Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

ASA-Flyg - AB Stockholms Aero

Publicerad 2013-03-20 12:12:00 i Flygföretagande,

 
Här kommer en broschyr som jag fått i inskannad form från NOA. AB Stockholms Aero, ofta kallat ASA-flyg, var en rätt stor aktör inom svenskt allmänflyg från det tidiga 50-talet och fram till mitten av 60-talet. Man drev flygskolor på flera orter i landet, sysslade med flygfotografering och var även ett tag involverad i försäljningen av Auster-flygplan. Fast främst förknippar man nog ASA-flyg med Piper Super Cub och Piper Tri Pacer.

 
Egentligen tror jag att det var frågan om två firmor i ASA-flygsfären och det andra hette AB Svensk Flygfoto-Reklam. I samband med att Stockholms Aero gick i konkurs knoppades en del av - alternativt ombildades Svensk Flygfoto-Reklam till - ASA-Reklamflyg AB. Någon som vet hur det exakt förhöll sig kan gärna kommentera nedan. Hursom, i den formen levde ASA-flyg, med hemmabas Bromma, kvar fram till 1991 då firman köptes upp av Lid-Air.

Denna broschyr är gjord runt 1960. Känn tidsandan...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Danne

Publicerad 2013-03-20 19:30:20

En helt annan tid, man tror knappt det kan vara sant.

Postat av: F

Publicerad 2013-03-21 08:56:07

En annan tid, men den sträckte sig fram till inte alls så jättelänge sedan....jag kan sträcka ut och ännu känna den...

Undrar när ASA la ner sina flygskolor ute i landet? I fallet med Jönköping så tror jag att det var i samband med att Axamo blev klart 1961/62. ASA flyttade helt enkelt inte med. 1964 började Syd Aero med skolverksamhet på Axamo - se http://lae.blogg.se/2009/april/syd-aero-1.html

Postat av: Danne

Publicerad 2013-03-21 13:33:06

Jamen det står ju att flygfält byggs... nuförtiden byggs de också, fast om till stormarknader eller radhus.

Postat av: Andreas

Publicerad 2013-03-21 15:21:41

Dessa Tri-pacers, man blir glad bara man ser dem.
Hoppas redaktören återkommer till Tri-pacern i nån artikel i framtiden.
Har haft förmånen att vid några tillfällen flyga en Tri Pacer på Tullinge innan nedläggningen där.

Postat av: F

Publicerad 2013-03-21 16:31:46

Det har skrivits en redogörelse över "Piper Short Wings", tror det var 1994 och några år senare publicerades den som en artikel i två delar. Ska se om man kan vid tillfälle kanske omarbeta texten för bloggen, Andreas.

Faktum är att delar av arbetet har använts tidigare, men då har det handlat om Piper Colt. Du hittar dem här:
http://lae.blogg.se/2008/november/colt-3.html

Postat av: Andreas

Publicerad 2013-03-21 19:40:19

Oj, ska läsa igenom dina artiklar. Din blogg är en guldgruva.

En fråga som dyker upp hos mig nu; vilket/vilka flygplan kan ASA ha haft på Bromma under 80 0ch 90-talet fram till uppköpet?
Nån som vet?

Postat av: F

Publicerad 2013-03-21 22:12:46

Tack. Kul att du uppskattar den :)

Det handlade på den tiden bara om Super Cub, Andreas. De två som fanns kvar i firman när Lid Air tog över var SE-CSA och -CSE. 1985-86 hade man även ägt SE-FAH.

Just SE-CSA kan påpekas ingick i ASA-sfären allt sedan den var ny 1960 till -91! De sista två bokstäverna kan med lite god vilja syfta på Stockholms Aero.

Postat av: Andreas

Publicerad 2013-03-22 06:36:46

Stort tack för svaret.

Postat av: Thérèse Köppen

Publicerad 2013-03-23 18:57:03

Hej! Tack för din fina och aktiva blogg. Kul att läsa om Stockholms Aero. Jag håller just på att scanna en del negativ från 50-talet, då min pappa jobbade som flygfotograf på ASA. På hans tid var det tydligen mest Auster som gällde. Man åkte land och rike runt och plåtade gårdar och vykortsvyer med baser som Kronobergshed, Jönköping, Sundsvall, Skånes Fagerhult m. fl.

Postat av: F

Publicerad 2013-03-23 22:45:01

Tack för det fina utlåtandet om min lilla blogg, Therése! Vore kul och se din pappas bilder - o även måhända få chansen att publicera några av dem här? :)

Postat av: Rolf Broberg

Publicerad 2013-04-02 10:08:31

En ung Sven-Olov Sjöstedt jobbade för ASA-flyg i Örebro 1960-61. Han berättar lite om detta på http://www.gustavsviksflygfalt.se/text/sjostedt_sven_olov/Mitt_jobb_pa_ASA-Flyg.htm . Där ser man bl.a. att deras logga på brevpappret var helt annorlunda än den på planens nos. Vi har även en artikel i Nerikes Allehanda från 30 juni 1958 om ett säreget haveri med en ASA-Auster vid Arboga. Haldo Nilsson lyckas landa utan duk på vingen(!) se http://www.gustavsviksflygfalt.se/bild/nerikes_allehanda/1958/58-06-30_NA_ASA-plan_kraschar_i_Arboga_s9_w1000.jpg .

Postat av: Kjell

Publicerad 2013-04-03 14:23:37

Intressant att se att flygfotografen Gerhard Köppen var uppvuxen i Nybro. En annan känd, tidigare flygfotograf Oskar Bladh var enligt vad jag vet också uppvuxen i Nybro eller kanske rättare sagt Madesjö som senare införlivades med Nybro (om än inte född där). En nuvarande Köppen bor tydligen på Bladhs väg i Nybro - ett sammanträffande!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela