Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Apropå En bro för mycket - 2

Publicerad 2010-07-27 13:04:00 i Allmänt, DC-3, Film och TV, Propulärkultur,



SuperEchoChris hade mer att berätta om de DC-3 som var med i mastodontfilmen En bro för mycket. Här följer en fortsättning på inlägget
Apropå En bro för mycket - 1.

Jag försökte kolla upp vad som hänt de danska treorna  K-685, K-687, och K-688, och finska  DO-4, DO-7, DO-10 och DO-12 som var med i filmen.
 
Följande hittade jag lite snabbt om danskarna:
 

68-686

K-686

19475

42-101012

TA-R,BW-D,(BW-R) norw af 1950-1956 to Denmark Rdan 68-686 later K-686

 then civil as G-BLDI, then  N54NA. Crashed 19.07.1995 on ferry flight to Usa

.engine power loss,one killed.written off

C-47A-75-DL

 

68-685

K-685

19291

42-100828

TA-U,BW-C,(BW-O) norw af 1950-1956 to Denmark Rdan 68-685 later K-685  then

 civil reg as N3240A 

C-47A-70-DL

 

68-687

K-687 

19200

42-100737

TA-P,BW-P norw af 1950-1956 to Denmark Rdan 68-687 later K-687 now at Danish

   aviation Museum

C-47A-70-DL

 

687 står alltså på museum i Danmark. Verkar lite oklart var i USA 685 egentligen befinner sig även om den är registrerad på ett företag i Georgia. Hittade dock följande bild på airliners . Den har dessutom varit på ESSA några år efter filmens tillkomst.
 
 
DO-10, 42-92268, FL626 i RAF, OO-SBF, OH-LCJ och OH-LCK kraschade spektakulärt i en sjö i Finland året efter filmen gjordes varvid samtliga 15 ombord omkom. Kraschen var uppe på SFF forum för något år sedan.  
 
DO-7, 42-100646, OH-LCB blev senare PH-DDA med känt resultat.
 
DO-4, 43-48254, OH-LCF, står på museet i Tikkakoski. Har visserligen bilder på den där, men de ligger ännu kvar i Sverige. Airliners igen. 
 
DO-12, 42- 93096, OH-LCE  var "den andra" trean som norrmännen köpte och direkt sålde vidare för att finansiera den man flyger idag. Det finns en uppgift om att den hade en engelsk G-reg vad det nu var för att flygas ut ur Finland, men jag tror inte det stämmer. Tror den direkt blev N58NA (eftersom LN-WND först hette N59NA), samma som den sen hade hos Saber Cargo som sen blev First Flight Out innan man konkade. Den är nu reggad hos Chalk 17 Inc i New Orleans vad det nu innebär i praktiken.

Jag vet att jag har egna bilder på den hos Saber, men vet inte riktigt var de ligger just nu.
Airliners har dock dessa
 
 
Med dessa uppgifter kan du nog leta vidare och hitta lite mer! Hänger på en av mina bilder på PH-DDA du kan använda efter behov.


 
När jag tänker efter kan den engelska registreringen ha att göra med att norrmännen inte sålde DO-12 direkt till USA utan först till Aces High tror jag. Överlåter till dig att forska vidare.

Det är inte DO-12, den ägdes nämligen ett tag av en före detta Transair-skeppare vid namn Börje Thunberg och interimregistrerades som SE-IOK under perioden 1 oktober 1984 till 10 april 1985. Han sålde trean vidare till Aces High och kärran ferrades Helsinki/Vantaa  - Bergen den 28 maj 1985 som N58NA.

Det har aldrig blivit riktigt klargjort vad Thunberg hade i kikarn med SE-IOK. Kan bli ett blogginlägg? 


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Stellan

Publicerad 2010-07-28 20:10:21

Hmm, bara för att bloggisten inte ska ledsna på oss som inte skriver några fyndiga inlägg på varje fint genomarbetad artikel så känner jag mig nödgad att tacka för den fina artikeln. :) DC-3:or är ALLTID trevligt att skåda.

Postat av: F

Publicerad 2010-07-28 20:49:43

Men visst ärom :D



Och i detta fallet så ska SuperEchoChris ha hela tacket :)

Postat av: Stellan

Publicerad 2010-07-29 11:27:58

Super,SEC!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela