Målgång - Reims Rocket
...eller snarare kanske "Måldag"? Denna Cesssna Reims Rocket fotograferades på Bromma den 23 maj 1973 av Lars E Lundin (LEL). Notera att bagageluckan är borttagen. Men vad är det för pryl som sitter där? Med tanke på rubriken bör det inte vara svårt att lista ut...
SE-FBT på en okänd plats (Skå-Edeby?) den 24 mars 1973. Bilden är tagen av Freddy Stenbom och finns i SFFs arkiv.
Cesssna FR172E Reims Rocket SE-FBT (FR172-0034), tillverkningsår 1968, var sedan juni 1970 registrerad på Svensk Flygtjänst AB. Agentur och underhåll av märket Cessna berördes i inlägget TP 172 Reims Rocket? En i sammanhanget rekomenderad läsning, där jag spekulerar fritt rörande Reims Rocket och tilltänkt "svensk offentlig tjänst". Cessna-service och -reservdelsförsäljning låg alltså hos Svensk Flygtjänst AB sedan några år tillbaka.
Åter till den inledanden bilden...
Åter till den inledanden bilden...
Målspelet hade tagits fram av Olle Bülow AB. Misstänker att det är samma målspel som något senare kom att provas monterad i en MFI-15, SE-FIH.
Denna bild togs av Per Björkner på Bromma den 1 juni 1976. Som synes har Rocketen nu fått en "målbogserarmålning" och Swedairs logga på fenan. I december 1974 hade Svensk Flygtjänst övertagits av statliga Crownair och de bägge bolagen blev tillsammans Swedair.
Den nymålade SE-FBT kom att pryda omslaget på Flyghorisont 7/1976 (Foto: Åke Åhstrand) och följande notis fanns med i tidningen:
Swedair (f d Svensk Flygtjänst m m) har en aktningsvärd erfarenhet när det gäller att bogsera flygmål. Nu har man utvecklat ett s k BMB (Billigt Men Bra) system för handeldvapen m m. Efter en Reims Rocket kan man nu bogsera korvar på 3-3,5 meters längd och under våren och sommaren har systemet utprovats och demonstrerats. Förutom korven finns inne i flygplanet en winch som kan manövreras av föraren från en liten manöverpulpet. Konverteringen kräver modifiering av bagagerumsluckan och golvet (fästen för winchen och dess batteri). Man satsar på den internationella marknaden och kommer att visa en film om systemet på Farnborough.
Här ser vi SE-FBT utställd på Farnborough, den 6-12 september 1976 . Bilden är tagen av Johs Thinesen och finns i SFFs arkiv. Enligt uppgift kunde man hålla en målhastighet på 175 km/tim. Undrar om det dök upp några presumtiva kunder? Blev det något sålt?
Sommaren 1978 såldes SE-FBT till ett partnerskap med säte i Norrköping. Den avslutande bilden på Reims Raketen tog jag i Eslöv i september 1990. Måldragandet var då sedan länge ett avslutat kapitel, dock tror att SE-FBT senare har dragit reklamsläp. Här är ett knippe bilder på planet taget på senare år.