Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Herbert von Schinkel och hans Miles Hawk Major

Publicerad 2015-03-08 19:34:00 i Allmänt, Personligt urval, Propulärkultur,


Här sitter Baron Herbert von Schinkel i ett flygplan som han precis hämtat i England. Från ett tidigare inlägg:

Bilden är tagen den 26 november 1934 på Barkarby flygfält [vilket är fel, det är Hässlö. Min rättelse.]. Flygplanet är en Miles M.2H Hawk Major med engelsk registrering G-ACZJ (c/n 122).  Denna Hawk Major var sprillans ny och hade fått sina papper och registrerats endast tio dagar tidigare, den 16 november, som ägare stod Aircraft Distributors Ltd, Heston. 39 stycken Miles M.2H tillverkades under perioden november 1934 till september 1935 - då hade det totalt byggts 55 stycken Hawk Major av alla varianter.

I juni 1937 såldes G-ACZJ till Indien och blev där VT-AIR. Det inmönstrades under kriget som LV768 och följande kan man läsa i Peter Moss' Impressments Log:

"Owner not known. Used by the Com. Flt. Peshawar,  No. 223 Group, as LV768 until 16.3.43, when it swung on landing at Chacklala aerodrome and its port undercarriage leg collapsed. Struck off charge during the 30.11.43 ACSEA census."

Ett annat exemplar av (föregångaren) Miles M.2 Hawk letade sig till Sverige några år senare. Det var G-ACZD (c/n 130) som flögs sommaren 1937 som SE-AFS.

 
Herbert von Schinkel (1902-77) var officer vid F 1 som var förlagt till Västerås/Hässlö (Han blev bland annat senare chef för FC på Malmen och flygattaché i USA.).

Vid familjens slott Tidö utanför Västerås hade Herbert von Schinkel på 30-talet ett eget litet flygfält med hangar.

Under några år på 30-talet "hyrköpte" han några engelska flygplan. Mellan mars och oktober 1933 hade von Schinkel i Sverige en de Havilland DH.60G-III Moth Major som bar den svenska registreringen SE-ADO, men det flygplanet återlämnades innan det hann att registreras fullt ut (i England blev det därefter G-ACKV.). Den ersattes av en Percival D.2 Gull Four II, G-ACLJ, som användes under 1933-34.

Herbert von Schinkel i sin Percival Gull.

Med detta flygplan företogs bland annat en flygning tur och retur Cannes under våren 1934. Percival-planet ersattes i sin tur av den Miles Hawk Major som syns på bilderna i detta inlägg.

Den 2 december 1934 startade von Schinkel från Barkarby för att tillbringa julen i Kenya. Rutten gick bland annat över Köpenhamn - London - Paris - Tunis - Kairo och Nairobi nåddes på julafton. Returflygningen startade den 7 januari 1935 och von Schinkel ankom Barkarby igen den 18:e i samma månad. På vägen tillbaka gick rutten via Paris - Amsterdam - Hamburg. I holländsk press berättas om mellanlandningen på Schipol den 15 januari och som passagerare anges en C. Axel. Hmm, vem kan det vara? Och vilka besökte Herbert von Schinkel i Kenya? Bror Blixen-Finecke och Eva Dickson? Nedanstående bild på Eva Dickson är från januari 1935.

 
Av allt att döma deltog Herbert von Schinkel med G-ACZJ i en flygdag i Norrköping i slutet av maj 1935. Därefter tror jag att planet flögs tillbaka till England och alltså såldes vidare till Indien.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: John Bernström

Publicerad 2019-06-29 16:44:42

Herbert von Schinkel var min farmors bror, så jag tänkte ge dig lite svar på dina frågor i texten. Passageraren "C.Axel" är Herberts (eller "Hubbe" som han kallades) gode vän Carl-Axel Stackelberg. De besökte främst Christer Aschan och hans fru i Kenya.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela