ASA-Flyg - AB Stockholms Aero
Denna broschyr är gjord runt 1960. Känn tidsandan...
En helt annan tid, man tror knappt det kan vara sant.
En annan tid, men den sträckte sig fram till inte alls så jättelänge sedan....jag kan sträcka ut och ännu känna den...
Undrar när ASA la ner sina flygskolor ute i landet? I fallet med Jönköping så tror jag att det var i samband med att Axamo blev klart 1961/62. ASA flyttade helt enkelt inte med. 1964 började Syd Aero med skolverksamhet på Axamo - se http://lae.blogg.se/2009/april/syd-aero-1.html
Jamen det står ju att flygfält byggs... nuförtiden byggs de också, fast om till stormarknader eller radhus.
Dessa Tri-pacers, man blir glad bara man ser dem.
Hoppas redaktören återkommer till Tri-pacern i nån artikel i framtiden.
Har haft förmånen att vid några tillfällen flyga en Tri Pacer på Tullinge innan nedläggningen där.
Det har skrivits en redogörelse över "Piper Short Wings", tror det var 1994 och några år senare publicerades den som en artikel i två delar. Ska se om man kan vid tillfälle kanske omarbeta texten för bloggen, Andreas.
Faktum är att delar av arbetet har använts tidigare, men då har det handlat om Piper Colt. Du hittar dem här:
http://lae.blogg.se/2008/november/colt-3.html
Oj, ska läsa igenom dina artiklar. Din blogg är en guldgruva.
En fråga som dyker upp hos mig nu; vilket/vilka flygplan kan ASA ha haft på Bromma under 80 0ch 90-talet fram till uppköpet?
Nån som vet?
Tack. Kul att du uppskattar den :)
Det handlade på den tiden bara om Super Cub, Andreas. De två som fanns kvar i firman när Lid Air tog över var SE-CSA och -CSE. 1985-86 hade man även ägt SE-FAH.
Just SE-CSA kan påpekas ingick i ASA-sfären allt sedan den var ny 1960 till -91! De sista två bokstäverna kan med lite god vilja syfta på Stockholms Aero.
Stort tack för svaret.
Hej! Tack för din fina och aktiva blogg. Kul att läsa om Stockholms Aero. Jag håller just på att scanna en del negativ från 50-talet, då min pappa jobbade som flygfotograf på ASA. På hans tid var det tydligen mest Auster som gällde. Man åkte land och rike runt och plåtade gårdar och vykortsvyer med baser som Kronobergshed, Jönköping, Sundsvall, Skånes Fagerhult m. fl.
Tack för det fina utlåtandet om min lilla blogg, Therése! Vore kul och se din pappas bilder - o även måhända få chansen att publicera några av dem här? :)
En ung Sven-Olov Sjöstedt jobbade för ASA-flyg i Örebro 1960-61. Han berättar lite om detta på http://www.gustavsviksflygfalt.se/text/sjostedt_sven_olov/Mitt_jobb_pa_ASA-Flyg.htm . Där ser man bl.a. att deras logga på brevpappret var helt annorlunda än den på planens nos. Vi har även en artikel i Nerikes Allehanda från 30 juni 1958 om ett säreget haveri med en ASA-Auster vid Arboga. Haldo Nilsson lyckas landa utan duk på vingen(!) se http://www.gustavsviksflygfalt.se/bild/nerikes_allehanda/1958/58-06-30_NA_ASA-plan_kraschar_i_Arboga_s9_w1000.jpg .
Intressant att se att flygfotografen Gerhard Köppen var uppvuxen i Nybro. En annan känd, tidigare flygfotograf Oskar Bladh var enligt vad jag vet också uppvuxen i Nybro eller kanske rättare sagt Madesjö som senare införlivades med Nybro (om än inte född där). En nuvarande Köppen bor tydligen på Bladhs väg i Nybro - ett sammanträffande!