Cessna Ester - 1
Flygplanet inregistrerades den 9 juli 1963 och EST syftade på den första ägaren: Bil AB Harry Est i Karlstad. Bara några månader senare överförs ägandet på Firma Värmlandsflyg i samma stad. 1967 blir Värmlandsflyg aktiebolag och SE-EST kom från och med november att lånas ut till AB Stockholms Flygskola på Skå. Den 11 augusti 1968 tappar Ester propellern och man lyckas nödlanda på Kärsön. Efter reperation överförs ägandet den 25 juni 1970 på Stockholms Flygskola som då har flyttat till Bromma.
Från och med den 15 oktober 1970 fram till mars året därpå är Khalil Abraham Salma, med adress Fajara i Gambia, noterad som innehavare av SE-EST. Det är inte helt okänt att Stockholms Flygskola hade engagemang i Gambia vid denna tid, det handlade främst om att göra sight seeing-turer med turister utmed Gambiafloden. Enligt uppgift lär man också iordningställt ett eget stråk för ändamålet. (Den som vill läsa mer om hur denna verksamhet, fast några år senare, kan göra så i Gunnar Sannergrens bok Jambo Kapten Gunnar.)
SE-EST fotograferad efter ommålning på Västerviks flygplats den 26 november 1972 av Lars E Lundin (LEL).
I februari 1973 inköps Ester av Skånes Fallskärmsklubb. Ur denna bildas tio år senare Malmö-Björnstorps Fallskärmsklubb och SE-EST följer med. Man huserade då främst vid ett litet stråk i Ettarp, på Björnstorps godsägor utanför Genarp strax norr om Sturup, men med tiden även i Eslöv och på olika temporära stråk på Revingehed.
Ovan bild togs i verkstaden hos Eslövs flygklubb den 25 mars 1991. SE-EST är inne för reperation efter ett haveri på Hasslanda som inträffade i augusti året innan. Nedan bild är också från Eslöv, reperationen verkar vara klar - då skrev vi den 12 juni 1991.
I mitten av 90-talet bytte klubben namn till Skydive Syd och hade då etablerat sig på Eslövs flygfält. När man 1996 anskaffade en Antonov An-2 (LY-ABJ) blev SE-EST till salu. Vid en kontakt sensommaren 1997 framkom bland annat följande uppgifter:
Typ: Cessna 210-5
Tillverkningsnummer: 205-0364
Tillverkningsår: 1963
Luftvärdighet: Utgick 970630
Total gångtid: 7024 timmar. Senaste året: 0 (Senaste flygningen 960710). Cirka 15 000 starter/landningar.
Stilleståndstider: Propellern kalendertid slut 960710 och är utdömd då den är för nedslipad.
Motor: Cont. IO-470-S med gångtid 1565 timmar (TBO 1500 timmar).
Com/Nav.: 1. Narco (720) 2. King KX 175B (720). X-pond mod C. ADF.
Priset låg på 100 000 kronor.
Den 25 mars 1998 noteras A K E Möllerström i Lomma som ny ägare enligt luftfartygsregistret (Enligt uppgift landade köpeskillningen på 111 000 kronor). 2007 säljs SE-EST vidare till ett partnerskap som baserar planet på Höganäs och något år senare hamnar det hos FlygMalle.
I början av september 2010 säljs maskinen till Peter Wraa i danska Århus (han hade tidigare ägt Yak-55 SE-LOO/OY-TLL) och i februari 2012 vandrar Ester vidare söderut, detta när hon säljs till Just Fly Adventure GmbH i Paderborn. En av delägarna i det företaget är en annan aerobaticpilot, Stefan Ürgün.
De tre avslutande bilderna på Ester är tagna av Johanna Jaakola på Aeródromo Municipal de Portimão i Algarve, Portugal, i september 2014. Maskinen är uthyrd till Skydive Algarve av Just Fly Adventure GmbH, som även äger en Cessna 182, D-ELMI, vilket också används som hoppkärra - gärna på samma ställe.
Notera att de tidigare (målade) registreringsbokstäverna är ersatta med påklistrade dito. Med andra ord, det har varit på tapeten att omregistrera planet, men en eller annan anledning har man ändå avstått. Hittills...