Om en finsk Lodis som hamnade i Norge

Nämnde ju i förbifarten i ett tidigare inlägg Lockheed Lodestar OH-SIR. Just det flygplanet fotograferade jag på Gardemoen i maj 1990. Man anar den gamla finska registreringen och Sir-Air-loggan med plommonstopet ovanför fönstret.
Över OH-SIR har den amerikanska registreringen N283M varit applicerad, men den har runnit bort med hjälp av väder och vind. För på Gardemoen hade Lodisen stått vid fototillfället i nästan fyra år...
Bäst är att påpeka att planet tidigare hade moddats av Gulf Oil Co till en så kallad Gulfstar. Från "Finnish Civil Aircraft 1926-2000" by Tuomu T. Mäkinen & Eino Ritaranta:
Lockheed L-18-56 Lodestar c/n 2444
Ex 42-55983, N69898, N105G, N238M
19.05.76 reg som OH-MAP på Oy Kunnallistekniikka AB, Helsingfors
12.09.78 Finnmap Oy, Helsingfors
21.05.79 omreg till OH-SIR på Finnmap Oy med innehavare Sir-Air, Helsingfors
07.05.80 Sir-Air Oy, Helsingfors
28.03.85 V. Tähtinen, Halikko
26.09.85 avreg som såld till UK som G-BMEW, senare N238M
I mitten av september 1986 anlände planet till Gardemoen. Vad hände sedan med Lodestaren? Jo, redan när översta bilden togs tillhörde flygplanet de norska flyghistoriska samlingarna. Numera finns det utställt på Luftforsvarsmuseet på Gardemoen, målad som en av de Lodestar som användes för kurirtrafiken mellan Leuchars, Skottland, och Stockholm-Bromma under andra världskriget. De flögs av norrmän men tillhörde officellt BOAC. Flera av dem hamnade faktiskt senare på svenskt civilregister, men det är en annan historia som vi kanske kan återkomma till...
07.05.80 Sir-Air Oy, Helsingfors
28.03.85 V. Tähtinen, Halikko
26.09.85 avreg som såld till UK som G-BMEW, senare N238M
I mitten av september 1986 anlände planet till Gardemoen. Vad hände sedan med Lodestaren? Jo, redan när översta bilden togs tillhörde flygplanet de norska flyghistoriska samlingarna. Numera finns det utställt på Luftforsvarsmuseet på Gardemoen, målad som en av de Lodestar som användes för kurirtrafiken mellan Leuchars, Skottland, och Stockholm-Bromma under andra världskriget. De flögs av norrmän men tillhörde officellt BOAC. Flera av dem hamnade faktiskt senare på svenskt civilregister, men det är en annan historia som vi kanske kan återkomma till...
