The Battle Of Bromma - 3
2007 gladdes vi åt beskedet att Stockholms stad valt att förlänga avtalet med Bromma flygplats till 2038. Efter en tid av stor osäkerhet för alla aktörer på flygplatsen kunde man äntligen satsa på klubbens och flygets utveckling istället för att oroa sig för framtiden.
Så blir det inte. I början av 2011 kommer kniven i ryggen. Stockholms flygklubb får, tillsammans med många andra allmän- och affärsflygarrendatorer sitt avtal uppsagt. Det statliga flygplatsbolaget Swedavia behöver "rådighet" över marken. I början lovar man mycket i form av hjälp med flytten, nyetablering på annat fält, löften om att få återkomma till Bromma och mycket mer. Det ska visa sig vara enbart tomma löften.
Under perioden 2011 till 2013 följer ett frenetiskt arbete från klubbens håll avseende vår kvarvaro på Bromma. Till Swedavia kommer vi med ett stort antal konstruktiva förslag om hur vi kan etablera oss på andra delar av flygplatsen och hur vi kan vara till nytta och hjälp i flygplatsmiljön. Vi försöker förstå anledningen till Swedavias agerande och vad man egentligen planerar att göra. Vi agerar med vänlighet och följsamhet men blir hela tiden motarbetade. Swedavia ändrar sina planer utifrån våra förslag - inte för att hitta en lösning - utan för att hitta en anledning till att stänga oss ute.
Vi försöker vidare med olika juridiska spår (vi utmanar bl.a. uppsägningen i arrendenämnden och vi hemställer om att Konkurrensverket ska utreda Swedavias agerande). Vi vänder oss till politiker i båda blocken och på olika nivåer. Vi diskuterar med Swedavias högsta ledning och vi arbetar aktivt för att synas i media. Alla klubbens medlemmar engagerar sig och reagerar med stor förvåning och oförståelse inför det enorma motstånd vi möter. Swedavia fortsätter hänvisa till otydliga behov av rådighet över marken och meddelar att vi genom en hemlig urvalsprocess inte funnits höra hemma på det nya allmänflygområdet man etablerat. Där får bara det mer exklusiva affärsflyget och aktörer med tydlig politisk anknytning plats. Detta trots att vi sannolikt har ett större uttag av affärsflyg än de flesta aktörer som erbjudits plats.
Läs hela texten här.
Som tidigare nämnts vid ett flertal tillfällen; Stockholms flygklubb bildades 1930 och har sedan invigningen av Bromma 1936 varit hemmahörande på flygplatsen. Att klubben är Brommas äldsta på plats varande aktör råder ingen tvekan om. Med andra ord, Stockholms flygklubb har varit en naturlig del av Bromma flygplats genom hela dess historia.
Det som nu har hänt är enbart tragiskt, och det för hela flyg-Sverige. Inser man inte "rotflygets" betydelse förstår man inte hur Flygsfären i sin helhet är uppbyggd, hur allt fungerar, hur det hänger ihop - Swedavia slaktar alltså svenskt flyg underifrån. I detta fallet är det inte mycket de behöver bjuda till.
Jag undrar vad det statliga bolagets styrelseledamöter skulle svara om man frågar varför Bertil Hult får vara kvar på Bromma med sina bizjets men inte Stockholms flygklubb? Vänta nu; Anders Ehrling sitter ju med i styrelsen - han ska ju bli ny koncernchef hos Braathens/Malmö Aviation/Sverigeflyg. Man kan ju undra hur länge det egentligen har varit klart mellan honom och Braathens? Det här känns nog allt som en smula konstigt...eller till och med jättekonstigt. Det börjar lukta kartellbildning bakom Swedavias "affärshemligheter" som inte blir offentliggjorda...
De senaste avhysningarna av GA (General Aviation, på svenska allmänflyg) på Bromma har gett eko även internationellt. Så här skrivs det på forumet hos The Professional Pilots Rumour Network:
Now, none of this would be the end of the world if there were alternatives. But there are no other airports in Stockholm. The closest GA airport is over 100km away. It's a bit like asking people to land in Birmingham when they want to go to London.
GA is where EMS services come from, where tomorrows pilots come from, where small business come from, where news comes from, where maps come from, where police comes from, etc, etc. If at all you have business in Stockholm and Bromma, or just care about the future of aviation, please help. Make sure you let the brass at Swedavia, the CEO, or the airport know that you disapprove of their Jimmy Hoffa tactics in either writing, or next time you fly in. If real business people flying in, with real economical clout disapprove and give their feelings, they will listen. The more they realise they will lose real business opportunities, the better.