För många år sedan publicerades ett litet inlägg med rubriken
Baltbound Bombers. Har inte sett bilder på dessa två
Saab B 17A - som runt årskiftet 2006/2007 skeppades från Sydafrika till Litauen - förrän nu! Dessa bilder är tagna i oktober förra året...
Båda planen kommer från det omtalade stora partiet med flygplan från
etiopiska flygvapnet (IEAF) som, efter budgivning, i slutet av 1990-talet hamnade i Sydafrika. Bland annat ingick även
ett stort antal Saab Safir, några T-28 Trojan, T-33, F-86 Sabre och ett par Fairey Firefly. De var inköpta av John Sayers, en affärsman som då bland annat var involverad i agenturen för koreanska bilmärket Ssangyong i Sydafrika.
De bägge B 17A identifierades i Sydafrika 1999 som 17365, nummer 338 i IEAF (med stabilisator från B 17B 17192) och 17273, vilken var nummer 341 i IEAF. Flygplanen är båda tillverkade 1943-44 och tillhörde den sista omgången av uttjänta B 17A från svenska flygvapnet som levererades till Etiopien 1953. Totalt använde IEAF 46 stycken Saab B 17A mellan åren 1947-72.
IEAF nummer 338 efter en buklandning i Asmara under senare delen av 50-talet. Flygplanet reparerades och kom åter i luften. Bilden är tagen av Nils Börjesson och kommer bloggen till del via hans sonson Per.
Så här skrevs det i Svensk Flyghistorisk Tidskrift 5/2000:
För att få klarhet i om B 17A-planet går att restaurera, vände sig John Sayers till Lennart Petersén från SAAB, en av männen bakom vår flygande B 17. Han reste i mars 1999 ner till Johannesburg för att studera "vraken". Han fann då att det inte fanns någon korrosion i skrovet och rekomenderade därför renovering av flygplan, bränsle- och hydraulsystem. Det blir snart ett återbesök för kontroll pch samtidigt har man anskaffat en "ny" Pratt & Whitney TWC-3-motor till planet.
Efter några år kom dock vissa av Sayers verksamheter att gå omkull, bland annat flygdelen Jayesse Trust/Balding Eagles Historic Association och efter ett tag dyker alltså de bägge B 17 upp i Litauen (anländer i mars 2007). De flesta bilderna i detta inlägget visar 17273, vilket är den B 17 som firma AERODA arbetetar på att få åter i luften. Samma flygplan som Lennart Petersén alltså gav sitt utlåtande om...
Behovet av hjälp från Sverige vad det gäller olika delar till projekten är ganska påtagligt. Är det någon som sitter på B 17-delar därute? Och instrument?
Bör påpekas att bägära att man från
B 17 Kamratförening och flygvapenmuseums sida ska sälja av sitt förråd är lite naivt. Man behöver självklart det för egen del för att säkerställa reservdelsförsörjningen av
SE-BYH. En IEAF DC-4 var för övrigt 1966 på Bulltofta och hämtade det sista partiet av Svensk Flygtjänsts B 17-delar. Från ett annat svenskt flygmuseum har dock B 17-projekten i Baltikum bland annat fått en stol.
Nedan ser vi enda bilden på vad som tros vara 17365. Intresserad av att se mer gamla rester av Saabar i IEAF - se
B 17-vrak i öknen.