Arlandasamlingarna 1968
Nedanstående (ganska usla) bild på Focke Wulf Fw 44J Stieglitz SE-BWX tog jag vid mitt första besök vid samlingarna på Arlanda, den 29 november 1988. Någon som vet aktuell status för SE-BWX?
SE-BWX ska vara deponerad på Ålleberg enligt Arlandasamlingarnas hemsida.
Man ska nog inte lita på vad som skrivits på hemsidan, det finns ibland här och var behov av uppdateringar. KSAK anser sig väl att äga denna tolva? Det fanns åtminstone för något år sedan i Skåne
Ja herre min je... intet nytt under solen med andra ord.
I ärlihetens namn: vad är egentligen PROBLEMET? Vad är det som är så svårt att ta tag i på ett riktigt sätt? Det man kan hoppas på är väl att eftersom FVM en gång uppstod ur en samling undanstoppade maskiner så borde det väl kunna bli något av detta också. Eller?
Det var 1968. Om vi vänder på de sista siffrorna så blir det 1986, året då Firefly BRG såldes. Något som Flyghistoriska Rådet stod bakom. Rådet hade tillkommit för att just förverkliga ett civilt flygmuseum. En av rådsmedlemmarna som var med berättade på flyghistoriskt forum....
'Om vi på den tiden då jag var engagerad i luftfartsmuseinämnden fått pengar skulle vi haft ett civilt luftfartsmuseum för längesedan. Vi hade ritningar och tomt klara, ritningarna kostade ett flygplan som Björn Lövgren nog fick för billigt, men det var enda sättet att få pengar till arkitekten, och det fanns ingen annan villig köpare i Sverige på den tiden. Inte någon var villig att bidra på den tiden till bygge och drift heller.
F.ö. så ritades redan tidigare en museum på Arlanda av byggnadsavdelningen på Arlanda, det var fullständiga byggnadsritningar, men då Sörensen presenterade planerna (och ritningarna) i pressen så sa regeringen nej, luftfartsverkets intjänade pengar (från bl. a. utländska bolag) fick, enligt internationella överenskommelser, inte användas på ett sådant sätt. Annars var nog detta det närmaste ett civilt luftfartsmuseum som vi någonsin varit och nog kommer att vara tycks det.
En "vitbok" från min sida. Jag röstade inte för att sälja till Björn, men trösten var att han muntligt förband sig att låta utställa flygplanet vid en eventuell temautställning i ett ev. kommande flygmuseum. Dessutom fanns ju ett annat ex i FVM samlingar och dessutom ansågs typen inte spelat så stor roll inom svensk civil luftfart, i grunden militärt flygplan dessutom. Nu har vi facit, flygplanet har gått till England - men det kan nog bli flygande igen!
Intressant också att en sådan museitillskyndare som Nils Söderberg ansåg att ex. mil flygplan som Tiger Moth och Sk 12 inte skulle ta upp plats i ett civilt museum. De var ju aktuella för att spara när han var aktiv i debatten.'
BWX fanns hos Ljungbyheds FK 2010/11 under restaurering (se inlägg #21597 och säkerligen kvar