Junkers G 38 på Bulltofta
Tidigare i år publicerade jag inlägget Junkers G 38 på Bulltofta 1933 och här kommer en liten uppföljare. Hittade några yvkort som jag sparat i ett bortglömt album, däribland ett med en bild från Bulltofta från 30-talet. Det är adresserat till "Fru Maria Lagerquist, Lunnagård, Eksjö", det vill säga Eriks fru. Och Erik var min pappas farbror.
Man noterar på bilden texten "Rundflygningar. Biljettpris 8 kr" målad på Hangar 1. Det står heller inte "Aerodrom" på dess tak som tidigare, inte heller "Malmö Stads Flygstation" på dess gavel. 1933 verkar dessa texter ha försvunnit, så...ja, man grunnar lite över dateringsmöjligheter?
Hangar 1 hade verkligen en historia. Innan den uppfördes på Bulltofta 1923, när flygplatsen officellt invigdes, hade den stått hos Thulin i Landskrona. Och innan dess hos Södertelge Verkstäder och dess flygskola i Tvetaberg.
Vykortet ser ut så här i sin helhet. Kan vara intressant att lite närmare kolla upp flygplanen...
Man noterar på bilden texten "Rundflygningar. Biljettpris 8 kr" målad på Hangar 1. Det står heller inte "Aerodrom" på dess tak som tidigare, inte heller "Malmö Stads Flygstation" på dess gavel. 1933 verkar dessa texter ha försvunnit, så...ja, man grunnar lite över dateringsmöjligheter?
Hangar 1 hade verkligen en historia. Innan den uppfördes på Bulltofta 1923, när flygplatsen officellt invigdes, hade den stått hos Thulin i Landskrona. Och innan dess hos Södertelge Verkstäder och dess flygskola i Tvetaberg.
Vykortet ser ut så här i sin helhet. Kan vara intressant att lite närmare kolla upp flygplanen...
Vingen som sticker upp nere till vänster tillhör med all sannorlikhet AB Aerotransports Fokker F.VIII SE-AEB. Flygplanet inregistrerades i oktober 1934 och fick namnet "Jämtland" hos bolaget.
OY-DYF är en Fokker F.VIIa tillhörande Det Danske Luftfartsselskab (DDL) och levererades 1929. Kom för övrigt i mitten av 40-talet hamna hos Skåneflyg som SE-APR.
På plattan till vänster står Potez 62 F-ANQM tillhörande Air France som nyregistrerades i november 1935.
Sedan kan man inte ta miste på att framför Hangar 1 står en av Lufthansas Junkers G 38. Som tidigare nämnts tillverkades bara två av denne "dåtidens bjässe" - D-2000 och D-2500. De fick senare andra registreringar; D-AZUR respektive D-APIS. Den 26 juli 1936 havererade D-AZUR i Dessau och 1941 förstördes D-APIS.
Blir man klok på detta resonemang? Tja, man kan nog datera bilden till mellan 1936 och -39. På nedan bild ser vi Junkers G 38 D-2500 på Bulltofta med Hangar 1 i bakgrunden. Men den är alltså ifrån..?
OY-DYF är en Fokker F.VIIa tillhörande Det Danske Luftfartsselskab (DDL) och levererades 1929. Kom för övrigt i mitten av 40-talet hamna hos Skåneflyg som SE-APR.
På plattan till vänster står Potez 62 F-ANQM tillhörande Air France som nyregistrerades i november 1935.
Sedan kan man inte ta miste på att framför Hangar 1 står en av Lufthansas Junkers G 38. Som tidigare nämnts tillverkades bara två av denne "dåtidens bjässe" - D-2000 och D-2500. De fick senare andra registreringar; D-AZUR respektive D-APIS. Den 26 juli 1936 havererade D-AZUR i Dessau och 1941 förstördes D-APIS.
Blir man klok på detta resonemang? Tja, man kan nog datera bilden till mellan 1936 och -39. På nedan bild ser vi Junkers G 38 D-2500 på Bulltofta med Hangar 1 i bakgrunden. Men den är alltså ifrån..?