ESMC 920804
Idag har jag plockat fram två bilder som är tagna på Eksjö/Ränneslätt i början av augusti 1992. Som synes var det en mycket varm och het sommar, det är mycket tort. Vid vindstruten (utom bild) har Brommabaserade Alfaflights Piper PA-32R-301T Turbo Saratoga SP SE-IDT parkerat.
Lite om flygplantypen och just SE-IDT: 1980 fick Piper PA-32 Cherokee Six och PA-32R Lance II den förlängda vingen och stabben flyttades ner igen efter några årsmodeller producerade med så kallad T-tail. Kolla detta inlägget för jämförande studium. PA-32 kom därefter att kallas Saratoga och PA-32R kom att kallas Satatoga SP. Bägge modellerna kunde även fås med turboladdad motor (en Lycoming TIO-540-S1AD á 300 hästar vid 2700 varv) och SE-IDT var just en sådan; en Turbo Saratoga SP, dock av årsmodell 1981. Flygplanet ferryflögs nytt över Atlanten i februari 1981, och var ett av ett relativt litet antal av samma modell som kom att utrustas med avisningsboots direkt från fabrik.
Det tog cirka ett år innan SE-IDT såldes av importören och Piper-agenten Nyge Aero i Nyköping. Ny ägare blev Nerell Ventilation AB & Club Saratoga med postradress i Falun. Under 1982-83 fanns Turbo Saratogan till uthyrning via BFF Aerorent AB på Bromma.
I september 1989 såldes maskinen vidare till Alfaflight-Flygpilen ek. förening i Stockholm och därefter kom SE-IDT bli baserad på Bromma. Alfaflight kan väl närmast likna vid en affärsflygklubb som genom åren opererat en diger skara olika Piper-flygplan, störst var en PA-31 Navajo.
SE-IDT var det sista flygplanet som sammanslutningen kom att flyga med. Tyvärr var sagan slut för SE-IDT den 1 oktober 2010 när flygplanet havererade i samband med landning i Älvsbyn. Efter haveriet kom Alfaflight att gå i likvidation. Om detta även hade något att göra med det som hände med Bromma efter Swedavias tillblivelse låter jag vara osagt, men det ligger onekligen nära till hands att tro det.