The Battle Of Bromma - 21
Vad som händer om ett flygplan kraschar i Bromma vet ingen… I varje fall de som lever med faran i sitt hem varje dag, eftersom svaret är hemligstämplat. Allmänheten får inte veta hur stora riskerna är med flygplatsen.
Sveriges mest tätbefolkade område – Stockholms innerstad – ligger under inflygningen och vare sig allmänhet eller piloter får veta hur Transportstyrelsen tänkt när de bedömer risker. Anledningen uppges vara ”extra känsliga” affärshemligheter. Vilket är märkligt då Swedavia inte har några konkurrenter i Stockholmsområdet.
På flygplatsen är säkerhetsmarginalerna för små och avåkningsytorna för begränsade. Bromma flygplats uppfyller inte de internationella säkerhetsreglerna men ändå ges tillstånd för större plan att landa. Senast i december 2013 uppgraderades bankoden på Bromma flygplats till 3C.
Uppgraderingen krävde att Transportstyrelsen medgav en rad undantag från reglerna.
Vid Swedavias ansökan om uppgradering 2011 bedömde Transportstyrelsen att det var för farligt. Men i december 2013 godkänns uppgraderingen. På vilken grund Transportstyrelsen ändrat uppfattning får vi inte veta då riskanalysen är hemligstämplad.
Jag har följande frågor:
Vilka faktorer har enligt statsrådet förändrats vad gäller avseende säkerheten på Bromma flygplats mellan 2011 och 2013?
Har statsrådet gjort ställningstagandet att det är rimligt att de boende inte får ta del av information kring de faror de lever med var dag?
Har statsrådet gjort ställningstagandet att ett statligt företags eventuella affärshemligheter ska gå före allmänhetens rätt till insyn i ett beslut som rör deras säkerhet?"
Inte bara Teres Lindberg är intresserad av vad svaren blir på dessa frågor, även jag och flera, flera med mig. Vi får vänta till interpellationsdebatten den 18 februari.
Vill du ställa frågor - till exempel samma som Teres Lindberg - direkt till Swedavia finns det ett tillfälle imorgon, den 12 februari. Man har kallat till "Öppet hus" i Gamla charterhallen på Bromma klockan 18.30 till 21.00 - se inbjudan. Värt att notera är att trots att det är "öppet hus", vill man ha anmälan via email. Undrar om Swedavia ska avslöja något av det som är belagt med sekretess? Finns det en rimlig anledning? Nej, hela denna mörkläggning handlar om att "köpa tid" för något annat, det är den saken som ibland blivit refererad till här på bloggen som den "gravade hunden".
Gång på gång blir jag faktiskt förvånad hur pass osmarta man är inom Swedavia. Istället för att förstå värdet av svenskt allmänflyg gör man det till sin bittra fiende. "Hade man lagt ner Bromma flygplats om Swedavia inte slängt ut allmänflyget?" - ja, den frågan kommer ni kunna ställa er om x antal år, Swedavia. Det är dags att tänka till lite, och detta innan det är för sent...