Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

En annan dag på en åker i...Uganda?

Publicerad 2013-01-11 05:58:00 i Allmänt, Propulärkultur,

  
I mellandagarna publicerades ju som kanske bekant inlägget En annan dag på en åker i Åker  som handlade om An-2:an som nödlande på en sörmländsk åker på annandag jul. Jag citerar mig själv: "Ska bli intressant att följa fortsättningen av färden. Efter ett verkstadsbesök i Frankrike ska LY-ABT (eller vad då An-2:an "heter?) enligt utsago vidare till Arizona..."

Hmm, varför åka till Frankrike för ett verkstadsbesök när du kan göra det billigare i Baltikum? Och varför köpa en An-2 här, i Sverige, för att ta den till USA när det finns ett antal exemplar av typen där till salu? Kostnaden för verkstadsbesök och Atlantferry borde göra det möjligt att köpa ett par An-2 till, bara det. Nej, det var (är) något i denna historia som jag känner inte riktigt stämmer.

Via en kontakt så fick jag reda på att amerikanerna tidigare hade flugit i Afrika, i länder som Uganda, Kongo  och Sudan. Aha, nu föll poletten ner! Kanske ska färden för LY-ABT snarare gå söderut än västerut? Med utgångspunkt i Uganda är nämligen USA engagerat i jakten på krigsherren Joseph Kony och Herrens motståndsarmé, detta stadsfästes i Lord's Resistance Army (LRA) Disarmament and Northern Uganda Recovery Act som president Obama skrev på i maj 2010. Sedan hösten 2011 ska 100 amerikanska militärer placerats i området och verkar främst ha rådgivande status.
 
Antonov An-2 N50670 fotograferad 2004 vid en militär anläggning i USA. Flygplanet är registrerat på Vertol Systems Company Inc. 
 
Runt dessa amerikanska soldater tillkommer andra funktioner som inte är lika synliga, offciella. Jag tänker på hur amerikanerna för krig i Afghanistan och Irak via olika contractors och det är knappast någon skillnad på detta engagemanget. Till exempel berättade Washington Post i juni 2012 att Contractor's run U.S. spying missons in Africa. I artikeln nämns det att i Uganda finns fyra stycken "...Pilatus PC-12s, turboprops favored by the U.S. Special Operations forces for stealth missions precisely because of their nondescript appearance. There is no hint that they are carrying high-tech sensors and cameras that can film man-size targets from 10 miles away."

Men det rör sig inte bara om ELINT och dylikt, även ren logistik. I december 2011 havererade en Antonov An-2 kort efter start från Arua Airfield i Uganda. Ombord fanns ugandisk militär personal samt tre amerikaner: "Preliminary reports suggest the plane was hired by an American Company and flying in on a yet undefined business. Uganda People's Defence Force (UPDF) and their American counterparts are in parts of eastern Democratic Republic of the Congo on the hunt for LRA leader, Joseph Kony, and his fighters."


Mycket mer än så vet jag inte om verksamheten därnere, men att An-2 används av någon amerikansk contractor är i om med haveriet ganska tydligt klarlagt. Inte alls så konstigt, det är ett mycket klokt val av flygplantyp. 

Arizona eller Afrika för LY-ABT? Det ska bli intressant och se vad flygplanet hamnar. Att "tracka" flygplanet till USA bör inte vara helt omöjligt, men i det andra fallet är det betydligt knivigare...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Niklas

Publicerad 2013-01-11 07:22:40

Vilken härlig konspiration! Låter ju inte orimligt heller. Skulle kunna bli en bok. Bästa inlägget i år. ;)

Postat av: Danne

Publicerad 2013-01-11 11:47:44

Bra tänkt. Tyckte också att en ferry i motvind över atlanten med en så långsam enmotorig kärra lät mindre optimalt.

Postat av: Simon

Publicerad 2013-01-11 12:04:33

Spännande, sen att Kony och LRA lämnade Uganda för många år sen är väl en irrelevant detalj i sammanhanget, man kan ju inte lyckas jämt.

Postat av: F

Publicerad 2013-01-11 13:30:06

Både ja och nej, Simon. Amerikanarna utgår i mångt från Uganda men operationsområdet inbegriper även södra Sudan, östra Kongo samt bitar av Centralafrikanska republiken. Där LRA far fram...

Postat av: Daniel S

Publicerad 2013-01-11 20:34:22

Spännande tankar

Postat av: Tommy Johansson

Publicerad 2013-01-12 17:50:31

I pappersutgåvan av Stränknäs tidningen så nämner föraren att kärrans säten skall rivas ur och anpassas för sjuktransporter i Mellanöstern åt US...Ska skanna och skicka över det inom ett par veckor om du är intresserad?

Postat av: F

Publicerad 2013-01-12 18:12:10

Intressant, Tommy :) Självklart är jag intresserad av en skanning av artikeln. En kortare variant finns på webben?

Det som fick mig att publicera detta inlägg (som låg i skafferiet sedan någon vecka) var en kommentar till http://lae.blogg.se/2012/december/landningen-pa-annandagen-pa-en-aker-i-aker.html

Den avslutas med:

"För övrigt så skall de enligt egen uppgift flyga till USA för att där bygga om flygplanet till flygande ambulans för att sedan flyga det till afrika. De håller tydligen redan på med den typen av verksamhet där."

Man undrar om det behövs byggas om i just USA? Är det inte enklare o göra det här någonstans i Europa?

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-01-12 22:39:03

En An-2 behöver ej byggas om till ambulans.
Vill kunden ha plats för fyra eller fler bårar samt en "medic" så är det en smärre "ombyggnad" som ej bör ta mer än 60 min.
Ej värt en resa i motvind över havet, som någon tidigare här så fint påpekat.
Mvh


Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela