The Battle Of Bromma - 44

Brommaflyget får blocken att spricka
Hur vill ni använda Bromma flygplats?
Viktor Barth-Kron: Det blir, milt uttryckt, inte enkelt
Stockholmsmedia ställer alltså så sakterliga in sig på en rödgrön seger i valet på söndag. Parallellt känner man att desperationen allt mer blir påtaglig hos stockholmsmoderaterna (klicka på länken!), Swedavia - som ligger lågt och agerar via Stockholms Handelskammare - samt hos Malmö Aviation/Sverigeflyg.

Ovan ser vi en talande illustration över den kommande ökningen av tunga trafiken på Bromma. I det avtal som skrevs under hösten 2007 reglerades antalet flygningar till 80000 start och landningar (eller som man uttrycker det; rörelser) per år oavsett flygplanstyp. Miljötillståndet tillät 100000 rörelser per år. Ambulans- och Statsflyget skulle inte räknas in dessa rörelser.
Det som i avtalet avses som stora flygplan är de med 60 passagerare eller mer i bullerintervallet 86 till 89 dB (Inga plan som bullrar mer än 89 dB tillåts på Bromma). Det är till denna angivna kategori man i avtalet begränsar antalet rörelser till 20000 per år.
Framtidens Bromma flygplats som man då hade för ögonen fanns beskriven i den depositionsplan som togs fram efter avtalsskrivandet. I denna dispositionsplan angavs det förresten att linjefarten skulle ha maximalt 35000 rörelser på årsbasis. Resten skulle vara privat-, skol-, affärs-, ambulansflyg och helikopter etc - alltså allmänflyg!
Det finns alltså ett kryphål Brommaavtalet som "någon" hittat och utnyttjat, detta för att göra om flygplatsen till något som det inte var tänkt.

Än så länge handlar Brommadebatten om att lägga ner eller bygga ut, men ni som följt bloggen vet att det inte är så svart eller vitt. Nyckeln till att Brommafrågan nu blivit en stötesten i valet 2014 beror ju på hur Swedavia följer avtalet från 2007. Den gemene väljaren kanske undrar lite smått hur var det egentligen var tänkt?

Läs mer om det kryphål i avtalet som Malmö Aviation utnyttjat med Swedavias goda minne här. Allmänflyget hör hemma på Bromma. Allmänflyget är anledningen till att flygplatsen finns idag. Utan allmänflyget på Bromma - Swedavia har ju med all tydlighet slängt ut det - kan man därmed starkt ifrågasätta flygplatsens existensberättigande...
