The Battle Of Bromma - 53
Idag har det publicerats en debattartikel med rubriken Farligt stora flygplan på Bromma i Dagens Industri. Jag citerar:
Transportstyrelsens styrelse biföll hösten 2013 det statliga flygplatsbolaget Swedavias ansökan att få trafikera Bromma med stora flygplan trots att utredande tjänstemän tidigare avvisat detta med hänvisning till internationella säkerhetsbestämmelser.
Tidigare har det enbart varit tillåtet att trafikera Bromma med flygplan som klarar sig med en relativt kort start- och landningsbana. Transportstyrelsens beslut har satt denna flygsäkerhet på spel och Högsta förvaltningsdomstolen har under våren 2015 att ta ställning till detta.
När myndigheten medger att större flygplan får använda Bromma är detta en flygsäkerhetsklassning. Det innebär också att flygplatsen ska uppfylla helt andra krav på flygsäkerhet.
Därför har AOPA Sweden nu begärt prövningstillstånd hos Högsta förvaltningsdomstolen för att överklaga Transportstyrelsens beslut.
Senare idag har även Svenska Dagbladet följt upp med en artikel, den bär rubriken Piloter: Säkerheten på Bromma hotad. Så har även SVT ABC.
Kort och gott; i maj 2011 avstyrkte Transportstyrelsen Swedavias ansökan om uppgradering av Bromma flygplats, men i slutet av 2013 tillstyrkte man en förnyad ansökan...fast med hela 13 stycken undantagsområden! Ska man räkna alla hinder som Swedavia fått dispens för så är det upp emot 730 stycken undantag. Med andra ord, det är rätt absurt. Läs hela historiken kring Swedavia och Bromma flygplats här.
Som så många, många gånger påpekat tidigare: Swedavia läser Brommaavtalet från 2007 som fan läser Bibeln. Ska detta faktum nu äntligen nå medial fokus tack vare dagens publiceringar? Det är nämligen verkligen på tiden. Swedavias och Stockholms handelskammares lobbyister och mediafolk vill till varje pris att debatten ska handla för eller (snarare) emot nedläggning av flygplatsen - inte den grundläggande anledningen till att debatten har blossat upp, det vill säga att Swedavia bygger ett helt annat Bromma än vad som avsågs i avtalet.
Läs gärna också den tidigare debattartikeln Bromma på väg att bli storflygplats i smyg. Notera att Swedavia inte har bemött den i över huvud taget. Det här vill man inte prata om, tystnaden i sig är rätt talande.