The Battle Of Säve - 22
Dagen efter Göteborgs Stads beslut att sälja de 13 hektar som man ägde på Säve flygplats till Swedavia kom flygplatschefen ut med ett informationsbrev. Där står det bland annat följande rörande banlängd:
Ett av kraven i avtalet handlar om banlängden – under minst en femårsperiod ska det vara möjligt att bedriva övrig flygverksamhet som inte behöver längre landningsbanor än 1 000 meter. Därför förs nu förhandlingar om flytt av businessjet-aktörer från Säve till Landvetter. Skrivningen i avtalet angående 1000-meters bana handlar om att möjliggöra flygverksamhet för mindre flyg. Att fortsatt möjliggöra en längre bana än 1000 meter kräver stora investeringar.
Denna skrivning kan ställas mot följande mening som vi sett flera gånger saxad från underlaget för Göteborg Stads beslut:
När det gäller denna typ av flygverksamhet begränsas dock köparens utfästelse till sådan flygverksamhet som kan operera på flygbanor av maximalt 1 000 meters längd.
Minimalt och maximalt 1000 meter bana på Säve? Ena stunden får banan var max 1000 meter lång, andra stunden får den inte vara kortare än 1000 meter. Och inte ett ord om riksintresset. Hur klok bli man på detta? Swedavia har valt att i sin tur sälja Säve till Serneke Group, och vad man vill med flygplatsen i det långa loppet är ännu inte fullständigt klargjort. Känns som det kan vara läge att citera en 22 år gammal landsplåga: "Vem vet, inte du, vem vet, inte jag, vi vet ingenting nu, vi vet inget idag."
Kanske blir det inte någon banförkortning i överhuvudtaget? I vilket fall som helst har Trafikverket nu reagerat angående riksintresset:
En förkortning av banan till 1000 m är inte förenligt med det anspråk Trafikverket gör men det innebär inte att det får genomföras bara för att man skriver in ett sådant villkor i ett avtal. Markanvändningen får hur som helst inte förändras utan vidare. Trafikverket har ett riksintresseanspråk för flygplatsen och det kringgår man inte med ett avtal. Det är därför riksintressen finns, för att möjliggöra intrång i det kommunala planmonopolet.
Somliga kanske frågar sig hur det egentligen kommer sig att Swedavia idag äger Säve flygplats. För att rekapitulera hur detta har inträffat föreslår jag en läsning av ett tidigare inlägg. Det som gjorde att Luftfartsverket (LFV) i sin dåvarande form gick in som delägare i flygplatsen var att garantera driften av den. Sedan ombildades LFV 2010 och ur detta bildades det statliga bolaget Swedavia, som inte har vett att sätta flygoperativa hänsyn i första rummet. En skev uppdragsbeskrivning (bland annat) gör Swedavia till en fara för vårt svenska samhälle.