Några av Skandinaviska Aeros DC-3
I och med att den i Norrtälje uppställda DC-3:an i natt har flyttats från sin tidigare uppställningsplats till en ny, så kanske det känns som att läget är rätt att visa dessa bilder. Det handlar om Douglas DC-3 och dess anknytning till just Norrtälje. Bilder kommer i de flesta fall via Matsen.
Flygbolaget Skandinaviska Aero AB (SAA - på engelska kallat Scandinavian Airways) hade nämligen sin bas i Norrtälje. Bolaget var sprunget ur det tidigare Björkwallsflyg och tog efter krigsslutet leverans av fyra stycken Douglas C-47or som köptes ur amerikanska surplusförråd och konverterades till att bli civila DC-3 under 1946/47. 1948 övertogs SAA av SILA.
Även en femte kom att köpas in, men blev aldrig iordningställd för användning av SAA utan brukades som reservdelskälla. Sedermera kom detta flygplan hamna som fik i Socitetsparken i Norrtälje - läs mer här. Det är just denna som nu finns bevarad i Norrtälje.
Åter till några av de andra treorna...
SE-ARX blev våren 1946 klar för användning av SAA med namnet Regulus. Såld av SILA till Flygvapnet och blev 1950 Tp 79 nummer 79003. Kolla länk längre ner för mer.
SE-APW användes av SAA från våren 1946 med namnet Polaris. Blev 1949 såld av SILA till Flygvapnet där flygplanet fick nummer 79002. Finns idag i Karlsborg. Se här rörande transporten dit 2009.
SE-APZ blev sommaren 1946 klar SAA:s Pollux. Sålt av SILA till Flygvapnet där det 1949 blev Tp 79 nummer 79001. Nedskjuten över Östersjön den 13 juni 1952 och vraket bärgat samt numera utställt vid Flygvapenmuseum.