Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Junkers G 38 på Bulltofta 1933

Publicerad 2018-04-09 19:33:00 i Gone but not forgotten, Propulärkultur,


Dåtidens bjässe, den över tjugo ton tunga Junkers G 38 förevigad på ett vykort. G stod i detta fallet för  "Großraumflugzeug" och totalt kunde man 34 passagerare, jämte en besättning på sju personer. Spännvidden var hela 44 meter och vingarna var så pass stora och tjocka att de kunde husera passagerarplatser. För att inte tala om att färdmekarna som kunde komma åt de fyra Junkers-motorerna under flygning...

Bredvid G 38:an på vykortet ser man Société Générale des Transports Aériens Farman F.306, F-ALEE, och bakgrunden utgörs helt och hållet av den 1929 - på Bulltofta - uppförda Hangar 3.

Det rör sig om det exemplar av Junkers G 38 som var registrerat D-2500 och användes av Lufthansa med namnet "Generalfeldmarschall von Hindenburg". D-2500 besökte Bulltofta hösten 1933, detta för att hämta ett antal skandinaviska journalister på en propagandaresa till Tyskland.

Junkers G38 D2500 Generalfeldmarschall von Hindenburg

Junkers G 38 var en den tidens största flygplantyper men tillverkades i bara två exemplar; D-2000 och D-2500. De fick senare nya identiter; D-AZUR respektive D-APIS. 1936 havererade D-AZUR och 1941 förstördes D-APIS i Aten vid en engelsk flygräd. Då hade "Generalfeldmarschall von Hindenburg" sedan något år tillbaka använts av Luftwaffe.


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela