Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Soundtracket till...

Publicerad 2017-07-16 16:16:00 i Musik - 60-tal, Musik - 70-tal, musik,

SRC DC-7BF SE-ERS
...A Chicken Has Been Killed, eller snarare en enkel spellista från filmen med samma namn, finns nu tillgänglig här.

Hittepåfilmen A Chicken Has Been Killed har återkommit många gånger här på bloggen. Titeln är stulen från min gamle vän Ulf Engelbrechts idé om en roman med centralhandlingen placerad runt några människor engagerade i luftbron till Biafra i slutet av 60-talet. Från inlägget "med samma namn":

Med nöd och näppe lyckades jag kila in - bland den lille runde gubbens hårt kryddade verbaliter - vem jag var. Ulfs humör vände direkt och jag blev bjuden ner i kajutan. En stank av frän tobak, diesel och olika stadier av förmultning slog emot mig. Jag fick sätta mig ner och han ville bjuda på kaffe. Innan jag hann svara hade Ulf plockat upp en mugg ur diskhon och gav mig den. Jag noterade att det satt en kaja i en bur precis ovanför diskhon - instinktivt tittade jag ner i muggen! Det såg "skapligt" rent ut...
UE
 
I den allmänna sörjan bland gamla tidningar och tomma vinare satt jag sedan och lyssnade hänförd på Ulf i två timmar. Han berättade om olika människor som han mött under Biafra-tiden; om politiken, om pengarna och om äventyren. Han sa att det aldrig skulle gå att skriva något vetenskapligt om Biafra och luftbron dit - det måste nyanseras på något sätt. "Jag ska skriva en fiction", sa han. "Den ska heta A Chicken Has Been Killed". Namnet har varit klart länge."

Tänker er att American Hustle möter Hedebyborna...i Afrika, i Europa, i USA, i Asien, i Latinamerika, på Bromma...


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela