Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Gone but not forgotten: Nässjö/Sjunnaryd - 1

Publicerad 2009-09-20 10:36:00 i Allmänt, Flygföretagande, Gone but not forgotten, Personligt urval,



Invid Sjunnaryd fanns i slutet av 40-talet en kombinerad land- och sjöflygplats som var bas för AB Göta-Flygs verksamhet. Klicka här för kartlänk.
 


I februari 1947 bildades AB Göta-Flyg av bilskollärare Bertil Gustafsson och hans son Lennart. Under våren och sommaren detta år byggde firman en trähangar vid Sjunnarydssjön mellan Nässjö och Eksjö. 



Bild från 1947, man bygger hangaren. Den kom att även hysa kontor och verkstad, denna del är på gång till vänster i bild - man har precis börjat regla. Hangarbyggnaden hade måtten 19x12 meter.

Framför portarna fanns en slip för sjösättning och upptagning av flottörförsedda flygplan - vi ser på bilden Göta-Flygs Waco ZQC-6 SE-AHM.

På en av åkrarna (enligt uppgift 700 meter lång) bakom hangaren kunde även företagets övriga flygplan starta och landa.




Förutom den innan nämnda Waco'n så ägde Göta-Flyg GV-38 SE-AHC och ett antal Piper Cub. Redan sommaren1946 köpte far och son Gustafsson sin första Cub'en, "Ahrenbergaren" SE-ATP. Den såldes senare samma år. När man väl hade startat firman importerades 1947 fyra stycken Cub'ar från surpluslager i Tyskland. Dessa blev registrerade SE-BFD, -BFE, -BFF och -BNI (översyn etc gjordes av Ostermans Aero på Bulltofta). Av dessa behöll man SE-BFD medan övriga såldes vidare ganska omgående.



Göta-Flyg sysslade mycket med rundflyg. Meningen var också att skola fram nya flygcertifikat och tanken var att genomföra kurser i internatform på Sjunnaryd. Men något officellt skoltillstånd hann man inte att få.

Trots att man startat i en obotlig optimism kom Göta-Flyg föra en rätt tynande tillvaro redan efter något år. I augusti 1948 förlorade man "sin ögonsten", Waco'n SE-AHM, när flygplanet sjönk i Kalmarsund. Dessutom hade privat- och klubbflyg ungefär samtidigt hamnat i en djup svacka (mycket på grund av bensinkris som medförde ransonering) vilket skulle ta nästan tio år att återhämta.

Efter sommaren 1950 upphörde verksamheten på Sjunnarydsfältet. Hangaren plockades ner och användes därefter som garage vid Nässjö åkeriet. Numera lär den vara riven. Den 30 december 1952 trädde firman AB Göta-Flyg i likvidation. Dock kom SE-AHC stå med avmonterade vingar i Gustafssons garage under ytterligare några år...

Bengan (blogistens far, ibland även här kallad "Ben") har då och då berättat hur han som tioåring skolkade en dag från plugget och cyklade ut till Sjunnaryd (cirka en mil). Där satt han hela dagen och bara glodde på flygplanen som var målade i rött och silver. Det var mitt i vintern och med andra ord var det inte så mycket blommor att lukta på under korkeken. Han har också en stark minnesbild av att det låg en nedmonterad norskregistrerad GV-38 (LN-FAP?) i hangaren. 

Lennart Gustafsson med flera bildade även Sjunnaryds segelflygklubb. Man färdigställde nästan en SG-38, en hänglidare, innan "luften gick ur" verksamheten. Någongång i mitten av 50-talet blev SG-38an majbrasa på Kinnagatan i Eksjö.

Av Göta-Flygs flygplan finns fortfarande idag två stycken kvar: GV-38 SE-AHC och Piper Cub SE-BFD. Det skulle vara kul att en dag sammanföra dessa två på åkern i Sjunnaryd (väntar bara på att SE-AHC blir färdigrenoverad). På nedan bild står just SE-AHC och SE-BFD på isen nedanför hangaren. Tidpunkt vintern 1947/48.

Bilderna i detta inlägg kommer från salig Lennart Gustafsson via BoW. Avsikten är att följa upp detta inlägg med ytterligare ett om "Sjunnaryd flygstation" inom en inte allt för avlägsen framtid. Håll utkik efter rubriken Gone but not forgotten: Nässjö/Sjunnaryd - 2.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Filip

Publicerad 2009-09-20 13:00:20

Ater ett mycket intressant inlagg.

Hade inte en aning om denna verksamhet trots narheten. Tank om hangaren varit kvar, hur hade det sett ut i dag da? En sjoflygklubb!

Postat av: F

Publicerad 2009-09-20 13:13:02

Tack Filip! Ja, tänk om inte GA i Sverige hade gått ner sig en "depresion" åren runt 1950, man kan ju fantisera hur verksamheten kunde utvecklat sig.



Förresten, läget för SE-AHC?

Postat av: Filip

Publicerad 2009-09-20 20:48:09

Varje tisdag jobbar ett tappert GVFS gäng på SE-AHC. Vingar, stabbe, höjdroder, fena och sidroder är i stort klara. Man jobbar nu med dukning av kroppen, insidan vid kabinen är gjord och utsidan är på gång. Motorn jobbas det också på, liksom instrumenteringen.

Postat av: F

Publicerad 2009-09-20 20:52:43

Den eviga frågan: Vågar man sia något när det är dags för flygning med AHC? 2011?



Som ovan hintat, det vore en kul grej att sammanföra GV-38an med Cub SE-BFD i Sjunnaryd någon gång i framtiden



Postat av: Peter Liander

Publicerad 2009-09-21 21:51:34

Intressant läsning igen, Fredrik!

Vad får du allt ifrån?

Och vilka kul bilder du ständigt verkar finna att illustrera texterna med!

Hoppas att du orkar fortsätta i samma stil, läser din blogg med glädje och stort intresse! (även om vi inte alltid har samma musiksmak...)

Hälsar

Lia

Postat av: F

Publicerad 2009-09-21 22:56:12

Tack, Peter! Det värmer att höra :)



Ja, vad ska man säga? Jag skriver så länge orken och lusten finns. Kommentarer som din ger energi att fortsätta. Under åren som gått har fler och fler "flygtokar" hittat hit, detta har ju i sin tur gett en bra kontaktyta. Bilder och uppslag ramlar då och då in. Det är fantastiskt roligt, man fattar att många av Er fattat vad som passar här :D



Det finns ju alltid en massa olika ämnen som man tänkt och undrat över. En blogg ska ju gärna vara "levande" och man kan gärna låta ett litet forskningsprojekt gå framåt via olika inlägg.



Just rörande Sjunnaryd och Göta-Flyg så skrev Bosse Widfeldt (BoW) en artikel som publicerades Flyghistoriskt Månadsblad i slutet av 80-talet. Med denna som stomme och anteckningar samt minnesbilder av samtal med Lennart Gustafsson m fl "slipades" detta inlägg till.



Allt i livet är inte bara flyg (även om rätt mycket ändå är det ;) ), då och då kommer min bra alt. dåliga musiksmak upp till ytan. Och då och då finns det inspiration till att skriva om andra saker. Jag har t ex försummat "familjealbumet". Men en dag i sänder...

Postat av: Bertil Olsson

Publicerad 2010-12-21 13:31:36

Hej

Det finns ännu en maskin kvar från Göta-Flyg, jag är ägare till SE-BNI och har så varit i tjugo år och den är i toppskick. Jag hade mycket kontakt med Lennart Gustafsson när vi renoverade den.

MVH

Bertil Olsson

Postat av: chefsingenjören

Publicerad 2013-02-03 17:54:56

Återigen en liten pärla ur flyghistorien. Jag har ett inlägg som jag har hållit på och slipat på under en längre tid om Ahrenberg. Kan du rekommendera bra litteratur om hans Cubverksamhet?

Postat av: F

Publicerad 2013-02-03 18:42:22

Tack CI :)

Kan direkt rekommendera denna tråd på SFF forum: http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=1823

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela