Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Robin i svart och guld

Publicerad 2012-10-08 15:15:00 i Allmänt, Propulärkultur,


Robin R.2160 SE-GSZ vid Chalmers flygklubbs hangar på Torslanda den 9 juli 1977. Bild: NOA.

Detta inlägg tillkom apropå tre saker. Först, föregående bloggpost (som i sin tur var lite inspirerat av föregående igen). Därefter är nästa anledning att jag såg en annons på planecheck i lördags. Kanske ett sammanträffande? För jag misstänker att det eventuellt handlar om ett och samma flygplan, en Robin R.2160, en gång inregistrerad i Sverige som SE-GSZ.
Ni som minns hur kärran var (är) målad kan kanske ana den tredje och  sista anledningen i de inledade raderna från fredagens inlägg: "70-talet var inte bara JPS, det var även JPY." Just det, SE-GSZ var målad i svart och guld...
 ...och detta var färgerna synonyma för oss svenskar med John Player Special-sponsrade Team Lotus, Formula 1 och Ronnie Peterson. Denna bild är för övrigt tagen i juli 1974 när Peterson segrade med sin Lotus 72 vid Frankrikes Grand Prix på Prenois-banan i Dijon (Notera lite extra att det var just i Dijon).
  
Robin R.2160 SE-GSZ var den första av sin sort i Sverige och nyregistrerades i juli 1977. Jag minns flygplanet från ett aerobaticläger (tänkt tävling) i Hultsfred månaden efter. Bengan tog denna bild på planets krökta klaff.
 Om jag fattat historien rätt hade Nisse Junehill varit ute och flugit med en medlem i hultsfredsklubben som kallades Saxmålarn. Det beskrevs i enkla ordalag i en artikel i Flyghorisont 7/1977: "Under ett träningspass knäcktes ena klaffen på Robinen - en praktiskt demonstration av vad som händer om man flyger för fort med klaff ute..."
 
 
I Flygrevyn 7/1977 kunde man under rubriken Avancerad flygning till "normal" kostnad läsa vad Junehill tyckte om Robin R.2160.
Robin HR.200/100 Club SE-GSY vid Chalmers flygklubbs hangar på Torslanda den 9 juli 1977. Bild: NOA.
 
Firma Nordaero Sweden Roland Wedenström AB var agent för Avions Pierre Robin i Dijon [Sic!] och importerade 1977-78 tre nya flygplan med JPS-inspirerad målning. Förutom nämnda R.2160 Acrobin SE-GSZ, rörde det sig om Robin HR.200/100 Club SE-GSY samt Robin R.2100A Club de luxe SE-GSV. 
 Dessa kom att användas av den civila uppvisningsgruppen Gråsparvarna när Chalmers flygklubb sålde av sina MFI-9B. Ytterligare ny en Robin R.2100 målad svart/guld, SE-GHL, importerades 1979.
 
Detta med att måla flygplan i svart/guld låg i tiden. Har skrivit om Team Lotus egna flygplan tidigare, men många av oss minns även att Saab i JPS-inspirerad anda lät måla upp några MFI-15.
 
Faktum är att Robin-fabriken i Dijon lackade upp rätt många flygplan i svart och guld. Under en tid fanns även en tillverkningslina i Kanada och en och annan av det svarta guldet rullade även ut där. Se här på en bild från down under på tre kanadabyggda exemplar.
 
Numera tillverkas typen i Nya Zeeland av Alpha Aviation. En sådan importerades för något år sedan av Chalmers flygklubb. Man kanske kan påstå att Nordaero planterade "tjogoettsexti" på Säve och Chalmers flygklubb senare tog över plantan. 1982 avvecklades nämligen av allt att döma Nordaero. SE-GSZ hade behållits av firman ända sedan importen, men kom nu att säljas till Irland där den blev EI-BMO (se översta bilden). Sedan har flygplanet vandrat vidare till UK och är numera registrerad G-SBMO.

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Pelle Erixon

Publicerad 2012-10-08 20:33:29

Gokväll,

Kolla in SE-IKN på: http://www.chalmersfk.se/?page_id=193: & bestäm Er sen för att lägga ett bud där vi begär 245 KSEK för denna 78:a med 160 hp & snart sprillans propeller !

Å Chalmers Flygklubbs vägnar !

Postat av: Andreas

Publicerad 2012-10-08 21:30:07

Trevlig och välskriven artikel, som alltid.

Har ofta undrat vad som händer om man sätter kärran med för hög nos vid landning i gräs (med tanke på "plankan" under fenan altså. burr.


Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela