Svensk Vampire med mystisk historia i Finland - 2
Som en spin off på inlägget Svensk Vampire i Finland med mystisk historia i torsdags är det dags för en finsk språkövning! Esko Tikkanen hittade ovanstående klipp från 2013 på youtube och berättade även detta:
Han pratar i allmänhet om flygplanet, beväpningen etc. Sju år har dom haft den på nuvarande plats och flygplansbeteckningen har dom gjort för några år sedan (VA-7). Han pratar om en campingplats där den stod förrut, men, som sagt, där den står nu så är det inte mer än sju år.
Man noterar att Vampiren är rätt så illa medfaren, väder och vind - och stormar - har påverkat skicket ytterligare till det sämre. Men i sammanhanget ska man ha klart för sig att flygplanet såldes faktiskt som skrot redan för 50 år sedan.
Jag har grunnat vidare på om, hur, när etc denna de Havilland Vampire FB.50 (svensk beteckning J 28B) dök upp i USA. Kan det varit så att flygplanet kom att monteras ihop i Dominkanska Republiken? Dit försåldes via Henry Wallenberg & Co 17 stycken J 28B i slutet av 1957. Det dominkanska flygvapnet (Aviacion Militar Dominicana, förkortat AMD) hade sedan tidigare genom samma dealer från Sverige inköpt 42 stycken J 26 Mustang och 25 stycken J 28A Vampire. Den som provflög Vampire-planen efter montering var en svensk som hette Gösta Hamilton. Det kan vara värt att påpeka i sammanhanget att det i AMD vid denna tid fanns ett antal svenska flygtekniker, dessa var i princip förutsättningen för att kunna montera och sedan hålla igång dessa flygplan. Så här skriver Leif Hellström på sidan 207 i boken Vampire - reaepoken av Bo Widfeldt och Åke Hall:
Märkligt nog är Hamilton säker på att han provflög 18 st och inte 17 st J 28B. Detta på grund av att hans kontrakt bara täckte provflygning av 17 plan (á 175 pesos) och att han därför hade svårt att få betalt för den sista flygningen. Det rör sig om ett plan hopmonterat av reservdelar: sannolikt fick man bland reservdelarna med en eller flera kroppar från kasserade flygplan.
Tänk om den artonde Vampen var det demonstrationsflygplan som lånats ut till H. Nordenfelt & Co AB? Det flygplanet som var J 28B FV-nr 28326 och som den 7 februari 1958 infördes på amerikanskt civilregister som N2323? Med tanke på att de andra sjutton Vampireplanen bör monterats ihop i slutet av 1957 och i början av 1958 så känns det inte helt omöjligt ur tidsperspektiv.
Men detta är bara mina lösa funderingar någon dag eller två efter ha skrivit det första inlägget om denna Vampire, som på krokiga vägar hamnade på en ställning utanför en nedlagd bensinmack i Finland...