Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The Battle Of Säve - 22

Publicerad 2016-02-10 15:00:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,


 
Dagen efter Göteborgs Stads beslut att sälja de 13 hektar som man ägde på Säve flygplats till Swedavia kom flygplatschefen ut med ett informationsbrev. Där står det bland annat följande rörande banlängd:
 
Ett av kraven i avtalet handlar om banlängden – under minst en femårsperiod ska det vara möjligt att bedriva övrig flygverksamhet som inte behöver längre landningsbanor än 1 000 meter. Därför förs nu förhandlingar om flytt av businessjet-aktörer från Säve till Landvetter. Skrivningen i avtalet angående 1000-meters bana handlar om att möjliggöra flygverksamhet för mindre flyg. Att fortsatt möjliggöra en längre bana än 1000 meter kräver stora investeringar.
 
Denna skrivning kan ställas mot följande mening som vi sett flera gånger saxad från underlaget för Göteborg Stads beslut:

När det gäller denna typ av flygverksamhet begränsas dock köparens utfästelse till sådan flygverksamhet som kan operera på flygbanor av maximalt 1 000 meters längd.


Minimalt och maximalt 1000 meter bana på Säve? Ena stunden får banan var max 1000 meter lång, andra stunden får den inte vara kortare än 1000 meter. Och inte ett ord om riksintresset. Hur klok bli man på detta? Swedavia har valt att i sin tur sälja Säve till Serneke Group, och vad man vill med flygplatsen i det långa loppet är ännu inte fullständigt klargjort. Känns som det kan vara läge att citera en 22 år gammal landsplåga: "Vem vet, inte du, vem vet, inte jag, vi vet ingenting nu, vi vet inget idag."

Kanske blir det inte någon banförkortning i överhuvudtaget? I vilket fall som helst har Trafikverket nu reagerat angående riksintresset:

En förkortning av banan till 1000 m är inte förenligt med det anspråk Trafikverket gör men det innebär inte att det får genomföras bara för att man skriver in ett sådant villkor i ett avtal. Markanvändningen får hur som helst inte förändras utan vidare. Trafikverket har ett riksintresseanspråk för flygplatsen och det kringgår man inte med ett avtal. Det är därför riksintressen finns, för att möjliggöra intrång i det kommunala planmonopolet.
 
Somliga kanske frågar sig hur det egentligen kommer sig att Swedavia idag äger Säve flygplats. För att rekapitulera hur detta har inträffat föreslår jag en läsning av ett tidigare inlägg. Det som gjorde att Luftfartsverket (LFV) i sin dåvarande form gick in som delägare i flygplatsen var att garantera driften av den. Sedan ombildades LFV 2010 och ur detta bildades det statliga bolaget Swedavia, som inte har vett att sätta flygoperativa hänsyn i första rummet. En skev uppdragsbeskrivning (bland annat) gör Swedavia till en fara för vårt svenska samhälle.
    

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-02-10 18:41:37

Det här är ju rena skojet! När Torslanda 1977 lades ned och ersattes med Landvetter var det från dåvarande LFV:s sida klart uttalat att affärsflyg, allmänflyg och samhällsnyttig flygverksamhet, t ex polisflyget,skulle flyttas till Säve. Landvetter var icke planerat att hysa den sortens flygverksamhet.Marinens tidigare 2.helikopterdivision hade tidigare flyttat från Torslanda till Säve.
Tjafset om och kring banlängden reducerar ovan nämnda flygverksamheters framtid på Säve då de knappast kommer att beredas plats på Landvetter enligt de tidigare antagna intentionerna för denna flygplats.
Och vad med de investeringar som gjorts vad gäller nybyggda hangarer för affärsflyget som byggts på det gamla flottiljområdet?
Att trafikverket ser Säve som ett riksintresse är gott nog, men räcker det mot den inkompetens som präglar Swedavias ledare och förhandlare som representanter för svenskt flygs fiende nr 1???
Ett slitet uttryck är att den som inte känner historien kan icke heller forma framtiden...
Förmodligen får vi ej heller njuta av de "flygshower" i framtiden som tidigare arrangerats av Aeroseum....
Vart skall dagens flygverksamheter på Säve i framtiden ta vägen?

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-02-11 10:10:51

Swedavias beteende i affärer är makalöst och hårresande samt inte anstående ett bolag som är statligt ägt. Vart e Sverige på väg??

Postat av: Erik

Publicerad 2016-02-11 10:45:35

Flygtorget som ägs av Svenskt Flyg skriver detta i en artikel idag:

Det är ganska exakt ett år sedan som det tog tvärstopp för Göteborg City Airport. Taxibanorna visade sig inte tåla belastningen av en allt mer ökande passagerartrafik från i första hand Ryanair och Wizz Air. Swedavia, som redan var delägare, köpte in flygplatsen och startade en avvecklingsprocess. Vid halvårsskiftet i år ska det arbetet vara avslutat men ännu är det i högsta grad oklart vad som ska ske med den tidigare flygflottiljen.
– Ja, det beror på vem man frågar, säger Karin Bergenås på Trafikverket som bevakar utvecklingen i Göteborg.

Flygplatsområdet ägs idag av ett byggföretag som ännu inte gjort upp några planer. Istället har rykten kommit och gått om alltifrån fortsatt verksamhet för flygklubbar och samhällsflyg till att använda marken som avstjälpningsplats för muddermassor. Men de planerna, om de skulle sättas i verket, kan komma att stoppas. Området är fortfarande klassat som flygplats och att använda det till något som försvårar möjligheterna att driva flygverksamhet kan Trafikverket sätta stopp för.

– Dessutom är Göteborg City klassat som riksintresse och det är något som löper på mycket lång sikt. Att vara klassat som ett riksintresse väger tungt när ebentuellt nya planer ska göras upp.

Trafikverket ska nästa år göra en utredning om flygplatsbehovet i hela Göteborgsregionen och det tyder på att flygplatsen kommer att finnas kvar åtminstone fram till att den utredningen är klar.

– Vi ser även behovet av en beredskapsflygplats. Om Landvetter av någon anledning skulle drabbas av ett stopp är det bra att det finns en bana med reservkapacitet.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela