Yngve Helge vaknar till liv
Dessa bilder är tagna utanför verkstaden på flygvapenmuseum den 15 maj 1997. Saab B 17A SE-BYH motorkörs...kan det ha varit för andra gången efter renovering?
Den gamla målbogseraren SE-BYH gjordes luftvärdig igen inför Saabs 60-årsjubileum, som skulle firas med buller och bång och flygdag på hösten 1997.
Den gamla målbogseraren SE-BYH gjordes luftvärdig igen inför Saabs 60-årsjubileum, som skulle firas med buller och bång och flygdag på hösten 1997.
Johannes visar hugade så kallade "flyghysteriker" kontoret i B 17A.
Anledningen till att jag var där - och att dessa bilder blev tagna - var att det var en resa till Malmen arrangerad av SFF Småland, i vars styrelse jag på den tiden för övrigt satt. Målet var egentligen Målflygdivisionen vars dagar då var räknade, men det är en annan historia - eller blogginlägg, hur man nu vill se det..? Tidigare inlägg om SE-BYH rekomenderas: i Visby, en gång på 60-talet -2.
Anledningen till att jag var där - och att dessa bilder blev tagna - var att det var en resa till Malmen arrangerad av SFF Småland, i vars styrelse jag på den tiden för övrigt satt. Målet var egentligen Målflygdivisionen vars dagar då var räknade, men det är en annan historia - eller blogginlägg, hur man nu vill se det..? Tidigare inlägg om SE-BYH rekomenderas: i Visby, en gång på 60-talet -2.
Lage Lönn längst till vänster, Bertil Lexung håller i startveven - motorn har precis rosslat igång. Wiekko Sunell i cockpit gasar på...