Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Mer vinterflyg

Publicerad 2013-02-23 14:14:00 i Gone but not forgotten, Mooney, Propulärkultur, Saab Safir, Saab Safir Tango Fox,

 
Safiren Guleböjen skulle rastas, likaså Mooney November Kilot: Igår bjöds det på bra väder och det gällde att passa på.

 
Ett antal flygfält besöktes utan att sätta ner hjulen. Både flygfält som är och inte är, längre. Bara på ett ställe, förutom start- och landningsplatsen Jönköping/Axamo, var det skottat.
 
Cessna 525 CitationJet I G-PWNS gjorde en snabb turn around på Axamo. Så fort färdplanen till Amsterdam gått igenom stack kärran igen. Nedan ser vi NextJets Saab 340 SE-LJS framför terminalen. Med tanke på radiotrafiken så var det lite action denna fredagseftermiddag på Jönköping Airport.
 
 
Vilket det andra stället var kan säkert somliga av er räkna ut...och också förstå att det inte kommer bli några bilder publicerade därifrån.



Först ut var nedläggningshotade Anderstorp...

 
Häromveckan blev det känt att Anderstorp-Gislaved kommun avsåg att lägga ner flygplatsen (ESMP), som är en del av gamla Scandinvaian Raceway, idag kallad Anderstorp Raceway. Frågan hade gått till transportstyrelsen vad som behövdes göra för att behålla klassningen på flygplatsen. Tillbaka kom en lista på en hel rad saker som behövde åtgärdas, vilka skulle enligt beräkningar kosta 3 miljoner kronor...

Problemet började när man redan för cirka 15 år sedan skrämde iväg Anderstorps Flygklubb från platsen i och med en hyreshöjning. Klubben flyttade till privata fältet Smålandsstenar/Fållinge (ESMY) och slogs ihop med Västbo flygklubb. Har för mig att flygklubben och racingklubben inte var direkt bästa vänner heller. Hursom, med flygklubben flytt tappade man kompetens och förståelse för flygfrågor. För varför lägga ner, när det räcker med att göra en omklassning? Skriv gärna till Anderstorp-Gislaveds kommun och påpeka detta - deras email: [email protected]
 
Det var 1968 som banan blev klar. Har gjort en del inlägg genom åren - här är ett i sammanhanget bra exempel: Scandinavian Raceway Nostalgia - 3.



Ett annat ställe som flögs över var Skillingaryd...
 


Bland de inlägg under arbete som "försvann" i blogghaveriet i somras var just ett om Skillingaryd. Här började man flyga redan 1913 och platsen var publicerad flygplats in på 50-talet. Arméflyget använde Skillingaryd med sina Bulldog intill slutet av 80-talet och någonstans under den tidsperioden försvann flygstråket. Dock har mig veterligen en An-2 varit nere här på senare år.

Nuförtiden modellflygs det i regi av RFK Skilling (minns fyren med samma namn). Här stod Sveriges äldsta hangarbyggnad fram till 2010, då den tyvärr brann ner. Hangaren var uppförd 1918.



På östlig kurs så passerade vi Nässjö/Sjunnaryd...
 


Denna kombinerade land- och sjöflygstation existerade inte länge, endast några år i slutet av 40-talet. Här huserade flygbolaget AB Göta-Flyg som bildades av bilskollärare Bertil Gustafsson och hans son Lennart. Jag har tidigare skrivit om Sjunnaryd flygstation i inläggen Gone but not forgotten: Nässjö/Sjunnaryd - 1 och Gone but not forgotten: Nässjö/Sjunnaryd - 2.



Slutligen ett par bilder på det insnöade Eksjö/Ränneslätt (ESMC)...



Tror inte det flygfältet behöver någon närmare presentation för de som följer bloggen. Sveriges tredje äldsta flygfält fortfarande i användning och hemmabas för Norra Smålands Flygklubb.


 
Åter till Axamo för landning och indragning - eller som det heter på flygspråk; rangering - av flygplanen in i hangar. Slut på en härlig eftermiddag i lufthavet. Det går att flyga på vintern, men man längtar till våren...


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela