Apropå En bro för mycket - 2
SuperEchoChris hade mer att berätta om de DC-3 som var med i mastodontfilmen En bro för mycket. Här följer en fortsättning på inlägget Apropå En bro för mycket - 1.
68-686 |
K-686 |
42-101012 |
TA-R,BW-D,(BW-R) norw af 1950-1956 to Denmark Rdan 68-686 later K-686 then civil as G-BLDI, then N54NA. Crashed 19.07.1995 on ferry flight to Usa .engine power loss,one killed.written off |
C-47A-75-DL |
68-685 |
K-685 |
42-100828 |
TA-U,BW-C,(BW-O) norw af 1950-1956 to Denmark Rdan 68-685 later K-685 then civil reg as N3240A |
C-47A-70-DL |
68-687 |
K-687 |
42-100737 |
TA-P,BW-P norw af 1950-1956 to Denmark Rdan 68-687 later K-687 now at Danish aviation Museum |
C-47A-70-DL |
687 står alltså på museum i Danmark. Verkar lite oklart var i USA 685 egentligen befinner sig även om den är registrerad på ett företag i Georgia. Hittade dock följande bild på airliners . Den har dessutom varit på ESSA några år efter filmens tillkomst.
Jag vet att jag har egna bilder på den hos Saber, men vet inte riktigt var de ligger just nu.
Airliners har dock dessa.
Det är inte DO-12, den ägdes nämligen ett tag av en före detta Transair-skeppare vid namn Börje Thunberg och interimregistrerades som SE-IOK under perioden 1 oktober 1984 till 10 april 1985. Han sålde trean vidare till Aces High och kärran ferrades Helsinki/Vantaa - Bergen den 28 maj 1985 som N58NA.
Det har aldrig blivit riktigt klargjort vad Thunberg hade i kikarn med SE-IOK. Kan bli ett blogginlägg?