Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The Battle Of Bromma - 44

Publicerad 2014-09-08 21:00:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

 
Känner att jag borde göra ett inlägg med tanke på att DN idag har uppmärksammat Brommadebatten med tre artiklar:

Brommaflyget får blocken att spricka

Hur vill ni använda Bromma flygplats?

Viktor Barth-Kron: Det blir, milt uttryckt, inte enkelt

Stockholmsmedia ställer alltså så sakterliga in sig på en rödgrön seger i valet på söndag. Parallellt känner man att desperationen allt mer blir påtaglig hos stockholmsmoderaterna (klicka på länken!), Swedavia - som ligger lågt och agerar via Stockholms Handelskammare - samt hos Malmö Aviation/Sverigeflyg.



Ovan ser vi en talande illustration över den kommande ökningen av tunga trafiken på Bromma. I det avtal som skrevs under hösten 2007 reglerades antalet flygningar till 80000 start och landningar (eller som man uttrycker det; rörelser) per år oavsett flygplanstyp. Miljötillståndet tillät 100000 rörelser per år. Ambulans- och Statsflyget skulle inte räknas in dessa rörelser.

Det som i avtalet avses som stora flygplan är de med 60 passagerare eller mer i bullerintervallet 86 till 89 dB (Inga plan som bullrar mer än 89 dB tillåts på Bromma). Det är till denna angivna kategori man i avtalet begränsar antalet rörelser till 20000 per år.

Framtidens Bromma flygplats som man då hade för ögonen fanns beskriven i den depositionsplan som togs fram efter avtalsskrivandet. I denna dispositionsplan angavs det förresten att linjefarten skulle ha maximalt 35000 rörelser på årsbasis. Resten skulle vara privat-, skol-, affärs-, ambulansflyg och helikopter etc -  alltså allmänflyg!

Det finns alltså ett kryphål Brommaavtalet som "någon" hittat och utnyttjat, detta för att göra om flygplatsen till något som det inte var tänkt. 
 
 
Återstår att se hur det nu blir efter valet. En sak är säker: Att Bromma vara eller icke-vare har blivit en valfråga beror enbart på Swedavia, stockholmsmoderaterna och Braathens hanterande av flygplatsen och bristande respekt för avtalet. Tillåt mig att citera från ett föregående inlägg:

Än så länge handlar Brommadebatten om att lägga ner eller bygga ut, men ni som följt bloggen vet att det inte är så svart eller vitt. Nyckeln till att Brommafrågan nu blivit en stötesten i valet 2014 beror ju på hur Swedavia följer avtalet från 2007. Den gemene väljaren kanske undrar lite smått hur var det egentligen var tänkt?

 
Nej, det "nya Bromma" som Swedavia nu håller på att skapa är inte vad som avsågs i avtalet. Efter att man i allmänflygkretsar uppmärksammat villaföreningar i flygplatsens grannskap om detta faktum så började Brommafrågan synliggöras. För det är faktiskt så att dessa grannar och allmän-/affärsflyget gemensamt varken eftersträvar det Bromma som antingen miljöpartiet, eller nya moderaterna, vill ha - man vill att Bromma flygplats ska drivas och utvecklas enligt de intentioner som som gällde när man skrev avtalet för sju år sedan!

Läs mer om det kryphål i avtalet som Malmö Aviation utnyttjat med Swedavias goda minne här. Allmänflyget hör hemma på Bromma. Allmänflyget är anledningen till att flygplatsen finns idag. Utan allmänflyget på Bromma - Swedavia har ju med all tydlighet slängt ut det - kan man därmed starkt ifrågasätta flygplatsens existensberättigande...


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela