Lansen till salu
Sugen på att köpa en A 32A Lansen? Pelle Erixon uppmärksammade mig för några dagar sedan på följande annons på barnstormers.com där man vill sälja N5468X (32209):
GREAT RESTORATION PROJECT • $20,000 • ASKING PRICE SLASHED • For Sale : 1955 Saab Lansen Model A32 Single Engine, 2 Seat Tactical Trainer Aircraft is complete with spare Engine and airframe parts Clear title, no liens or incumbencies Aircraft is stored at Mojave Airport, Ca. Aircraft Must Go • Contact Ernest D. Soest - NATIONAL AIRCRAFT SERVICES, Owner - located Quartz Hill, CA USA • Telephone: 661 917-6082 • Fax: 661 722-5576 • Posted September 13, 2013
Bäst att påpeka att planet är tillverkat 1957. Hur har denna Lansen hamnat i USA? Tack vare den ökända Spitfire-affären - en byteskarusell där ett antal A 32A, en J 34, en TP 79 och en Skyraider gick till USA mot att Flygvapenmuseum fick en Spitfire Mk.XIX. Rörande A 32:orna och deras leveranser skrev jag år 2006 följande på ett engelskt forum, det postades även några år senare på ett dito svenskt:
Four Lansens, all of the A 32A-version, were exported in the mid-1980s. Reson for this were different exchangedeals made by the Swedish Air Force Museum. These were the last A 32A flying in Swedish service, and all came from the same unit: Försökscentralen (FC. Trial and test unit) based at Malmen, South of Linköping.
32028 FC-28 became G-BMSG (del'd 8.9.86)
32120 FC-20 became N4767R (del'd 19.4.84)
32209 FC-29 became N5468X (del'd 20.9.85)
32284 FC-24 became N4432V (del'd 20.6.85) dual contr. equ.
The N-reg Lansens were ferried by Terry Kingsley, G-BMSG by Rolf Carlsson.
N4767R (32120) routed Malmen - Malmö/Sturup - Snornoway - Lossiemouth (problems with the oxygen was fixed there) - Reykjavik - Söndre Strömfjord - Frobisher - Montreal on its way to Chino, CA.
32209 did its last flight 28.8.85 (TTSN 1995 hrs). As N5468X it routed 20.9.85 Malmen - Sturup - Stanstead - Cranfield. Here it was hangared over the winther and contiued West 10.6.86: Snornoway - Keflavik - Söndre Strömfjord - Frobisher - Fort Chimo - Septiles - Motreal - Toronto - NASA Langley Research Center and later on to Chino.
N5468X/32209 var den enda Lansen som mig veterligt kom att flyga civilt i USA, om än nog rätt spartsamt under en kort period. Fick därför en ny målning i "80-talsgrått" och Mach Two Flight Services-titlar här och var - se bild här. Under större delen av sin tid i Sverige gick 32209 under radioanropet Viktor 29, vilket indikerade att planet användes av Försökscentralen på Malmen. Kolla in detta nummer av Flygvapennytt från 1984, det finns en intressant artikel i slutet...