Doa duo på Hovby
Här kommer två bilder tagna av Paul Compton på Lidköping/Hovby 1994. Som synes är det frågan om nymuckade Dornier Do 28D-2 som tidigare använts av tyska militären.
D-IBDA (c/n 4095) bar tidigare tidigare identiteten 58+20 och D-IEDD (c/n 4114) var 58+39 (notera för övrigt "Arla-reklamen"). Båda hade tidigare flugit i Luftwaffe.
D-IBDA (c/n 4095) bar tidigare tidigare identiteten 58+20 och D-IEDD (c/n 4114) var 58+39 (notera för övrigt "Arla-reklamen"). Båda hade tidigare flugit i Luftwaffe.
Total levererades 105 stycken Do 28D-2 till Bundeswehr, den sista 1970. Typen kom att tas ur tjänst i augusti 1993 och kvarvarande exemplar kom att ställas upp i Leipheim. En första batch som omfattade 35 stycken kom att bli till salu via VEBEG (motsvarar Överskottsbolaget i sin gamla form) månaden därpå. Totalt handlade det till slut om ett 60-tal Dornier-flygplan som såldes ut.
Ett antal av dessa kom att passera Lidköping/Hovby under 1994, de flesta - kanske alla - skulle vidare till kunder på andra sidan Atlanten. Anledningen till stoppen på Hovby var av allt att döma flygplanhandlaren/förmedlaren R.W. Pilotservice. D-IBDA hamnade i El Salvador medan D-IEDD blev HK-4073P i Colombia.
Ett antal av dessa kom att passera Lidköping/Hovby under 1994, de flesta - kanske alla - skulle vidare till kunder på andra sidan Atlanten. Anledningen till stoppen på Hovby var av allt att döma flygplanhandlaren/förmedlaren R.W. Pilotservice. D-IBDA hamnade i El Salvador medan D-IEDD blev HK-4073P i Colombia.
Även andra intressanta flygplantyper kom med tiden passera Lidköping av liknande eller samma anledning. Kanske blir det mer bloggat om det..? Tror att rätt många inser vem som finns bakom initialerna RW.