Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Några Navajo i Nyköping

Publicerad 2014-09-23 11:11:00 i Allmänt, Flygföretagande, Piper, Propulärkultur,


Inspirerad av ett tidigare inlägg letade jag fram ytterligare några bilder på Piper PA-31 tagna på Nyköping/Skavsta 1990 och några år frammåt.

Ovan ser vi Piper PA-31-310/325 Navajo B med registrering SE-KFG (c/n 31-779) den 13 augusti 1990. Denna Navajo var tillverkad 1972 och importerades från USA i slutet av 1988 av Westergardens Hus och Tak KB i Vällingby som hyrde ut den via BFF Aerorent AB på Bromma.

I februari 1990 överfördes äganderätten på Brobo Leasing AB med ny innehavare Ö-Flyg AB i Oskarshamn. Det kan i sammanhanget noteras att Aerorent går i konkurs under detta år. Cirka en månad efter det bilden togs registreras Abednego Air Flyguthyrning HB i Uppsala som ny ägare. 1992 exporterar Nyge Aero i Nyköping SE-KFG till Malta där den blir  9H-ACF. Numera hittar man planet på Island där det burit registreringarna TF-JYF, TF-SKJ och TF-JSG.


Innan vi går vidare så ska vi för säkerhets skull påpeka att Nyköping var något av Nordens Piper-Mekka. Nyge Aero sålde och servade Piper-flygplan i nästan 50 år innan man släppte agenturen runt år 2000 (Eller om det var den nya ägaren Saab som gjorde det?). 1991 slutade far och son Andersson - Lars-Thore respektive Lars-Christer - som försäljare på Nyge Aero och öppnade eget under namnet Andersson Aircraft. Dessa företeelser må anses som bakomliggande anledningar till att dessa PA-31 "råkade" stå ivägen för bloggistens kamera just här, på Skavsta...

Här är lite annonser från tiden då det begav sig. I runda slängar har genom åren cirka 60 stycken Piper PA-31 Navajo, och 30 stycken av den något större varianten Piper PA-31-350 Chieftain, figurerat i Sverige. PA-31 utvecklades och försågs med tryckkabin, kallad PA-31P Navajo P, och tryckkabin samt turbopropmotorer; PA-31T Cheyenne. Bäst att stanna där, för det finns egentligen ett antal ytterligare varianter av PA-31. Nej, åter till Skavsta: Även de två följande bilderna är tagna den 13 augusti 1990...
 


Piper PA-31-350 Navajo Chieftain SE-IOT (c/n 31-7752101) ägdes av Nyge Aero och användes för taxiflyg såväl som i bolagets linjetrafik (Skavsta hade en direktförbindelse med Arlanda till exempel).  Denna Chieftain hade hamnat i Norge som nytillverkad 1977 och burit identiteterna LN-PAF och LN-RAE.
 
1985 förde Nyge över det på svenskt register och behöll SE-IOT fram till januari 1991, då den såldes formellt  till Svansjöns Leasing AB i Kinna. Innehavare var dock  Bjarne Lundqvist AB, Kungälv (Bjarne Lundqvist är före detta trummis i dansbanden Flamingokvintetten och Streaplers.). 
 
Cirka ett år senare står Sky Wings AB i Skellefteå som innehavare, något som inte heller blir speciellt långvarigt. SE-IOT avregistreras i mars 1993 efter att hittat ny ägare i USA via Andersson Aircraft ABs förmedling. Ny registrering blev först  N6196C men snart byttes den i samband med försäljning till Kanada till C-FBAD.
 



Piper PA-31-310 Navajo SE-FLI (c/n 31-343) var tillverkad 1969 och importerad via återförsäljaren Nyge Aero. När bilden togs hade väl denna gamla kämpe nog passerat sitt bäst före-datum, kärran såg rätt trött ut. Från början hade SE-FLI använts av  Stockholm Air Service AB med hemmabas på Bromma. Det rörde sig om en lång rad av år, från 1969 till -83. Under de närmast därefter följande sex åren kom denna Navajo ägas av Ruben Werjefelt i Lidköping via olika bolag. 

Den 4 juli 1990 noteras Aeroavena AB i Nacka som ny ägare av SE-FLI - alltså cirka en månad innan bilden tas. I april 1991 är planet inolverat i ett missöde: Vid kontrollflygning lossnade vänster motorkåpor och skadade stabilisator och höjdroder. Landning på Skavsta kunde dock genomföras, men efter detta verkar den flygande karriären vara slut. I juli registreras SE-FLI på dealern Andersson Aircraft AB som året därpå avyttrar Navajon till Nyköpings Industrihus AB och den blir undervisningsmateriel på Gripenskolan på Skavsta - där står den fortfarande.



Här kommer ett par PA-31 som är plåtade den 20 augusti 1991...



Piper PA-31-310 Navajo B  SE-GAB (c/n 31-460)  av årsmodell 1969 såldes som ny först till Danmark med registreringen OY-BDN. I januari 1972 inregistrerades SE-GAB på Scandinavian Executive Air Charter AB i Malmö och året efter köps planet av BAS-Air i Västerås. GABen behålls av BAS (Business Air Sevice) fram till 1987 då Navajon hamnar hos Nordflyg i Eskilstuna.

Som synes på bilden ovan så finns det ett antal extra antenner som sticker ut här och var. Detta skvallrar om att SE-GAB ibland tjänsgjorde som back-up till Luftfartsverkets egna kalibreringsflygplan. Hösten 1988 registreras det på Nyge Aero och ganska snart därefter överförs äganderätten på Nyköpings Kommun för att användas i undervisningen på Gripenskolan på Skavsta.

1993 väcks SE-GAB till liv igen och används av Skytop Aviation Sweden AB på Sturup. Året efter inköps planet av Jan P Daniel Gruppen AB i Stockholm, vilket snart leasar ut det till Svea Flyg AB i Karlskoga. I maj 1998 omregistreras denna PA-31 med den amerikanska kombinationen N120WA och två år senare hamnar den i Kanada som C-FKMA.

 


Piper PA-31-310 Navajo B SE-GBS (c/n 31-7400984) var av årsmodell 1974 och tillverkad sent 1973 - den levererades i januari 1974 till Nyge som senare på året sålde Navajon till AB Anders Löfberg i Karlstad (Löfbergs Lila). SE-GBS kom att vara Karlstad och Abal Air (Abal = AB Anders Löfberg) under många år.

Vid en storm den 1 april 1991 blev SE-GBS skadad när det stod parkerat på Östersund/Frösön. Flygplanet kom att bli reparerat bland annat med en ny vänstervinge hos Nyge Aero på Skavsta. Äganderätten överförs dessutom till Nyge cirka en månad efter olyckshändelsen - det är ur det "ljuset" vi ska se ovanstående bild på en helvit SE-GBS.

På hösten 1991 blev Fastighetsekonomisk Totalprojektering AB i Djursholm ny ägare till SE-GBS. Det kom att finnas tillgängligt för uthyrning via Flygpunkten AB på Bromma en bit in på nästkommande år. 1993 säljs Navajon till finländska Ronair och registreras OH-MRS.

I december 2000 återregistreras SE-GBS med Coast Line AB i Billdal som ägare och Svensk Pilotutbildning AB på Säve som innehavare. Hösten 2002 blir Sveaflyg i Karlskoga ny innehavare, snart därefter byter bolaget namn till SweFly och flyttar till Skavsta. SE-GBS säljs dock vidare till Partbyggen Entreprenad i Kalix och kom främst att användas för av transporter av företagets arbetare mellan Sverige och Norge.

Sommaren 2006 hamnar planet i Örebro Aviations ägo. Anledningen till anskaffningen var att man behövde en ersättare till en annan PA-31 (SE-GIT) som gjort en buklandning. Företaget säljs och nytt namn blir sommaren 2011 istället Sweden Airways. I mars 2013 går dock Sweden Airways i konkurs, men redan i december 2012 noteras Flyglinjen i Vätterbygden AB som ägare av SE-GBS i luftfartygsregistret.
 
I augusti 2013 blir United European Aviation AB, Säve, ny ägare till planet och den 14 april i år avregistreras SE-GBS som såld till USA. Numera är denna Navajo registerad N45NHNorthern American Helicopters Inc., Venice Beach, Florida. Kan vara intressant i sammanhanget
att påpeka att moderbolaget till United European Aviation heter Northern Helicopters AB, också
numera med postadressen Säve (tidigare Jönköping).
       
  


De här två bilderna är tagna den 21 juli 1992.



Piper PA-31-310 Navajo SE-IYH (c/n 31-519) har tillverkningsår 1969. Flög i USA som N6591L fram tills att den importerades till Sverige av Kaj Troberg i Malmö i början av 1987. SE-IYH kom att ägas av olika konstellationer av bolag i Troberg-sfären under de närmaste åren och var baserad vid den då mycket livaktiga Malmö Flygklubb på Sturup.
 
Hösten 1990 blir Lennart Nordström ägare via sitt Scandinavian Airleasing AB, basering fortfarande Sturup. I juni året därpå säljer Nordström SE-IYH till Aeroavena AB - just det, som anskaffar planet som ersättare för den tidigare i detta inlägget omskrivna SE-FLI!
 
I februari 1994 avregistreras planet efter försäljning till USA som N310DS. Även denna gamla svenska Navajo har därefter vandrat vidare till Kanada, i detta fall blev planet registrerat som C-GJBB och är numera försett med omfattande mätutrustning.



