The Battle Of Bromma - 58
Som synes publicerades ovanstående den 3 september, det vill säga i torsdags. Här finns en direktlänk till beslutet på transportstyrelsens websida. Vad är det då som ska upphävas? Jag saxar det centrala i LFS 2008:53...
Det är mer än önskvärt att Transportstyrelsens företrädare - emailadresserna är väl synliga i detta fallet - förklarar hur "regleringen tas omhand på annat sätt och regleringen därmed inte behövs". Hur kan Transportstyrelsen säga - vilket man i och med detta utlåtande gör - att allmänflyget/lätta affärsflyget i Stockholm inte ska finnas alls, då de inte ska få utgöra en sjättedel av rörelserna på Bromma flygplats? Med vilket underlag och av vem/vilka har detta beslut fattats? Vänner, maila och ställ frågorna!
Man kan nu alltså konstatera att det är fritt fram att förvandla Bromma till en storflygplats, något som inte var tanken när man tog fram det nya avtalet 2007 (Notera också vilket år som LFS 2008:53 kom ut!). Nej, istället smygs den möjligheten istället in - utan insyn, utan möjlighet till samtal och påverkan, utan sunt förnuft. Det egentligen enda återstående hindret var de för allmänflyget öronmärkta rörelserna, vilka nu förvinner "bara sådär".
Det är Swedavia som ska anpassa och driva flygplatsen enligt de intentioner som Brommaavtalet skrevs. Inte ska Transportstyrelsen anpassa regelverket för vad Swedavia ställer till med.
Anledning till att Bromma flygplats idag i överhuvudtaget existerar heter allmänflyget. Glöm inte det. Berätta det för de som tydligen behöver få veta detta. Bromma flygplats historia börjar inte 2010 i och med att Swedavia bildas ur dåvarande Luftfartsverket, något som aprilskämtet till det statliga bolaget tycks framhärda.
Swedavia är inte bara svenskt flygs fiende nummer ett, det är stort samhällsproblem.