Om en Piper Navajo - SE-FLI

Här ovan ser vi den, fotograferad av Hans Spritt, på hemmabasen Bromma i april 1973.

1977 målas SE-FLI om och blev vit och grön. Syns lite dåligt på denna bild tagen i juli detta år av Erik Holm på Kastrup.

Denna look blev dock inte långvarig utan redan 1980 fick SE-FLI målning, denna gång gick stripningen i brunt. Det är också i stort sett samma utseende på Stockholm Air Services Rockwell Commander 690A SE-GSB. Denna bild på SE-FLI tog Hans Spritt på Nyge-fältet den 8 augusti 1983...

Under de närmast därefter följande sex åren kom denna Navajo ägas av Ruben Werjefelt i Lidköping via olika bolag. Från 1986 och frammåt opereras flygplanet av Rubens flygbolag IBA.
Werjefelt säljer SE-FLI 1989 till Enar Lindström AB i Skellefteå, ett inte helt okänt namn i den svenska flygbranschen. Lindström har genom åren finansierat flera flygplan åt taxi- och matarflygbolag.
Den 4 juli 1990 noteras Aeroavena AB i Nacka som ny ägare av SE-FLI - alltså cirka en månad innan jag tar denna bild på Skavsta...

Den 12 april 1991 är planet inolverat i ett missöde: Vid kontrollflygning lossnade vänster motorkåpor och skadade stabilisator och höjdroder.
Landning på Skavsta kunde dock genomföras, men efter detta verkar den flygande karriären vara slut. Aeroavena köper en annan PA-31 som ersättare, SE-IYH.
I juli registreras SE-FLI på dealern Andersson Aircraft AB som året därpå avyttrar Navajon till Nyköpings Industrihus AB och den blir undervisningsmateriel på Gripenskolan på Skavsta...och där står den väl fortfarande.
Man kan inte undgå att notera att SE-FLI numera har en attraktiv lack. Detta var annars det utseende som en mycket sent tillverkad PA-31 kunde ha från fabrik. Målningen skedde 1997-98.
Slutligen, i grund och botten kommer "plattan" till detta inlägget från ett som publicerades för några år sedan.
