Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Nyges Bandeirantes

Publicerad 2018-04-16 10:23:00 i Flygföretagande,



Idag är det väl nästan bortglömt att det en gång i tiden - och det inte allt för länge sedan - att Nyge-Aero som opererade ett antal av den i Brasilien tillverkade Embraer EMB.110 Bandeirante. Med Bandeirante flög man bland annat linjetrafik mellan Skavsta - Arlanda. Men faktum är att trafiken hade påbörjats tidigare, fast då med Piper Cheiftain 1986 (kolla in info om SE-IOT i detta tidigare inlägg). Sommartid gick det även turer för badsugna till Visby. Annars var man självklart också inriktade mot taxiflyg, precis som rubriken säger på foldern ovan.

Nyge-Aero Trafikflyg AB registrerades hos Bolagsverket den 16 september 1988 och det första flygplanet av typen Embraer EMB.110P1, SE-KEL (c/n 110-383), levererades till Skavsta den 27 oktober 1988. Det togs upp på det svenska civilregistret den 1 november.



Bolagskoden var LP. Efter att ha legat nere sedan våren samma år återupptogs trafiken nu mellan Skavsta och Arlanda. Då skedde på vardagarna sex tur- och returflygningar till Arlanda och två till Linköping och Trollhättan.
 
Bandeirante nummer två var SE-KEM (110-340) kom på vårkanten året därpå och togs formellt upp registret den 18 maj. Flygplanen var bägge två finansierade av Koop Finans AB.

Bilderna på SE-KEL och -KEM är tagna den 21 maj 1989 när det var öppet hus hos Nyge på Skavsta



SE-KEL var tillverkad 1982 och hade i tur och ordning tidigare burit registreringarna PT-SFA, N135EM samt PT-LLC. Vad det gäller SE-KEM, också tillverkad 1982, var sekvensen PT-SDP, N4268K, N305EB och N820AC.

I början av 90-talet avregleras flygtrafiken i Sverige och man kan gissa att det var med denna bakgrund som ytterligare Bandeirante tillfördes Nyge-Aero Trafikflyg. Under 1992 hyrde man in från danska Sun-Air in OY-CPG (110-405) som av någon anledning var målad i samma färgschema som amerikanska Comair hade på sina flygplan. Här nedan står planet framför terminalen på Skavsta den 21 juli 1992.

 
I april påföljande år reserverades flygplanet i det svenska registret som SE-KYR, men av det blev inget med det. OY-CPG blev senare LN-TED och C-FPCO och hittas idag som TG-TAK hos TAG Airlines (Transportes Aéreos Guatemaltecos).

Den 7 januari 1993 registrerades SE-KES (110-364), tillverkad 1981. Flygplanet leasades från Alexandra Aviation Ltd i Liverpool (senare namnändrat till Alexandra Aviation Ltd) och hade i tur och ordning tidigare varit registrerad PT-SEJ, G-RLAY och G-BLVG.
 
Senare på året, närmare bestämt den 28 september, infördes nästa Bandeirante på registret. Det handlar om Embraer EMB.110P1A SE-KYO (110-445), tillverkad 1984, som finansierades av World Air Trading Sweden AB i Degerhamn. Flygplanet hade tidigare burit registreringarna PT-SHC och N217EB - misstänker att den kom att ersätta OY-CPG.

SE-KYO fotograferad på Norrköping/Kungsängen i augusti 1994. Flygplanet bär Nyge Trafikflygs färgsättning, men har Air Express-titlar.

I slutet av 1993 hade alltså Nyge-Aero Trafikflyg fyra "Brasse-Banditer". Men av allt att döma var dock detta ingen verksamhet som gick något vidare bra. I slutet av mars 1994 hämtades SE-KES tillbaka av sina engelska ägare och blev återigen G-BLVG. I juni såldes SE-KEL till nya zeeländska Menzies Aviation där maskinen blev ZK-ECM och SE-KYO lånades ut till Air Express i Norrköping. Även SE-KEM kom senare att opereras av Air Express.

1996 försvinner de två sista Bandeirante från bolaget. I slutet av juli avregistrerades SE-KEM efter att ha sålts till norska Teddy Air och blev LN-TDI. Samma sak skedde med SE-KYO i september - detta flygplan blev LN-TDA.

Nyge Aero Trafikflyg AB avregistrerades hos Bolagsverket den 4 december 2008.

Avslutningsvis, den som undrar över vad en Bandeirante egenligen är kan läsa mer på wikipedia.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela