Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Vattenbombare - en symbol?

Publicerad 2018-07-19 06:36:00 i Allmänt, Brandflyg,

Så var det dags igen! Den långa och svåra torkan och varma sommaren har gett oss "extemväder" och skogsbränder i vårt avlånga land är mycket vanligt förekommande. Just nu finns de värsta bränderna i Dalarna, i Jämtland, i Hälsingland och i Västerbotten. Se SVT:s samlingssida för alla stora skogsbränder.

Har också varit rätt aktiv på bloggens facebooksida och en hel del av det nu närmast följande kommer ur dess flöde de sista dagarna.

MSB begärde i måndags återigen hjälp via EU och två Canadair CL-415 opererade av Protezione Civile, I-DPCD och I-DPCF, startade vid tiotiden på tisdagen från Rom/Ciampino. Det sistnämnda flygplanet kom att få problem och vända rätt tidigt. Från Genua plockades en ersättare i form av I-DPCT som kom att övernatta i Luxemburg. I-DPCD landade i Örebro vid 20-snåret på tisdagskvällen.

Med andra ord så tar det gott och väl ett dygn att ferryflyga fram dessa vattenbombare från Medelhavsländerna. När det är kris kan denna tid vara rätt dyrbar.

I-DPCT anlände Örebro vid lunchtid på onsdagen, då hade redan I-DPCD satts in i bekämpningen av branden i Älvdalen och Härjedalen och därför ombaserade Sveg över dagen. I-DPCT anslöt senare.

Båda har på kvällen återgått Örebro där teknisk bas (åter)upprättats och den italienska kontingenten befinner sig. Utgår från att det som vanligt är dubbla besättningar.

Via EU:s krishantering har MSB under onsdagen ansökt om mer vattenbombare och helikoptrar. Två franska CL-415 kommer under torsdagen att anlända till Örebro, för att så fort som möjligt sättas in i brandbekämpningen. Sju norska helikoptrar fyller på det antal som redan är i hård användning, bland annat tre av Försvarsmaktens HKP 15 Blackhawk som kunnats sättas in tack vare att semesterledig personal har kommit in för frivillig tjänstgöring.

Edit: Två franska CL-415, F-ZBEG och F-ZBFY,  ankommer Örebro sent i eftermiddag tillsammans med ett ledningsflygplan av typ Beech 200, F-ZBFJ.


Som jag tidigare vid flera tillfällen propagerat för: Se till att skapa en gemensam nordisk "skop-stryrka" för insatser i Norge, Sverige, Finland och gärna även Baltikum. De nordiska staterna anskaffar två exemplar av CL-415 och de baltiska en var. Teknisk bas föreslår jag vara Borlänge, men flygplanen disponerar länderna normalt var för sig, på hemmaplan. Man stöttar varandra vid längre insatser, ger med andra ord redundans för Skop-styrka NorBalt, och självklart även en resurs i Emergency Response Coordination Centre (ERCC), EU:s gemensamt finansierade civilskyddsmekanism. 

Ett samarbetsavtal via KSL i och med köpet av ambulansflygplanen av typ Pilatus PC-24 borde väl redan vara på plats med Babcock? Det går säkert att vidareutveckla...

MSB tycker att en permanent vattenbombarstyrka är för dyr. I sådana här lägen är dock tidsfaktorn kritisk. Och vad händer den dagen då italienare, fransmän, kroater, spanjorer eller greker inte kan avstå från sina CL-415?  I vårt samhälle som främst efter sekelskiftet präglats av NPM har man inte tagit in den oerhört viktiga parametern trygghet. Den kan liksom inte bestämmas eller klassas som allt annat som kan "loggas".

Värdet heter trygghet, det kanske viktigaste värdet. Det som våra politiker och dess utredare inte sett, tydligen glömt bort. Det är ju just det, pappa Staten, ska se till - att ge oss trygghet!

Nu evakueras det för fullt på flera platser. Redan när så sker borde vattenbombarna vara på plats. Inte en dagsresa eller två därifrån...

En inflikning: Till exempel tog det cirka ett dygn med tjafsande mellan olika myndigheter och statliga aktörer rörande vem ska betala vad när det gäller branden i Trängslet. Under den tiden växte skogbranden från "normalstor" till "panikstor".  Knappast förtroendeingivande, pappa Staten! Bristande samordning är tyvärr ett stort återkommande problem i uppstartningsskedet.

Ena stunden ska pappa Staten vara up to date vad det gäller klimatförändringar, extremväder och den nya status vi antagligen därför nu ska leva i. Men rusta landet och dess medborgare - i HELA landet - mot detta...ja, det är tydligen inte så viktigt, trots allt. Eller?

Det finns många institutioner som raserats i samhällsbygget under senare år som behöver komma på plats igen för att vi ska återfå den där (nationella)  tryggheten. Här finns det en möjlighet att ta det en bit utanför boxen, hitta på något nytt, något som inte fanns i folkhems-Sverige. Vattenbombare disponibel direkt på hemmaplan kan kanske bli en slags symbol att tryggheten är på väg tillbaka? Att pappa Staten dessutom bryr sig om glesare befolkade - och skogsrika - områden. Det räcker att se vad i stort sett varenda ledarsida har skrivit om de senaste dagarna: Vattenbombplanen!

Canadair CL-415 I-DPCC

Kommentarer

Postat av: jrunfeldt

Publicerad 2018-07-19 21:18:28

Tyvärr har Bombardier slutat tillverka CL-415, så alternativen som finns är som följer: Leta upp begagnade CL-415, köpa nya Beriev Be-200 (dubbelt så stor som 415) eller köpa nya Air Tractor Fire Boss (hälften så stor som 415). Fire Boss är min favorit, främst för att fler små plan kan sättas in på fler ställen samtidigt.

Postat av: Matsen

Publicerad 2018-07-19 22:25:46

De borde ju kunna användas till sjöräddning, havsövervakning och ambulanstransporter i tillägg till brandbekämpning.

Postat av: Simon

Publicerad 2018-07-20 18:13:50

Då är ju helikoptrar ett vettigare köp, kanske tom såna som kan användas för ex sjöräddning också.. Man skulle ju kunna ha en styrka med civila Black Hawks som nationell resurs. Brandflygplan bör nog vara en EU-gemensam resurs. Det går inte att hålla igång dem för en säsong på 3 månader i Sverige.

Postat av: Cassandra Nöjdh

Publicerad 2018-07-23 19:21:15

Äntligen en blogg där man vill diskutera sakfrågorna och som inte använder den senaste tidens händelser för att sprida fascistiska hatföreställningar.

Som ”jrunfelt” påpekar (och som verkar ha undgått praktiskt taget alla) så lade Bombardier ned tillverkningen av CL-415 redan 2015. Rättigheter, reservdelslager och underhåll överläts till eftermarknadsföretaget Viking Air (också kanadensiskt). Viking har fn. inte kapital nog att återuppta tillverkningen, men har köpt in 11 bättre begagnade exemplar av den kolvmotordrivna föregångaren CL-215, som man nu ska uppgradera med turbopropmotorer, ny avionik osv., så att de renoverade planen får (nästan) samma prestanda som CL-415 (vattenkapaciteten blir ca. 800 l. Lägre). Av de 11 flygplanen – som kommer att levereras 2020 – 2023 – är 5 redan paxade, så Sverige får skynda på om man vill vara med. Begagnade ”original”-CL-415 finns nog knappast att få tag på, befintliga ägare håller säkerligen hårt i sina plan med tanke på ovanstående.

Sedan har vi ju den ryska Beriev Be-200 som är jetmotordrivet och med dubbelt så stor vattenkapacitet som CL-415, ca 12000 l.
http://www.seaplaneinternational.com/2016/08/18/beriev-portugal/
Ursprungligen drevs detta plan med ukrainska Progress D-436 turbofläktmotorer, men relationerna mellan Ryssland och Ukraina är ju sedan en tid inte de bästa. Ryssland och den franska motortillverkaren Snecma/Safran har därför kommit överens om att anpassa PowerJet SaM146-motorn för ”amfibiebruk” (det är inte helt problemfritt att driva ett sjöflygplan med jetmotorer). Det kommer nog att ta ett tag innan Be-200 ev. går att köpa igen för externa kunder. Typen har varit utlånad till Portugal vid två tillfällen – båda gångerna lyckades piloterna åstadkomma motorskador genom att damma in i fasta hinder, vilket väl iofs inte flygplantypen ska klandras för:
http://fireaviation.com/2016/08/18/be-200es-strikes-tree-lands-safely/
Hittills har väl inte Be-200 varit någon rysk exportframgång, de få tillverkade planen har alla levererats till ryska myndigheter. Det är ju inte heller problemfritt att köpa ryska plan, som flygplanägare blir man helt beroende av Ryssland för underhåll av plan och motorer.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela