Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

ESMC 920804

Publicerad 2015-10-08 15:15:00 i Hemmafältet, Piper,



Idag har jag plockat fram två bilder som är tagna på Eksjö/Ränneslätt i början av augusti 1992. Som synes var det en mycket varm och het sommar, det är mycket tort. Vid vindstruten (utom bild) har Brommabaserade Alfaflights Piper PA-32R-301T Turbo Saratoga SP SE-IDT parkerat.

Lite om flygplantypen och just SE-IDT: 1980 fick Piper PA-32 Cherokee Six och PA-32R Lance II den förlängda vingen och stabben flyttades ner igen efter några årsmodeller producerade med så kallad T-tail. Kolla detta inlägget för jämförande studium. PA-32 kom därefter att kallas Saratoga och PA-32R kom att kallas Satatoga SP. Bägge modellerna kunde även fås med turboladdad motor (en Lycoming TIO-540-S1AD á 300 hästar vid 2700 varv) och SE-IDT var just en sådan; en Turbo Saratoga SP, dock av årsmodell 1981. Flygplanet ferryflögs nytt över Atlanten i februari 1981, och var ett av ett relativt litet antal av samma modell som kom att utrustas med avisningsboots direkt från fabrik.

Det tog cirka ett år innan SE-IDT såldes av importören och Piper-agenten Nyge Aero i Nyköping. Ny ägare blev Nerell Ventilation AB & Club Saratoga med postradress i Falun. Under 1982-83 fanns Turbo Saratogan till uthyrning via BFF Aerorent AB på Bromma.

I september 1989 såldes maskinen vidare till Alfaflight-Flygpilen ek. förening i Stockholm och därefter kom SE-IDT bli baserad på Bromma. Alfaflight kan väl närmast likna vid en affärsflygklubb som genom åren opererat en diger skara olika Piper-flygplan, störst var en PA-31 Navajo.

SE-IDT var det sista flygplanet som sammanslutningen kom att flyga med. Tyvärr var sagan slut för SE-IDT den 1 oktober 2010 när flygplanet havererade i samband med landning i Älvsbyn. Efter haveriet kom Alfaflight att gå i likvidation. Om detta även hade något att göra med det som hände med Bromma efter Swedavias tillblivelse låter jag vara osagt, men det ligger onekligen nära till hands att tro det. 


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Viggen

Publicerad 2015-10-08 21:24:08

Lite offtopic här men angående Bromma så ser det inte
ljust ut för M.Avs. nya flygplan. Bombardier är i
akut kris och risken är överhängande att hela BBD
kollapsar vilket skulle innebära att Mav står utan flygplan.
Då kommer allt mygel från Swedavias sida är "förgäves"
även om de turligtvis inte kommer att ändra sig.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela