Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Biltema Spitfire-nyheter - 3

Publicerad 2009-05-15 09:57:13 i Spitfire,



Den 14 maj, en torsdag. I brist på tid fick ärtsoppan utgå i förmån för en McDrive...och ändå var vi en halvtimme sena. Men det kvittar. Ett besök i en hangar i den södra landsändan har under eftermiddagen företagits med hjälp av November Kilot. När man går in i denna hangar - som när jag var liten och gjorde lumpen huserade Malte Lindskogs "österrikedivision" - tar man sig för pannan och tänker: Är jag verkligen i Sverige nu? 

             

Hade någon sagt för tio år sedan att det idag skulle finnas två flygande Spitfire i gamla Svedala...ja, då hade jag bara skakat på huvudet. Men nu står de där, och detta tillsammans med en Mustang, en (ny) Falcon 7X, en (ny) Cessna CJ2+ och - inte minst - en så kallad "järnsäng" (i detta fallet en Beagle Terrier), alla alltså i samma hangar.

Platsen? Jag tror att många av er har gissat rätt: Ängelholm. Sist man var där var i februari - se inlägget Ängelholms flygmuseum 090218. Och inte att förglömma - LNK och jag gjorde samma tripp för ganska exakt två år sedan - ESTA 150530Z 150615 30020KT 9999 SCT025= hette inlägget då. Andra inlägg som kan ge bakgrundsupplysningar om vad som hänt i närtid: Ängelholm - Sveriges Spitfire-tätaste stad och Biltema Spitfire-nyheter - 1 samt Biltema Spitfire-nyheter - 2.

Nåväl, det finns för övrigt en "påtaglig risk" att Rolls Royce (Packard) Merlin kommer att ljuda över Håtuna på lördag - kanske inte tack vare en Spitfire, men ändå (läs Mustang N405HC). Det är fortsatt hektiskt för Bertil Gerhardt och gänget i Biltema Air Show. Pär Cederqvist flög sitt första pass i Spitfire Mk.XVI SE-BIR i förrgår och är väl i det närmaste färdigutcheckad. Luftis kommer för regbesiktning av Spitfire Mk.XVIII SE-BIN på måndag, på tisdag ska man flyga med alla tre Biltema-warbirds + Saab B 17A. Det är meningen att kunna presentera en unik fyrgrupp på LAS-dagen på Ljungbyhed den 21 maj, det vill säga på torsdag - "Kristi Flygare". Kan det bli ärtsoppa på Ljungbyhed istället för en McDrive i Jönkan nästa torsdag månne?
 
Roligt var det också att igår träffa på Ernest Laverdure. Han ville dock inte vara med på bild...och frankofil som han är valde han att försvinna med huvudet in i stjärten på en Falcon 7X...



 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Bengt

Publicerad 2009-05-15 11:35:09

Warbirds i alla ära men jag såg VP-BIL på ESSL häromdagen men hade ingen kamera :( Du har inte fler bilder på den? :D

Postat av: F

Publicerad 2009-05-15 11:47:16

Warbirds först...sen bizjets...



I hangaren var det svårt att få en bra bild på VP-BIL (kul att se pilotnamnet även under cockpitfönstret på den), så det blev inte så mycket "lämpliga för nätet"-bilder tagna. Låter kanske sjukt, men den hamnade längst ner "i prioriteringen" ;)

Postat av: J.Backlund

Publicerad 2009-05-15 12:44:07

Jag får fel 404 när jag klickar på bilderna!

Postat av: Bengt

Publicerad 2009-05-15 14:46:31

Jag får sätta mitt hopp till Laverdure då, han verkar ju ha gått till botten med saken :D

Postat av: Bengt

Publicerad 2009-05-15 14:54:39

(utan att för den skull ha tagit sig vatten över huvudet)

Postat av: Trygve

Publicerad 2009-05-15 15:00:06

Ser jo ut til man har grunn til å besøke Sverige nesten hver weekend i sommer.

Postat av: Ernest Laverdure

Publicerad 2009-05-15 16:31:53

Merde ,

I detta nordiska land är det ju inte varje dag man kan ha analt samröre med en produkt från Dassault så man måste ju passa på att njuta litet.

Även jag har några bilder på Falcon 7X fast det omöjligt att få med hela skapelsen på en bild och prioriteten låg som sagt på annat.

Postat av: Dykarn

Publicerad 2009-05-16 12:17:22

Det är inte utan man blir lite avis.Här i "flygets huvudstad" öppnades en flygskola samma dag ,där de styrande från kommunen tyckte det var härligt med flygbuller,samma gäng som slängt ut varenda flygklubb från Malmen pga buller,kul va!Det känns som "huvudstaden" har flyttat på sig lite.

För övrigt tycker jag eran prioritet är väldigt sund.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela