Tre Tiger Moth
Tre Tiger Moth står uppradade en sommardag för snart 80 år sedan. Somliga av er har kanske sett bilden tidigare, den har publicerats många gånger. Men vad är det vi egentligen ser?
Jo, det är av allt att döma ett levereransfoto som är taget utanför ASJA:s anläggning vid Tannefors i Linköping: Tre Tiger Moth ska överlämnas till kunden svenska flygvapnet. Från vänster till höger står Flygvapennummer 515 , 516 och 517. Datumet då dessa godkändes av kunden var den 21 juni 1935.
ASJA kom 1935-37 att tillverka 23 stycken DH.82a Tiger Moth på licens från De Havilland Aircraft Company Limited och typen fick den svenska militära beteckningen Sk 11A. Bäst påpeka här att Flygvapnets engelsktillverkade Tiger Moth betecknades Sk 11 (12 stycken hade inköpts 1932). Man brukar också säga att A:et refererar till det lilla a:et i De Havillands typbeteckning DH.82a.
ASJ:s flygplanstillverkning - det vill säga dotterbolaget ASJA - kom några år senare att köpas av SAAB i Trollhättan, men det visste du säkert redan (?). Vad hände med Tiger Motharna på bilden då?
FV-nr 515 (tillverkningsnummer 47) kom att användas som skolflygplan vid F 5 på Ljungbyhed med koderna 5515 och F 5-19 fram till 1940. Sk 11 ersattes då med Sk 12 och de äldre flygplanen fördelades ut på Flygvapnets flottiljer för andra uppgifter, till exempel samband, allmän flygträning och segelflygbogsering. För nummer 515:s del betydde detta förflyttning till F 1 i Västerås och senare vidare till F 21 i Luleå. I januari 1952 överläts Tiger Mothen via KSAK till Stockholms segelflygklubb och blev SE-BYM året därpå. Med basen Skarpnäck kom maskinen att under många år bogsera segelflygplan. Denna bilden togs där av Walther Wetterlein 1959...
FV-nr 516 (tillverkningsnummer 48) gavs först vid F 5 koden 5516, vilket snart ändrades till F 5-20. Tyvärr blev dess karriär inte speciellt lång. Redan den 24 augusti 1936 havererade denna Sk 11A, detta vid Söderåsen inte långt från Ljungbyhed. Anledningen var soppatorsk.
FV-nr 517 (tillverkningsnummer 49) kom vid F 5 få koden 5517 som snart ändrades till F 5-21 och 1940 till F 5-72. Samma år överfördes 517 till marinflygflottiljen F 2 i Hägernäs och fick där koden F 2-47. 1948 kasserades maskinen på grund av dåligt skick med 1561 timmar loggade. I början av 70-talet hittades Tiger Mothen av Mats Roth som påbörjade en restaurering. Denna var klar 1985 och gamla FV-nr 517 blev civil som SE-AMR. Se även blogginlägget Almen och Martin Rudolf och denna artikel i Dagens Nyheter.
Som kanske många av er vet gick Mats hastigt bort förra året. Hans gärning inom veteranflyget - och främst vad det gäller Mothar - var banbrytande samt mycket viktigt för veteranflygkulturen i Sverige. Kanske kan man påstå att restaureringen av idag snart 80-åriga Tiger Moth SE-AMR var embryot till det som senare blev Västerås Flygmuseum?