Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Comper Swift i Sverige

Publicerad 2011-01-08 09:56:04 i Propulärkultur,



Comper CLA 7 Swift
är ett udda litet engelskt flygplan från tidigt 30-tal som man inte tror har någon direkt svensk anknytning. Men faktum är att "det finns det visst". Med utgångspunkt i Svensk Flyghistorisk Förenings (SFF) gamla husorgan, Flyghistoriskt Månadsblad, har jag bland annat hittat följande saker.


I Argentina såldes Comper Swift tillverkningsnummer S31/9, reg R222 och senare LV-FBA, till Fröken Inga Karin Ahlström de Atencio i mitten av 30-talet. Planet ska besökt Stockholm under 1936 med sin ägare (Lindarängenutställningen och Brommas invigning i maj?). Just detta exemplaret finns bevarat på flygmuseum i Buenos Aires. Någon som vet mer om Inga Ahlström och hennes flygplan?

(Finns för övrigt fler flygplan i Argentina som ägdes av människor med svenskklingande namn vid den här tiden, F Törnquist och Gustavo Einar Roth är ett par exempel jag funnit.)


Efter en sökning i SFFs databas över utgivna publikationer fick jag träff när jag sökte på Comper - kolla i Flyghistoriskt Månadsblad 6/7 1983. Där står under avdelning Brevlådan s. 92 under rubriken Efterlysning författat av Carl Rydin:


I början av 30-talet fanns i Sverige ett exemplar av ett litet plan, som jag vore intresserad av att höra om någon av SFF:s medlemar känner till dess vidare öden. Planet var en Comper Swift byggd i England, försedd med en Pobjoy R motor med reduktionsväxel...I Sverige flögs planet, om jag inte mins fel, av en kvinnlig pilot, vilket på den tiden var ganska ovanligt, och använde Barkarby som bas...Det vore intressant få veta om någon känner till vad som hänt med planet.


Kvinnan bör varit Inga Ahlström som alltså flög med sin argentinskregistrerade Comper Swift, R222. 37-11-10 omregistrerades planet till LV-FBA - då om inte förr (?) så borde det varit tillbaka i Argentina. Inga Ahlström stod fortfande som ägare 38-12-31. I mars 1976 donerades det till Buenos Aires Aeroparque Museum.


På s. 111 i Flyghistoriskt Månadsblad nr 8/1983 finns det en bild på mörkt målad Comper Swift med ett stort "R" på fenan och "222" på kroppen.

 



Men texten, inskickad av Eric Hemtke, som bilden ska illustrera rör följande incident.


Under försäljningstur Europa runt under 1932 så kvaddades G-ABUU (c/n S32/5) i Sverige. Detta efter att piloten startat motorn utan först säkra upp med bromklossar - det finns inga bromsar. Kärran stack väg "herrelös" utan pilot ombord och slog runt. Frågan är då när, var, vem etc?


Hemtke skriver:


...Jag tjänstgjorde vid Stabens flygavdelning, Barkarby, 1932. Vi hade många civila flygplan och pionjärer där samt intressanta flygbesök från utlandet, då flygfältet var det enda i närheten av Stockholm.


En engelsk flygare vid namn Lacayo var på demonstrationsturné med planet och skulle en söndag i maj 1932 ha konstflugit över Solvalla-publiken. Men vädret var dåligt. Vi citerar en tidningsartikel:


Och på måndagsmorgonen skulle några svenska militärflygare titta på den lilla maskinen...Men vädret var fortfarande dåligt, att det inte var någon mening med konstflygning; en flygofficer gick emellertid upp för att pröva planet i mindre avancerad flygt. Lufttrippen gick bra men strax efter inträffade en malör, som torde hindra Mr Lacayo att utsträcka sin demonstrationstur över fler länder...


Vad hade då hänt? Jo, den som provflög planet var den nytillträdde chefen för flygavdelningen, kapten Georg Gärdin, sedermera känd FV-överste...Vid landningen fick Gärdin motorstopp och i samband därmed sköt han fram gasreglaget. Planet stannade rätt långt ute på fältet. G klev ut och gick med sittfallskärmen dinglande mot underbenen fram och gjorde ett ryck i propellern. Motorn startade och gick upp i högt varv. Gärdin - hindrad av fallskärmen - försökte hålla fast planet i en vingstötta. Planet snurade runt och G tappade taget. Planet gav sig iväg på egen hand, lättade, gjorde en halvroll och kapsejsade.


Händelsen som var ytterst pinsam för den ytterst korrekte, hårdföre Gärdin, blev sedermera föremål för en skadeståndsprocess som, om jag inte minns fel, så småningom kom att kosta G en del pengar. Planet överfördes till England per båt.



G-ABUU i UK, några år efter vurpan i Sverige.


Rolf Larsson skrev följande på SFF forum i september 2004.


Det hela hände måndagen 23 maj 1932. Ett besök i Kungliga Biblioteket och en titt i Dagens Nyheter tisdagen den 24 maj gav följande resultat (i förkortad version):


Planet kallas för "det engelska lilleputt-flygplanet", det hade på söndagen visats upp för motorpubliken på Solvalla och demonstrerades för flygvapnet på Barkarby på måndagen 23 maj 1932. Dock står det att den i tidigare inlägg beskrivna händelsen inträffade när Mr. Lacayo skulle starta motorn genom att vrida propellern. Planet hamnade på rygg men enligt artikeln uppstod inga andra skador än på propellern.

Missödet med G-ABUU 1932 är alltså utrönt. Just detta flygplan finns nuförtiden i Spanien, närmare bestämt vid Cuatro Vientos utanför Madrid och ägs av Fundación Infante de Orleans som EC-HAM (dock målad som EC-AAT).


Men det skulle vara kul med mer info om Inger Ahlström och hennes Comper Swift samt Sverigebesöket i mitten av 30-talet. Läs gärna mer om Nick Comper och hans ultralätta flygplan på denna site: http://nickcomper.co.uk/. Jag hoppas även vad det lider kunna återkomma till ett annat flygplan med Pobjoy R-motor i nosen.

Kommentarer

Postat av: Dykarn

Publicerad 2011-01-08 11:37:25

Mera mera ,en tung lördag skiner upp efter en denna läsning,bravo ,bravo:-)

Postat av: Stellan

Publicerad 2011-01-08 19:23:42

Dessa gräverier i historian är alltid lika fantastiska. Intressant med de gamla republikanska färgerna på fenan på nutidsbilden.

Postat av: Mårten

Publicerad 2011-01-08 22:38:33

det finsn en hyfsat stor kontingent svensk/svenskättlingar i Argentina, i norr, mot gränsen till Brasilien. Emigrationsvågen från Sverige brukar man sätta in tidsmässigt 1848-1920 ungefär. Men USA dalade i popularitet och under ett tag på tidigt 1900 eller 10-talet lockades många till just Argentina där man fått för sig man kunde tjäna storkovan inom mejeri-industri. Så skedde sällan men många hamnade där, och fylldes sedermera på med sjömän som mönstrade iland på 30- och främst 40 talet när stora delar av vår handelsflotta helt enkelt inte kudne segla hem pga kriget.

Postat av: Gert

Publicerad 2011-01-08 23:46:37

Comper´n är väl inte världens snyggaste flygplan, men stjärnmotorn gör den klart godkänt. Att sedan flyga denna "ultralätta" kärra från England till Australien på nio dagar är mycket imponerande. Intressant läsning!

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-01-09 20:22:09

Vad ska man säga om namn på typen egentligen: "Comper"? Jodå. "Swift"? Nja, jag vet inte....

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela