Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Arlandasamlingarna 1968

Publicerad 2013-01-20 16:16:00 i Allmänt, Propulärkultur,

 
Ovan ser vi en artikel signerad Åke Åstrand som var publicerad i tidningen Flyghorisont i början av 1968 (den är klickbar för att underlätta läsning). Jag tänkte det vore intressant att läsa hur tankegångarna gick rörande ett flygmuseum på Arlanda för 45 år sedan. Jämför sedan med hur det gick...och eventuellt går? Läs inlägget Arlandasamlingarna Quo Vadis?

De flygplan som står där, på ett snöigt Arlanda vintern 1967/68, är Lockheed L-18-56 Lodstar SE-BZE, Fairey Firefly SE-BRG och Junkers W34h SE-BYA. Dessa flygplan donerades till Luftfartsverket 1966, 1964 respektive 1961 och kan därmed anses som embryot till det som jag helst kallar Arlandasamlingarna.

Nedanstående (ganska usla) bild på Focke Wulf Fw 44J Stieglitz SE-BWX tog jag vid mitt första besök vid samlingarna på Arlanda, den 29 november 1988. Någon som vet aktuell status för SE-BWX?

Kommentarer

Postat av: Lars Larsson

Publicerad 2013-01-20 17:36:35

SE-BWX ska vara deponerad på Ålleberg enligt Arlandasamlingarnas hemsida.

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-01-20 17:43:38

Man ska nog inte lita på vad som skrivits på hemsidan, det finns ibland här och var behov av uppdateringar. KSAK anser sig väl att äga denna tolva? Det fanns åtminstone för något år sedan i Skåne

Postat av: Stellan

Publicerad 2013-01-20 21:43:01

Ja herre min je... intet nytt under solen med andra ord.

I ärlihetens namn: vad är egentligen PROBLEMET? Vad är det som är så svårt att ta tag i på ett riktigt sätt? Det man kan hoppas på är väl att eftersom FVM en gång uppstod ur en samling undanstoppade maskiner så borde det väl kunna bli något av detta också. Eller?

Postat av: Erik

Publicerad 2013-01-21 09:13:02

Det var 1968. Om vi vänder på de sista siffrorna så blir det 1986, året då Firefly BRG såldes. Något som Flyghistoriska Rådet stod bakom. Rådet hade tillkommit för att just förverkliga ett civilt flygmuseum. En av rådsmedlemmarna som var med berättade på flyghistoriskt forum....

'Om vi på den tiden då jag var engagerad i luftfartsmuseinämnden fått pengar skulle vi haft ett civilt luftfartsmuseum för längesedan. Vi hade ritningar och tomt klara, ritningarna kostade ett flygplan som Björn Lövgren nog fick för billigt, men det var enda sättet att få pengar till arkitekten, och det fanns ingen annan villig köpare i Sverige på den tiden. Inte någon var villig att bidra på den tiden till bygge och drift heller.

F.ö. så ritades redan tidigare en museum på Arlanda av byggnadsavdelningen på Arlanda, det var fullständiga byggnadsritningar, men då Sörensen presenterade planerna (och ritningarna) i pressen så sa regeringen nej, luftfartsverkets intjänade pengar (från bl. a. utländska bolag) fick, enligt internationella överenskommelser, inte användas på ett sådant sätt. Annars var nog detta det närmaste ett civilt luftfartsmuseum som vi någonsin varit och nog kommer att vara tycks det.

En "vitbok" från min sida. Jag röstade inte för att sälja till Björn, men trösten var att han muntligt förband sig att låta utställa flygplanet vid en eventuell temautställning i ett ev. kommande flygmuseum. Dessutom fanns ju ett annat ex i FVM samlingar och dessutom ansågs typen inte spelat så stor roll inom svensk civil luftfart, i grunden militärt flygplan dessutom. Nu har vi facit, flygplanet har gått till England - men det kan nog bli flygande igen!

Intressant också att en sådan museitillskyndare som Nils Söderberg ansåg att ex. mil flygplan som Tiger Moth och Sk 12 inte skulle ta upp plats i ett civilt museum. De var ju aktuella för att spara när han var aktiv i debatten.'

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-01-23 02:36:39

BWX fanns hos Ljungbyheds FK 2010/11 under restaurering (se inlägg #21597 och säkerligen kvar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela