Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Status för Check'Er Tail?

Publicerad 2014-02-01 10:30:00 i Håtuna,


Här kommer några bilder på Nicke och Stefans "hottade Harvard" SE-BII, Check'Er Tail, tagna när den förstnämnde - tillsammans med sin Pia - var i Moskva sommaren 2012.



Vid uppvisningen flögs planet av Mikael Carlson. Det har tidigare varit föremål för flera blogginlägg, kolla gärna till exempel in "Check'Er Tail" i luften, Bromma en solig dag..., Håtuna 090515 och Check'Er Tail 100522.

 
Saknade ni Check'Er Tail på flygdagarna förra året? Ni kanske undrar om det hänt något? Den sista bilden är nytagen och visar flygplanets nuvarande sorgliga status. Som synes står hon utan motor och den som vill läsa anledningen till det kan klicka här. Under länken döljer sig amerikanska Covington Aircraft's rapport, gjord efter inspektion de genomfört på den P&W R-1340 som varit installerad i SE-BII, vilken tidigerare genomgått översyn hos nederländska ATN... 


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Henry Wedberg

Publicerad 2014-02-01 12:19:40

Tråkigt! Klåpare som varit framme? Låter dyrt att åtgärda...

Postat av: Pelle Erixon

Publicerad 2014-02-02 09:59:34

-"Your friends are lucky. The cam would have lasted another 50 hours, no more.", sa Rob Seeman när de assisterade med inspektion & rapport.

Postat av: Mis

Publicerad 2014-02-03 09:19:56

Så mycket för en EASA Form 1.Använda felaktiga/olämpliga delar till en motoröversyn är ok men fan ta dig om "no smoking" dekalen är sliten! Världens dyraste och mest reglerande regelverk ger samma kvalitet som i Ryssland...Är någon förvånad? Denna soppa orsakar ofantliga kostnader för flygplansägare i Europa till ingen nytta.

Postat av: anonym

Publicerad 2014-02-03 15:30:57

Pappers och målningsöversyn tillämpas tydligen inte bara i Ryssland.

Postat av: joflin

Publicerad 2014-02-04 07:45:12

Finns det någon brottsbalk, som juridiskt kan åberopas utav tillsynsmyndigheten för att driva motorverksta'n till rätten utav TrS (som väl är tillsynsmyndighet för svenskt certifierade flygplan?

Eller blir det för flygplansägaren att ev_ driva skadestånds-stämning mot utfärdaren av bristfälligt innehåll i översyns"Certificate Release to Service"/"Form one"?

Postat av: Henrik

Publicerad 2014-02-14 16:00:38

Instämmer med föregående skribenter!
Sanslöst hur detta kan ske! Hoppas ni skrivit en ASR. ATN 145 tillstånd skall dras in!

Tur att ingen hann komma till skada.

Lycka till med den "nya" motorn!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela