Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Tre Tiger Moth

Publicerad 2015-01-05 06:21:00 i Propulärkultur, Tiger Moth...och Moth,


Tre Tiger Moth står uppradade en sommardag för snart 80 år sedan. Somliga av er har kanske sett bilden tidigare, den har publicerats många gånger. Men vad är det vi egentligen ser?

Jo, det är av allt att döma ett levereransfoto som är taget utanför ASJA:s anläggning vid Tannefors i Linköping: Tre Tiger Moth ska överlämnas till kunden svenska flygvapnet. Från vänster till höger står Flygvapennummer 515 , 516  och 517. Datumet då dessa godkändes av kunden var den 21 juni 1935.

ASJA kom 1935-37 att tillverka 23 stycken DH.82a Tiger Moth på licens från De Havilland Aircraft Company Limited och typen fick den svenska militära beteckningen Sk 11A. Bäst påpeka här att Flygvapnets engelsktillverkade Tiger Moth betecknades Sk 11 (12 stycken hade inköpts 1932). Man brukar också säga att A:et refererar till det lilla a:et i De Havillands typbeteckning DH.82a.

ASJ:s flygplanstillverkning - det vill säga dotterbolaget ASJA - kom några år senare att köpas av SAAB i Trollhättan, men det visste du säkert redan (?). Vad hände med Tiger Motharna på bilden då?

FV-nr 515 (tillverkningsnummer 47) kom att användas som skolflygplan vid F 5 på Ljungbyhed med koderna 5515 och F 5-19 fram till 1940. Sk 11 ersattes då med Sk 12 och de äldre flygplanen fördelades ut på Flygvapnets flottiljer för andra uppgifter, till exempel samband, allmän flygträning och segelflygbogsering. För nummer 515:s del betydde detta förflyttning till F 1 i Västerås och senare vidare till F 21 i Luleå. I januari 1952 överläts Tiger Mothen via KSAK till Stockholms segelflygklubb och blev SE-BYM året därpå. Med basen Skarpnäck kom maskinen att under många år bogsera segelflygplan. Denna bilden togs där av Walther Wetterlein 1959...

 
1964 såldes SE-BYM till Roslagens flygklubb i Norrtälje, men redan året efter kom Tiger Mothen att köpas av SAAB för att skänkas till Malmensamlingarna, alltså det som skulle bli Flygvapenmuseum. Under några år under 60-talet verkar man flugit Tiger Mothen en del i Flygvapnets regi, bland annat till flygdagar i Ljungbyhed och Kalmar. Noteras bör att typen (Sk 11) hade utgått ur Flygvapnet i slutet av 50-talet och SE-BYM var avregistrerad. Det var en annan tid...

Nedan ser vi - fotograferad av flottiljfotografen vid F 12 Boris Erixon vid en mellanlandning på väg till Ljungbyhed från Malmen cirka 1967-68 - från vänster: Överste Gösta Knutsson (Chef F 3), överste Gunnar Rissler (Chef  F 12) samt major Sven-Erik Lange (Baschef F 12 - var tidigare skolchef på Ljungbyhed). Vitsen med bilden var att fånga tre gentlemen som under sin karriär flugit Sk 11 i tjänsten.
 
 
Flygplanet målades som synes upp som en Sk 11A igen, men märktes inte helt korrekt. Detta åtgärdades dock när man invigde Flygvapenmuseum 1984. Efter det att museet byggts ut har flygplanet deponerats på annan ort och detta märkliga tilltag väckte en hel del diskussion för några år sedan. Man undrar var den äldsta överlevande svensktillverkade Tiger Mothen ska fira sin 80-årsdag?



FV-nr 516 (tillverkningsnummer 48) gavs först vid F 5 koden 5516, vilket snart ändrades till F 5-20. Tyvärr blev dess karriär inte speciellt lång. Redan den 24 augusti 1936 havererade denna Sk 11A, detta vid Söderåsen inte långt från Ljungbyhed. Anledningen var soppatorsk.



FV-nr 517 (tillverkningsnummer 49) kom vid F 5 få koden 5517 som snart ändrades till F 5-21 och 1940 till F 5-72. Samma år överfördes 517 till marinflygflottiljen F 2 i Hägernäs och fick där koden F 2-47. 1948 kasserades maskinen på grund av dåligt skick med 1561 timmar loggade. I början av 70-talet hittades Tiger Mothen av Mats Roth som påbörjade en restaurering. Denna var klar 1985 och gamla FV-nr 517 blev civil som SE-AMR. Se även blogginlägget Almen och Martin Rudolf och denna artikel i Dagens Nyheter.

Som kanske många av er vet gick Mats hastigt bort förra året. Hans gärning inom veteranflyget - och främst vad det gäller Mothar - var banbrytande samt mycket viktigt för veteranflygkulturen i Sverige. Kanske kan man påstå att restaureringen av idag snart 80-åriga Tiger Moth SE-AMR var embryot till det som senare blev Västerås Flygmuseum?


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Henry Wedberg

Publicerad 2015-01-05 10:38:38

Intressant historik! Särskilt tack för bilden på Skarpnäcksmothen! Tänker bygga en modell av SE-BYM. Men - som jag minns var den 1959 prydd med en hajkäft. Men mitt minne kan svika. Jag har (suddiga) färgbilder från 1958, då utan hajkäft.
Somrarna 58 -59 hängde jag dagligen på Skarpnäck.

Postat av: Andreas

Publicerad 2015-01-05 21:42:10

Jättetrevlig läsning.
Stort tack.

Postat av: LIA

Publicerad 2015-01-06 00:16:15

Intressant läsning igen!

Postat av: F

Publicerad 2015-01-06 13:59:14

Kul att ni tycker att det var intressant! Vore roligt att se bilder på SE-BYM med hajkäft :)

Postat av: Bo Hesselmark

Publicerad 2015-10-17 17:50:50

I Svedinos Bil-och Flygmuseum finns en DH60X Cirrus Moth. Nu märkt som 5555. Enligt uppgift är den byggd av två havererade plan, troligen i Västervikstrakten efter haveriet 1946 Svedinos köpte planet 1960. Vad hände dessemellan ?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela