Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Malmen, igen...

Publicerad 2016-08-27 08:31:00 i Allmänt, Kalla kriget,

I övermorgon är det exakt 40 år sedan dessa bilder togs. Den övre har varit publicerad tidigare, detta i inlägget Malmen den 29 augusti 1976. Där skrev jag bland annat följande:

Flera gånger har tänkt på vad denna augustidsöndag 1976 antagligen gjorde med mig. Visst hade jag ett embryo av flygintresse, inget snack om det, men efter flygdagen på Malmen slog det över totalt. Det var inget intresse längre, det blev en slags passion. Och så är väl det fortfarande...
 
Där står bloggisten, under vingen på den motorlösa J 29:an Niklas 52 (29441). Det handlade mycket om Saab 29 Tunnan då, den 29 augusti för 40 år sedan. Och mina intryck sitter kvar än...

I morgon har jag tänkt att besöka Malmen igen för en annan flygdag. Och Tunnan kommer att flyga...och en Sk 12, precis som för för 40 år sedan. Försök hålla utkik efter en liten kille i rutig kortärmad skjorta. Ni kanske inte ser honom, men han finns där. Jag lovar.
 
Kjell Siggelin tog nedanstående bild på den sista J 29 Flygande Tunnan i Flygvapnet; Ingemar "Brunte" Eriksson taxar fram Niklas 53 (29507) till den röda mattan efter en sista upppvisning över Malmen.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela