Nyges Bandeirantes
Idag är det väl nästan bortglömt att det en gång i tiden - och det inte allt för länge sedan - att Nyge-Aero som opererade ett antal av den i Brasilien tillverkade Embraer EMB.110 Bandeirante. Med Bandeirante flög man bland annat linjetrafik mellan Skavsta - Arlanda. Men faktum är att trafiken hade påbörjats tidigare, fast då med Piper Cheiftain 1986 (kolla in info om SE-IOT i detta tidigare inlägg). Sommartid gick det även turer för badsugna till Visby. Annars var man självklart också inriktade mot taxiflyg, precis som rubriken säger på foldern ovan.
Nyge-Aero Trafikflyg AB registrerades hos Bolagsverket den 16 september 1988 och det första flygplanet av typen Embraer EMB.110P1, SE-KEL (c/n 110-383), levererades till Skavsta den 27 oktober 1988. Det togs upp på det svenska civilregistret den 1 november.
Bolagskoden var LP. Efter att ha legat nere sedan våren samma år återupptogs trafiken nu mellan Skavsta och Arlanda. Då skedde på vardagarna sex tur- och returflygningar till Arlanda och två till Linköping och Trollhättan.
Bandeirante nummer två var SE-KEM (110-340) kom på vårkanten året därpå och togs formellt upp registret den 18 maj. Flygplanen var bägge två finansierade av Koop Finans AB.
Bilderna på SE-KEL och -KEM är tagna den 21 maj 1989 när det var öppet hus hos Nyge på Skavsta.
SE-KEL var tillverkad 1982 och hade i tur och ordning tidigare burit registreringarna PT-SFA, N135EM samt PT-LLC. Vad det gäller SE-KEM, också tillverkad 1982, var sekvensen PT-SDP, N4268K, N305EB och N820AC.
I början av 90-talet avregleras flygtrafiken i Sverige och man kan gissa att det var med denna bakgrund som ytterligare Bandeirante tillfördes Nyge-Aero Trafikflyg. Under 1992 hyrde man in från danska Sun-Air in OY-CPG (110-405) som av någon anledning var målad i samma färgschema som amerikanska Comair hade på sina flygplan. Här nedan står planet framför terminalen på Skavsta den 21 juli 1992.
Den 7 januari 1993 registrerades SE-KES (110-364), tillverkad 1981. Flygplanet leasades från Alexandra Aviation Ltd i Liverpool (senare namnändrat till Alexandra Aviation Ltd) och hade i tur och ordning tidigare varit registrerad PT-SEJ, G-RLAY och G-BLVG.
Senare på året, närmare bestämt den 28 september, infördes nästa Bandeirante på registret. Det handlar om Embraer EMB.110P1A SE-KYO (110-445), tillverkad 1984, som finansierades av World Air Trading Sweden AB i Degerhamn. Flygplanet hade tidigare burit registreringarna PT-SHC och N217EB - misstänker att den kom att ersätta OY-CPG.
SE-KYO fotograferad på Norrköping/Kungsängen i augusti 1994. Flygplanet bär Nyge Trafikflygs färgsättning, men har Air Express-titlar.
I slutet av 1993 hade alltså Nyge-Aero Trafikflyg fyra "Brasse-Banditer". Men av allt att döma var dock detta ingen verksamhet som gick något vidare bra. I slutet av mars 1994 hämtades SE-KES tillbaka av sina engelska ägare och blev återigen G-BLVG. I juni såldes SE-KEL till nya zeeländska Menzies Aviation där maskinen blev ZK-ECM och SE-KYO lånades ut till Air Express i Norrköping. Även SE-KEM kom senare att opereras av Air Express.
1996 försvinner de två sista Bandeirante från bolaget. I slutet av juli avregistrerades SE-KEM efter att ha sålts till norska Teddy Air och blev LN-TDI. Samma sak skedde med SE-KYO i september - detta flygplan blev LN-TDA.
Nyge Aero Trafikflyg AB avregistrerades hos Bolagsverket den 4 december 2008.
Avslutningsvis, den som undrar över vad en Bandeirante egenligen är kan läsa mer på wikipedia.