Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Drakenunderhåll i Västerås

Publicerad 2015-11-29 16:35:00 i Allmänt, Kalla kriget,

 
Ibland räcker det med att se en bild för att få lite inspiration till ett blogginlägg, som denna vilken kommer ur The Åke File. Den exakta tidpunkten är lite klurig att fastställa; bilden (f ö klickbar) bör vara tagen under den första halvan av 70-talet. Platsen är lättare - det är i den stora hangar på Hässlö som idag huserar Västerås Flygmuseum. Tidigare hade den varit känd som CVV (Centrala Verkstaden Västerås) men denna benämning hade officiellt försvunnit - även om den fortsatt användes i folkmun - i slutet av 60-talet. Ett citat från denna sajt:

CVA och CVM blev 1967 respektive 1968 enheter inom FFV.

CVV underställdes CVM under avvecklingsskedet som i huvudsak varade under åren 1969 - 70. Dock pågick verksamhet i Hässlö filialen med främst modifieringar av fpl 35 samt Hkp3 och 4 till 1975.

Filialen i Västerås, som sorterade under CVM (Centrala Verkstaden Malmen), fick benämningen CVMV.

I bilden ser vi totalt sexton olika Saab 35 Draken som genomgår mer eller mindre omfattande tillsyner och modifieringar. Närmast syns två J 35F ur F 10, varav den högra (35598) är försedd en massa rutor, så kallade Ö68-markeringar. För att skilja flygplanen åt vid luftstridsövningar användes dessa tejpade rutor från och med 1968-års flygvapenövning (förkortat Ö68, ibland FVÖ68) och en bit in på 70-talet.

Rätt udda och ganska ovanligt vid denna tid är att se märking på flygplanen som man kan härleda till de stationskompanier och divisioner där de var placerade, men faktum är att det går i fallet nere till vänster: På "Johan 41" (35486) kan man se 3/F 10:s svärdfisksymbol bredvid skånegripen på fenan.

Längre ner kan man urskilja flera SK 35C tillhörande F 16, en J 35D ur F 4 som väntar på målning samt minst en J 35F tillhörande F 12 (35439).

Avslutningsvis - en nyare bild på en av de identfierade Drakarna: 35598, som sedermera blev prototyp för "Johan-programmet" och numera är engagerad som blickfångare utanför Aeroseum på Säve i Göteborg.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Sture Engström

Publicerad 2015-11-29 23:18:18

Jag gick CVVs yrkesskola i Viksäng 1963-1966 och arbetade sedan i den hangaren i 2 år, tror jag, fram till lumpen. Blev sedan permitterad under militärtjänstgöringen, jobbade civilt ett tag och fick sedan anställning på F1, 3:e komp som hjälptekniker den 1 februari 1970. Arbetade där i exakt 5 år innan flytt till F21 då F1 började "hänga löst". Lite minnen från arbetslivets början.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela