Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Skriv på för Oskarshamns flygplats (Uppdaterat 171211)

Publicerad 2017-11-20 07:59:00 i Allmänt, Propulärkultur, Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

   
En namninsamling har startats för att rädda Oskarshamns flygplats. Ja, till och med att starta upp den som trafikflygplats igen - skriv på här!

Oskarshamns kommun avser göra nedläggningen av sin flygplats total och beslut avses tas under nästa månad. Runt hörnet lär en försäljning till en tomatodlare "hägra". 

Igår publicerade Barometern Oskarshamns-Tidningen en artikel om att Leif-Erik Johansson dragit igång namninsamlingen. Ett citat:
 

Leif-Erik Johansson ser flyget som ett bra kommunikationsmedel för både företag och privatpersoner eftersom att han tycker att kommunikationerna till Oskarshamn blivit förbisedda på nationell nivå. Själv jobbar han i Stockholm en dag i veckan och måste då kliva upp klockan fyra på morgonen för att hinna med flyget från Kalmar.
 

– Det skapar en logistik gällande kommunikationerna som är lite besvärlig, säger han.
 

Leif-Erik Johansson ser mycket potential i att ha kvar flygplatsen, i synnerhet med tanke på investeringen som redan gjorts med en förlängd landningsbana. Han kan tycka att det tidigare har saknats en riktig vilja för att få flygplatsen att fungera.
 

– Man har tänkt att ”det finns en flygplats och den får sköta sig själv”. Men man måste lägga ner tid och ha kontakt med företag i och utanför Oskarshamn för att få investeringar, säger han.


 
Våren 2016 publicerade jag ett långt inlägg med rubriken Hela Sverige ska leva - eller? där det handlade just om den öde flygplatsen i Oskarshamn och hur delar av Sverige lämnas i skugga. Jag rekomenderar läsning av den texten. Ett litet citat därifrån:

...det gäller också att visa att man menar allvar när man påstår att hela Sverige ska leva. Att på allvar jobba för att Sverige inte ska glida mer isär. Ur den synpunkten måste vi också inse att flyg faktiskt är ett viktigt redskap i demokratins tjänst.

Förstår vi detta? Fattar vi hur viktigt det är att ta hand om denna infrastruktur? Har vi inte avhändigat oss nödvändiga styrmöjligheter? Hur bra var till exempel bildandet av Swedavia ur den synvinkeln? Vi - eller...ja, våra politiker på olika nivåer. Idag handlar det om Oskarshamns kommunfullmäktige som nu vill ta sin kommun längre bort från...allt.

I eran som kommit bakom införandet av av New Public Managment präglas allt för mycket av extrem enögd kortsiktighet. Även i den offentliga sfären anammar man gärna numera så att säga kvartalsrapportperspektivet, som snarare saknar många viktiga perspektiv. Detta sagt med tanke på att det är tjänstemän/-kvinnor som tar fram underlag för beslut...



Uppdaterat kl 21

Det här med problemet med driften av regionala flygplatser i kommunal regi tas idag upp i en text skriven av Peter Larsson som publiceras av Svenska Dagbladet. Det handlar om att kommunerna inte orkar driva flygplatserna på grund av ekonomiska skäl och sälja dem till utländska aktörer. I en tid då svensk säkerhetspolitik radikalt har omdantas - sedan bildandet av Swedavia! - så finns det klara aspekter att här ta i beaktande. Ett citat från Peter Larssons text:

Men långsiktigt kan varken Försvarsmakten eller samhället i övrigt räkna med att dagens flygplatser finns där i morgondagens kris eller beredskapsläge. Avgörandet ligger hos kommunerna. Inga kommuner vill lägga ned sina flygplatser men flera har tvingats till det av ekonomiska skäl.

Regeringen fastställde i början på året en ny flygstrategi men ingenstans togs dessa beredskapsaspekter upp i strategin. Nu vet vi att regeringskansliet tittar över själva stödformen för våra regionala flygplatser. Vi hoppas därför att regeringen nu verkligen ser till de samlade nationella behoven.

Våra flygplatser är viktiga både av tillgänglighetsskäl men också av försvarsskäl.



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela