Inga Karin Ahlström i Jönköping 1936
Hm, jag ser ett stort "R" på fenan på flygplan nummer två i raden. Alltså bör det vara 1936 (hur jag kan veta det förklaras längre ner). Hangaren, den nyinvigda, påminner om den som fanns på gamla flygfältet i Jönköping (?).
Bingo!
Vid Flygdagen den 23 augusti 1936 invigdes hangaren och då hade Flygklubben och det nystartade Jönköpings Flygaktiebolag anskaffat Avro Avian SE-AEZ för skolflygning och Stinson Junior SE-AFE för passagerarflygning. Klubben anställde även Anders Wenzer som flyglärare och pilot. Anders Wenzer hade ett eget flygplan, en gammal Heinkel SE-SAM, som började bli i dåligt skick. Vi hjälpte honom att göra i ordning kroppen, vilket innebar att vi bytte all beklädnad. Den var klädd med 2-3 mm tjock plywood, som var limmad och skruvad till spant och longeronger. Det var flera tusen mässingskruvar.
Ovanstående text är saxat från Olle Espings nedtecknade Minnesbilder från Jönköpings flygklubb på 30-talet.
I samband med hangarinvigningen arrangerades Stjärntävlingen och en flyguppvisning på Jönköpings flygfält.
De uppställda flygplanen har jag identifierat som Avro 616 Avian Sport SE-AEN, Comper Swift R222 och de Havilland DH.60 Moth SE-ACD. Därefter står en oidentifierad Sk 11 Tiger Moth från SFA på Barkarby och längst bort, den av Esping omtalade Heinkel HD35 SE-SAM.
Mer om R222 - följande kommer från mitt blogginlägg med rubriken Comper Swift i Sverige:
I Argentina såldes Comper Swift tillverkningsnummer S31/9, reg R222 och senare LV-FBA, till Fröken Inga Karin Ahlström de Atencio i mitten av 30-talet. Planet ska besökt Stockholm under 1936 med sin ägare (Lindarängenutställningen och Brommas invigning i maj?). Just detta exemplaret finns bevarat på flygmuseum i Buenos Aires. Någon som vet mer om Inga Ahlström och hennes flygplan?
(Finns för övrigt fler flygplan i Argentina som ägdes av människor med svenskklingande namn vid den här tiden, F Törnquist och Gustavo Einar Roth är ett par exempel jag funnit.)
Efter en sökning i SFF:s databas över utgivna publikationer fick jag träff när jag sökte på Comper - kolla i Flyghistoriskt Månadsblad 6/7 1983. Där står under avdelning Brevlådan s. 92 under rubriken Efterlysning författat av Carl Rydin:
"I början av 30-talet fanns i Sverige ett exemplar av ett litet plan, som jag vore intresserad av att höra om någon av SFF:s medlemar känner till dess vidare öden. Planet var en Comper Swift byggd i England, försedd med en Pobjoy R motor med reduktionsväxel...I Sverige flögs planet, om jag inte mins fel, av en kvinnlig pilot, vilket på den tiden var ganska ovanligt, och använde Barkarby som bas...Det vore intressant få veta om någon känner till vad som hänt med planet."
Kvinnan bör varit Inga Ahlström som alltså flög med sin argentinskregistrerade Comper Swift, R222. 37-11-10 omregistrerades planet till LV-FBA - då om inte förr (?) så borde det varit tillbaka i Argentina. Inga Ahlström stod fortfarande som ägare 38-12-31. I mars 1976 donerades det till Buenos Aires Aeroparque Museum.
På s. 111 i Flyghistoriskt Månadsblad nr 8/1983 finns det en bild på mörkt målad Comper Swift med ett stort "R" på fenan och "222" på kroppen.
Och visst står Inga Karin Ahlström där, iklädd vit flygarhuva, vid sitt flygplan på den översta bilden. Något år efter att jag skrev inlägget om Comper Swift publicerade Michael Magnusson en artikel om Inga Karin Ahlström (i SFT 3/2012 för att vara exakt). Ett citat:
Inga levde ett stillsamt liv i Mendoza och slutade flyga på 40-talet. Planet såldes 1948 och avregistrerades 1956. Tack och lov är planet bevarat i Flygvapnets samlingar i Moron utanför Buenos Aires. Inga kunde livnära sig via ett arv från pappan och hennes bröder kom ett antal gånger till Argentina för att övertala systern att flytta hemm till Sverige men hon vägrade...Hon dog till slut i Mendoza 1981.
Någonstans har jag för mig att jag läst att Ahlström var född i Finland. Någon som vet mer? Här är hon på en bild tagen i början av 30-talet.