Om The King's Flights Envoy som hamnade på Gotland
Från Flyghistoriskt Månadsblad nummer 9/1989:
Tyvärr visade sig flygplanet inte ha prestanda och utrustning som av myndigheterna krävdes för taxiflygning. Istället fick ett målspel av typ Mandlin monteras in, och flygplanet kom att användas för målflygning och i viss mån rundflygning, vilket var populärt efter kriget. Det är många gotlänningar som fått sitt luftdop i denna kärran, säger Nils Thüring.
1954 överlät Thüring maskinen till flygplatschefen i Visby, den rätt kände Gösta Andrée. Anledningen till äganderättsändringen var egentligen att utnyttja den annars tomma hangarplats om Andrée hade till sitt förfogande. Dock verkar Andrée inte fått mycket glädje ut av "sin" Envoy - den 13 juni 1955 gjordes nämligen den sista flygningen innan luftvärdighet gick ut och denna kom aldrig mer att förnyas.
Den 2 januari 1959 avregistrerades SE-ASN som skrotad. (Inte långt därefter, den 21 januari 1959, omkom Andrée när han flög som passagerare med Svensk Flygtjänsts Gloster Meteor, när denna havererade på Visby flygplats. Däremellan hade han hunnit med att fylla 60 år den 18 januari.) SE-ASN eldades upp, när exakt detta skedde vet jag inte, men en del av inredningen (gjord av företaget Rumbolt) samt flygplanets propellrar togs omhand. Inredningen blev dock med tiden rätt illa medfaren, detta på grund av råttornas intresse och hamnade därför på soptippen. Den ena propellern kom dessutom att säljas (och man undrar var den nu kan finnas?).
Det flygplan som Edvard VIII hade ägt privat var Dragon Rapide G-ADDD, ersättaren kom att målas i samma färgschema i blått, rött och lite vitt samt silver. Från denna sajt kan man citera följande:
Airspeed Envoy G-AEXX was built to contract 621351/37 by Airspeed (1934) Ltd. at Portsmouth and was first test flown on 25th March 1937. It was flown to RAF Martlesham on 25th April 1937 and it's Certificate of Airworthiness was issued on 6th May 1937 and it was given the military serial L7270 but this serial was not applied but it was taken on charge by 24 Squadron at Hendon. On 26th May 1937 it was registered to the Air Ministry as G-AEXX at Hendon (King's Flight). The last record of it as being G-AEXX was on 26th August 1939.
Postwar it was purchased by C.W. Farquharson at Datchet and registered as G-AEXX to Gerald Guy Ward Farquharson on 11th February 1946 and was based at Hanworth. It's registration was then cancelled on 19th June 1946 as it was sold to Sweden.