Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

ASA-Flyg - AB Stockholms Aero - 2

Publicerad 2013-03-28 16:50:00 i Allmänt, Flygföretagande,

Gerhard Köppen med kamera 1956 eller 1957.
 
Ibland ger vissa inlägg gensvar som man inte väntar sig. Häromveckan publicerades ett om ASA-flyg - AB Stockholms Aero - det ledde till att Thérèse Köppen hörde av sig och berättade att hon skannat bilder från sin fars tid som flygfotograf i firman. Jag frågade om det fanns möjlighet att publicera dessa och snart därefter kom det ett mail. Bild och ord till Thérèse, men dessförinnan ett stort tack! Here goes...

Jag tycker det vore kul om flyg-intresserade kan ta del av min pappa Gerhard Köppens (1928-1999) bilder. Det var min man som upptäckte din blogg från början, en blogg som han följer med stort intresse.
 
Gerhard, som växte upp i Nybro, var mycket flygintresserad som ung. Han utbildades till flygförare på Ljungbyhed 1947-48, men avbröt sin utbildning på egen begäran strax före examen. Under tiden på F 5 flög han Sk 25 och Sk 16. Kameran hade han alltid till hands, så en del bilder finns på både kompisar och flygplan. Senare höll han på med segelflyg i Kalmar Segelflygklubb.

1957, SE-ARD går ner för landning i Jönköping. Sommaren och hösten 1957 tillbringade Gerhard till stor del i Jönköping. Rune Wahlund var flyglärare på ASA:s flygskola där.

1957, flyglärare Rune Wahlund och Gerhard Köppen. Troligen Jönköpings flygplats.
 
Sortering av bilder. Bengt Jonsson i vit rock, den andra personen okänd. >Gerhard började jobba på AB Stockholms Aeros filmlaboratorium i Ulriksdal, Solna i december 1955. "Labbet" fanns i en källarlokal i ett hyreshus på Enköpingsvägen 1B. Där framkallades filmerna och man gjorde råkopior som stämplades och registrerades. Där tillverkades även vykort. Firmans huvudkontor låg i barackerna på Flygplatsinfarten 2 i Bromma. "Flygbarackerna" verkar ha funnits kvar fram till januari 2012, då de revs.

KZ-III SE-ASH och SE-AZY, troligen Skånes Fagerhult. Året är 1956. Bengt Jonsson, Olle Löfgren och flygplansföraren Haldo Nilsson/Jageus syns på bilden.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Sven-Erik Jönsson

Publicerad 2013-03-28 17:08:02

Trevligt inlägg och mycket fina bilder.

Postat av: Andreas

Publicerad 2013-03-28 21:25:52

Väldigt fina bilder.

Firmans huvudkontor på Bromma i baracker som revs 2012 vid B-grinden, kan det vara KSAKs byggnad som avses?

Postat av: F

Publicerad 2013-03-28 21:55:00

Jag tycker det är väldigt skoj att få publicera dessa fina bilder :D

Nej, Andreas, det är omöjligt för att den kåk som KSAK huserade i byggdes senare. Tror det var Cessna-försäljaren Delta Aviation som byggde, sen fanns den efterföljande Cessna-försäljaren Motorflyg i byggnaden och när de släppte agenturen 1973/74 köpte KSAK huset.

Att notera är även att mellan Delta och Motorflyg hade Saab Cessna-agenturen 1967-70.

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2013-03-29 06:22:16

Andreas, vet inte vart du får "B-grinden" vid Bällstavägen ifrån? Den nämns inte alls i texten! Det står klart och tydligt adress "Flygplatsinfarten 2", dvs första baracken på höger sida vid avfarten från Ulvsundavägen in mot terminalen, i stort sett på andra sidan flygfältet från B-grinden. Dessa baracker syns fortfarande på Google Earth som har sina senaste lodbilder därifrån från 2007.

Mycket intressanta bilder och text för övrigt! "Kameran hade han alltid till hands, så en del bilder finns på både kompisar och flygplan." Vi anar en hitills okänd bildskatt vi hemskt gärna vill se mer av!! Helst ALLT! :-)

Postat av: Andreas

Publicerad 2013-03-29 09:55:11

Ja nu vet jag vilken byggnad som menas.

Då jag passerade där med bil för en tid sedan syntes ganska omfattande förändringar. Jag är inte säker på att just den byggnad finns kvar men det får jag nog återkomma till. Någon annan som vet och sett?
Som jag vet har det genom åren inrymt flera olika verksamheter i dessa byggnader. Jag har ett minne av att även Linjeflyg ska ha haft små skyltar på byggnaderna under 70-80 talet. Lite längre bort låg SAS Flight Academy i en större byggnad (detta vet jag bestämt då jag fick besöka simulatorhallen där som grabb).
De senaste åren har väl detta område och byggnader mest använts för den ogudaktiga heminredningsindustrin och därmed har flygkopplingen brutits tyvärr.

Postat av: F

Publicerad 2013-03-29 12:03:21

Om man ska vara lite petig kan det vara läge att påpeka att flygfotograferandet låg i ett eget bolag i ASA-sfären, AB Svensk Flygfoto-Reklam i Bromma. Det var på denna firma som KZ-III SE-APT, SE-ASH och SE-AZY var registrerade till 1961 då de fördes över till AB Stockholms Aero. Även en Lillcub, SE-AUE, fanns Svensk Flygfoto-Reklams verksamhet under det sena 50-talet.

Alla ASAs KZ-III såldes f ö i en klump till Jens Toft 1967 och blev på sätt o vis en slags grund för bildandet av KZ og Veteranfly Klubben två år senare.

Postat av: Danne

Publicerad 2013-03-29 12:08:09

Det är ett sorgligt tecken i tiden att flygfält och anslutande verksamheter knuffas bort av "heminredningsindustri" och liknande.
Våra flottiljer som var hem för synnerligen kvalificerad verksamhet förvandlas till villaområden och snickeriverkstäder. Det är en förlust i kvalitet som är svår att uthärda.

Postat av: Andreas

Publicerad 2013-03-29 13:44:20

Instämmer med Danne.

Sverige genomgår nu en enorm förändring, man kan undra över varför så få tycks ha märkt detta (eller har man det, men vill bara gilla läget)

Bilderna i denna artikel är en påminnelse om vilket fint land sverige en gång var.

Som sagt, sverige växer så det knakar nu. Flottiljer och liknande saker verkar bara vara i vägen.

Postat av: M

Publicerad 2013-03-29 15:14:54

Härliga bilder!

Postat av: Anders

Publicerad 2013-04-11 18:57:19

Enköpingsvägen 1B ?? Källare ??
Huuum, kan det har varit där det vart översvämning? Finns ett stort "gammalt" flygfoto (färg) hemma som tyvärr blekts med tiden. Annars en mycket bra tagen bild - betydligt mycket bättre än en som togs för några år sedan bara - bla rörelseoskärpa till max. För några år sedan provade jag att söka mig fram efter företagsnamnet som stog på baksidan och visade sig att jag kommit rätt. Inga problem, vi har negativen sparade och fixar gärna ny kopia, kostar si-och-så mycket. Den identifierare som fanns på baksidan av bilden? Nu vart det jobbigt. Visade sig vara från 1969. Mycket av negativen från just detta året hade förstörts vid en översvämning i en källare. En del skulle finnas kvar men osorterat och inte registrerat. Lovade att kolla, men de hörde aldrig av sig. Mycket trist. Speciellt som varit synnerligen svårt med flygfoto i området. För granngården bortom var det helt nobben - vilket gälde minst under hela 1980-talet. En annan site på nätet som sedan några tillbaka erbjuder kopior på lite äldre tidigare svart-flygfoton har inga över detta området pga restriktioner som gällt.

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-02-15 16:40:43

Underbara bilder tack vare svart-vita.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela