Gerhard Köppen med kamera 1956 eller 1957.
Ibland ger vissa inlägg gensvar som man inte väntar sig. Häromveckan publicerades ett om ASA-flyg - AB Stockholms Aero - det ledde till att Thérèse Köppen hörde av sig och berättade att hon skannat bilder från sin fars tid som flygfotograf i firman. Jag frågade om det fanns möjlighet att publicera dessa och snart därefter kom det ett mail. Bild och ord till Thérèse, men dessförinnan ett stort tack! Here goes... Jag tycker det vore kul om flyg-intresserade kan ta del av min pappa Gerhard Köppens (1928-1999) bilder. Det var min man som upptäckte din blogg från början, en blogg som han följer med stort intresse.
Gerhard, som växte upp i Nybro, var mycket flygintresserad som ung. Han utbildades till flygförare på Ljungbyhed 1947-48, men avbröt sin utbildning på egen begäran strax före examen. Under tiden på F 5 flög han Sk 25 och Sk 16. Kameran hade han alltid till hands, så en del bilder finns på både kompisar och flygplan. Senare höll han på med segelflyg i Kalmar Segelflygklubb.
1957, SE-ARD går ner för landning i Jönköping. Sommaren och hösten 1957 tillbringade Gerhard till stor del i Jönköping. Rune Wahlund var flyglärare på ASA:s flygskola där.
1957, flyglärare Rune Wahlund och Gerhard Köppen. Troligen Jönköpings flygplats.
Sortering av bilder. Bengt Jonsson i vit rock, den andra personen okänd. >Gerhard började jobba på AB Stockholms Aeros filmlaboratorium i Ulriksdal, Solna i december 1955. "Labbet" fanns i en källarlokal i ett hyreshus på Enköpingsvägen 1B. Där framkallades filmerna och man gjorde råkopior som stämplades och registrerades. Där tillverkades även vykort. Firmans huvudkontor låg i barackerna på Flygplatsinfarten 2 i Bromma. "Flygbarackerna" verkar ha funnits kvar fram till januari 2012, då de revs.
KZ-III SE-ASH och SE-AZY, troligen Skånes Fagerhult. Året är 1956. Bengt Jonsson, Olle Löfgren och flygplansföraren Haldo Nilsson/Jageus syns på bilden.