 
Piper PA-31-350 Navajo Chieftain SE-KGH (c/n 31-7305007) hade tidigare varit registrerad i Norge (som LN-MTK) och i Danmark (som OY-BYF) när planet våren 1989 importerades till Sverige av Kroksjöns Kontrollhönseri, H Nilsson & Co HB i Skellefteå. Några veckor efter det att bilden nedan togs, närmare bestämt den 13 augusti 1992,  noteras Trygg-Flyg, Erik Trygg AB i Nyköping som ny ägare. SE-KGH kom att användas av Trygg-Flyg i fem år, ny ägare blev i början av 1998 Swanfly AB och innehavare Smålandsflyg AB på Feringe.

Den 1 december 2000 blir SE-KGH "rikskändis" då planet i samband med landning i dåligt väder på Feringe flyger igenom några trädtoppar, varpå nästan en meter på ena vingen går förlorad. Landningen avbryts och man landar istället i Halmstad som har längre bana.

2001 avvecklar Smålandsflyg verksamheten och SE-KGH köps i slutet av året av Lid Air. Detta företag går som tidigare nämnt här på bloggen i konkurs 2011. Nu står SE-KGH på Eskilstuna/Kjula och vill gärna ha en ny ägare - se här.



Avslutande bilden är tagen den 30 augusti 1994 och föreställer Piper PA-31-310 Navajo SE-FHS (c/n 31-544), även den är tillverkad 1969. Den var en av de tre fabriksnya av samma typ som statliga Crownair köpt in via Nyge Aero - läs mer om Crownair i detta inlägget.

1975 säljs dessa flygplan...och Crownair har för övrigt vid det laget gått upp i Swedair. SE-FHS hamnar initalt hos Värmlandsflyg AB i Karlstad men gör systerkärran SE-FHT sällskap hos Trollflyg AB i Trollhättan i början av 1977. De bägge Navajo-planen döps lite inofficellt till "Sigrid" respektive "Tekla" hos Trollflyg (kan jämföras med öknamnen "Helge Sönder" och "Helge Trasig" hos Crownair.). 

Mellan åren 1985 och -89 opereras SE-FHS av X-Air AB i Gävle. Därefter blir den nya stationeringsorten Sundsvall fram till 1992, där planet används av Njurunda Lyft AB och därefter Sundsvalls Helikopter & Maskin AB. SE-FHS köps av herrarna Lennart Gustavsson och Rickard Tarler i Kalmar i maj 1992 och de behåller planet i lite över två år.

Den 31 augusti 1994 - dagen efter att bilden nedan togs - noteras en ny ägare av SE-FHS i luftfartygsregistret: Jan Hedegård boende i Norwich i England. I februari året därpå låter han föra över Navajon på amerikanskt register som N53595, fortfarande dock baserad i England.

Med en total gångtid på 7319 flygtimmar blev planet till salu runt 2002. PA-31:an får en ny ägare som i mars 2004 låter registrera det i Gambia som C5-URS, men det verkar vara baserat i Genéve. Dock kom inte maskinen speciellt långt - något år senare togs denna bilden på St Gallen/Altenrhein. Har "Helge Sönder" a.k.a "Sigrid" sedan dess skrotats?


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Andreas

Publicerad 2014-09-23 22:46:26

Spännande läsning (och välskrivet som vanligt)
Tänk den dan du ger ut en bok, Gärna på minst 500 sidor med faktaspäckande flygprosa, Självklart då med ett helt kapitel om Pa-28 givetvis.

Postat av: Hans Spritt

Publicerad 2014-09-24 08:11:17

Ja trevlig läsning som vanligt och nostalgin flödar.
En bok med mycket text och bilder vore perfekt.

Postat av: René Jörgensen

Publicerad 2014-09-24 18:31:51

Mycket trevlig och spännande läsning och otrolig duktig spaningsarbete, tack så mycket ..! Det finns ytterligare en Navajo att spana in nämligen SE-LTT (Navajo 325CR) som jag 1994 köpte i USA (Lars Thore hjälpte) och flög hem den till Sverige med beteckning N125TT ... skickar gärna mer info och några bilder ifall du vill ha.
Vänliga hälsningar René Jörgensen

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2014-09-24 20:14:14

Man tackar och bugar. Välskrivet och informativt och visst tusan saknar man tiden då himlen var relativt välfylld med PA-31:or

Postat av: F

Publicerad 2014-09-26 17:07:05

Tack för att ni uppskattade inlägget! Inte omöjligt att jag tids nog återkommer till ämnet PA-31 :)

Postat av: Per

Publicerad 2015-02-06 23:03:23

Vem säljer Piper idag?

Svar: Agenturen för Skandinavien ligger numera hos en firma i Danmark:
European Aircraft Sales
European Aircraft Sales
GI Skolevej 26
Morud DK 5462
Denmark
P: +45 4016 5401
http://www.europeanaircraftsales.com
Lazerjesus

Postat av: Per

Publicerad 2015-02-07 00:17:32

Tack, och cessna?

Svar: .....finns numera i Norge: http://www.scandinavianaircraft.com/
Lazerjesus

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-12-04 20:21:25

En chieftain står baserad på Åre molanda. Tyvärr är banan lite kort för att kunna lasta rejält.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela