Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Scener från Ö68

Publicerad 2020-10-04 14:10:00 i Allmänt, Kalla kriget,


...sedda genom gluggen på en filmkamera verksam vid Västgöta flygflottilj, F 6. En attackflottilj ingående i Första flygeskadern som var på den tiden utrustad med A 32A Lansen. Förutom en massa intressanta övningsmoment och människor hemma på flottiljen och på krigsbas, får man även bland annat se A 32:or ur F 17 (med gula Ö68-rutor), Sk 16, TP 79, SK 60 och i slutet DC-7 SE-CNE tillhörande Internord.

I skuggan av den sovjetiska inmarschen i Tjeckoslovakien i augusti samma år, kraftsamlades det en aning extra vid Övning 68 (Ö68) under månadsskiftet september-oktober 1968. Mellan 350 och 400 stridsflygplan ur Flygvapnet var involverade, ungefär hälften av dess samlade styrka på den tiden. Då kan man grunna över all personal som behövdes, hur många det var? En uppgift nämner 12000 personer inom alla vapenslag var involverade i övningen som försegick i Syd- och Mellansverige. Rekomenderar läsning av detta inlägg på på Karlis Neretnieks blogg. Jag citerar:

Vid WP invasion av den då ostyriga medlemmen Tjeckoslovakien i augusti 1968 gick vissa flygdivisioner upp i beredskapsgrad "Lystring" och utplacerades på krigsbas. Osäkerheten var stor huruvida WP skulle gå vidare in i bl.a Finland? En finsk affärsbekant på 1990-talet gjorde sin värnplikt 1968 och påtalade, att vid invasionen av Tjeckoslovakien så väcktes hans förband mitt i natten och skickades till den sovjetiska gränsen fullt stridsutrustade!

Bloggisten drar sig direkt till minnes inlägget Vad gjorde en Iljusjin Il-28 på Bulltofta en natt 1968?.

Neretnieks citerar någon i sitt blogginlägg och jag tror att det samma person som skrivit bland annat följande på SFF forum 2015:

Deltagande flygförband var J 29F (målförband), J 32B (jakt), J 34 (jakt), J 35B,D,F (jakt), S 32C (spaning), S 35E (spaning), SK 60 (samband), samt ett antal transportflygplan, helikoptrar, SK 16 (samband), SK 50 (samband) etc.

Förbanden delades upp i en A - styrka och en B - styrka. Eftersom "vän" och "fiende" flög samma flygplantyp så infördes det "gula" rutor respektive "röda" rutor på fena och vingar för att markera just A - respektive B - styrka.

Vad jag kommer ihåg så var majoriteten av jaktförbanden, J 32B och J 35B, D, F indelade i "gula" - respektive "röda" förband. Majoriteten av attack - och spaningsförbanden var omarkerade för att ena dagen tillhöra "gul" och nästa dag ingå i "röd" enligt eskaderorder. Magnituden av övningen kan beskrivas av, att en stridsgrupp bestående av fem attackdivisioner med jakteskort av J 35 ? "gul" anfölls av "fi röd" bestående av J 32B och J 35 ?. Jag har aldrig tidigare varit med om en luftstrid med så många involverade flygplan, motsvarande vad dagens svenska flygvapen sammanlagt kan skrapa ihop, och endast med "Guds försyn" så hände inget haveri, pjuuu. Som kuriosa kan nämnas, att för första gången så deltog ett AJ 37 flygsystem i en övning via en A 32A Lansen, i svart vita målning, från FC (Försöks Centralen) för att testa det totala flygsystemet i verklig miljö och enligt attackeskaderns ordermodell.

Och där fanns också lite förklaring rörande Ö68-rutorna, en övningsmarkingsvariant som sedan användes i Flygvapnet långt in på 70-talet...och syntes på somliga J 32B/D/E och SK 35C in på 90-talet.
Fyra stycken J 35F-1 Draken med gula övningsmarkeringar a la Ö68 tillhörande F 1 i Västerås. Bilden är tagen av Bo Dahlin i samband med Ö68. Nedan en J 35B ur 2/F 10 med röda Ö68-markeringar.

Indelningar och förutsättningar för Ö68: Ett uppslag från en folder som Flygvapnet delade ut hösten 1968.
 
Nedan: Från ett basområde nära dig, en gång i historien. Ett foto från ett Sverige som präglat mig mycket, här i form av en scen från Ö68. Bonden Rune Jansson höstplöjer sittande i sin Massey Ferguson MF35 och man ser en A 32A Lansen ur F 6 stående parkerad på vägen bakom honom. Man nästan känner dofterna av blöt jord, diesel och jetbränsle. Läs gärna inlägget Olle 22.

Länsbokstaven R på traktorns registreringsplåt indikerar Skaraborgs län - det är en av anledningarna till att jag gissar att platsen är i närheten av Hasslösa, som var utgångsbas i krigsplaneringen för 1/F 6. Bild: Lennart Nygren (SvD).


Uppdaterat 201005

Ö68 kom även att synas en hel del i dåtidens media. Bas 60-systemet var under utbyggnad och där använde man som bekant vägsträckor för start- och landningar. Vid Heby fanns en sådan vägsträcka som hade fått en "officiell status". Annars var ju hemlighetsmakeriet runt Bas 60 väldigt påtaglig. Nedan ser vi ett uppslag från Flyghorisont nr 2/1969 med bilder tagna på Heby av Bo Dahlin. Många av hans bilder från den där dagen har blivit smått klassiska. Man känner igen dem...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela