Gone but not forgotten: Nässjö/Sjunnaryd - 1
Invid Sjunnaryd fanns i slutet av 40-talet en kombinerad land- och sjöflygplats som var bas för AB Göta-Flygs verksamhet. Klicka här för kartlänk.
I februari 1947 bildades AB Göta-Flyg av bilskollärare Bertil Gustafsson och hans son Lennart. Under våren och sommaren detta år byggde firman en trähangar vid Sjunnarydssjön mellan Nässjö och Eksjö.
Bild från 1947, man bygger hangaren. Den kom att även hysa kontor och verkstad, denna del är på gång till vänster i bild - man har precis börjat regla. Hangarbyggnaden hade måtten 19x12 meter.
Framför portarna fanns en slip för sjösättning och upptagning av flottörförsedda flygplan - vi ser på bilden Göta-Flygs Waco ZQC-6 SE-AHM.
På en av åkrarna (enligt uppgift 700 meter lång) bakom hangaren kunde även företagets övriga flygplan starta och landa.
Förutom den innan nämnda Wacon så ägde Göta-Flyg GV-38 SE-AHC och ett antal Piper Cub. Redan sommaren1946 köpte far och son Gustafsson sin första Cub, "Ahrenbergaren" SE-ATP. Den såldes senare samma år. När man väl hade startat firman importerades 1947 fyra stycken Cubar från surpluslager i Tyskland. Dessa blev registrerade SE-BFD, -BFE, -BFF och -BNI (översyn etc gjordes av Ostermans Aero på Bulltofta). Av dessa behöll man SE-BFD medan övriga såldes vidare ganska omgående.
Göta-Flyg sysslade mycket med rundflyg. Meningen var också att skola fram nya flygcertifikat och tanken var att genomföra kurser i internatform på Sjunnaryd. Men något officellt skoltillstånd hann man inte att få.
Trots att man startat i en obotlig optimism kom Göta-Flyg föra en rätt tynande tillvaro redan efter något år. I augusti 1948 förlorade man "sin ögonsten", Waco'n SE-AHM, när flygplanet sjönk i Kalmarsund. Dessutom hade privat- och klubbflyg ungefär samtidigt hamnat i en djup svacka (mycket på grund av bensinkris som medförde ransonering) vilket skulle ta nästan tio år att återhämta.
Efter sommaren 1950 upphörde verksamheten på Sjunnarydsfältet. Hangaren plockades ner och användes därefter som garage vid Nässjö åkeriet. Numera lär den vara riven. Den 30 december 1952 trädde firman AB Göta-Flyg i likvidation. Dock kom SE-AHC stå med avmonterade vingar i Gustafssons garage under ytterligare några år...
Bengan (blogistens far, ibland även här kallad "Ben") har då och då berättat hur han som tioåring skolkade en dag från plugget och cyklade ut till Sjunnaryd (cirka en mil). Där satt han hela dagen och bara glodde på flygplanen som var målade i rött och silver. Det var mitt i vintern och med andra ord var det inte så mycket blommor att lukta på under korkeken. Han har också en stark minnesbild av att det låg en nedmonterad norskregistrerad GV-38 (LN-FAP?) i hangaren.
Lennart Gustafsson med flera bildade även Sjunnaryds segelflygklubb. Man färdigställde nästan en SG-38, en hänglidare, innan luften gick ur verksamheten. Någongång i mitten av 50-talet blev SG-38an majbrasa på Kinnagatan i Eksjö.
Av Göta-Flygs flygplan finns fortfarande idag två stycken kvar: GV-38 SE-AHC och Piper Cub SE-BFD. Det skulle vara kul att en dag sammanföra dessa två på åkern i Sjunnaryd (väntar bara på att SE-AHC blir färdigrenoverad). På nedan bild står just SE-AHC och SE-BFD på isen nedanför hangaren. Tidpunkt vintern 1947/48.
Bilderna i detta inlägg kommer från salig Lennart Gustafsson via BoW. Avsikten är att följa upp detta inlägg med ytterligare ett om Sjunnaryd flygstation inom en inte allt för avlägsen framtid. Håll utkik efter rubriken Gone but not forgotten: Nässjö/Sjunnaryd - 2.