Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

MFI-15 i svart och guld

Publicerad 2012-10-09 16:16:00 i MFI,

MFI-15-200A SE-FIR ovanför Brahehus. Bild: Saab, Åke Andersson.
 
Jag nämnde igår att "många av oss minns även att Saab i JPS-inspirerad anda lät måla upp några MFI-15." Mer på temat svart och guld alltså. Men vilka Saab MFI-15 handlade det om?
 
Från Saab Safari - det mångsidiga skolflygplanet av Michael Magnusson:
 
Efter de tidiga framgångarna med Pakistan, Danmark samt Zambia torkade orderböckerna upp. Därför påbörjades en ny produktionsserie på spekulation (800-serien). Ur denna serien togs två flygplan som demonstrationsflygplan, nämligen SE-FIN (15802) samt SE-FIR (15814).
 
SE-FIN begick sin premiärflygning den 11 oktober 1976 och kom senare samma månad att skickas via flygfrakt till Sydamerika på en demoturné. Ove Dahlén, Leif Salmberg och Eric Sjöberg var piloter, tekniker var Ingvar "Beirut-Lasse" Larsson och Kjell Engström. Länder som besöktes var i tur och ordning Peru, Colombia, Guatemala, Honduras, Venzeuela, Nicaragua, Panama, Mexico samt Dominkanska Republiken. Efter kampanjen kom SE-FIN bli stående i Caracas och planet kom inte hem till Sverige förrän 1981.
 
SE-FIN i MFI-18-konfiguration på Bulltofta 1983. Bild: Sven Stridsberg.
 
FINen hamnade efter hemkomsten hos Saabs provflygavdelning i Linköping. Under våren och försommaren 1983 var det utlånat till MFI i Malmö igen och utprovades med en annan vinge i komposit. Inofficiellt kallades planet då för MFI-18. När proven var slutförda återställdes planet i ursprungsskicket och återlämnades till Saab i Linköping. 

Den 22 augusti 1986 totalhavererade SE-FIN utanför Linköping när Tord Grims övade ballongjakt inför en familjedag på Saab. Grims, som var påtänkt som provflygare nummer två för JAS 39, omkom.
 
 
 
Denna bild på SE-FIR är ganska säkert tagen vid samma tillfälle som den översta. Bild: Saab, Åke Andersson.
 
SE-FIR registrerades den 28 april 1977 och hade gjort sin första flygning någon vecka tidigare. I början av juni användes planet vid Parismässan. Magnusson skriver vidare om FIRen:
 
Under tiden togs det andra planet (SE-FIR) till Sydostasien i september 1977. Återigen med flygfrakt på en Cargolux Boeing 747 från Luxemburg till Kuala Lumpor. Väl framme gjordes demoflygningar i Malaysia, Thailand, Singapore, indonesien samt Filippinerna under oktober 1977. Återigen delades flygningarna upp mellan Ove och Leif, Ove gjorde dock de flesta då Leif koncentrerade sig på Latinamerika. SE-FIR stannade kvar i området till oktober 1979 då den återigen flygfraktades tillbaka till Luxemburg och flögs hem den 26 oktober.
 
När detta skedde så har Saab bestämt sig att avsluta ansträngningarna att sälja Saab MFI-15/-17. Under 1980 fick Nyge Aero överta kvarvarande exemplar för vidare försäljning, däribland SE-FIR. 1983 såldes planet till Norge och blev LN-SAD. Det är fortfarande aktivt i Norge och nuvarande ägare är Jan Otto Haugen i Saltnes.
 
 
 
Men faktum är att det var inte bara SE-FIN och -FIR som var svart och guld-målade bland Saabs MFI-15/-17 Safari/Supporter. Även prototyp nummer två, SE-XCF, hade "JPS-look". Och inte nog med det, SE-XCF var den som först fick detta utseendet och detta inför Farnborough-mässan i september 1976 (Kanske hann inte SE-FIN bli färdig i tid för Farnborough?). Efter väl förättad värv som provflygplan kom Saab från och med april 1977 hyra ut SE-XCF till Linköpings flygklubb (LFK) och dess bruksflygsföretag Östgötaflyg. Planet fortsatte vara uthyrt periodvis till klubben fram till sommaren 1980 då Saab donerade SE-XCF till LFK.
 
1982 fick SE-XCF en annan look efter en omfattande översyn. Det kom att fortsatt användas av LFK fram tills det tragiskt gick åt i ett haveri vid Sturefors där två omkom. Vi skrev den 17 december 1988...
 
Bilderna på SE-XCF i JPS-målning hos LFK har Per "Dykarn" Wernholm bidragit med. De bör vara tagna tidigt på våren 1981 (?).
 

Kommentarer

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2012-10-09 17:02:25

Beträffande SE-FIN så återställdes den till ursprungsskicket i den bemärkelsen att den fick tillbaka ett par normala vingar. Dessa var silverlackade så den återvände aldrig till ursprungsskick vad gäller målningen. Jag vill minnas att den skeppades hem med båttransport från Sydamerika och att den tappades i en kaj någonstans på vägen. Kanske var det där de svarta vingarna försvann?

Lackjobbet på SE-XCF var nog något av ebn "Quick Fix" inför Farnborough 1976. Lackjobbet som sådant var undermåligt och den svarta lacken flagade betänkligt under 1981 så den tvättades plåtren och lackerades om i silver under vintern 1981/82.
Samtidigt plockades oljeseparatorn bort eftersom det samlades stora mängder kondens i denna och det skulle ju vara en mardröm om dett vatten kom ut i oljan. SE-XCF användes ju för det mesta som inspektionsplattform för kraftledningar så något allt som kunde göra för att förebygga motorstopp gjordes.

Postat av: Martin

Publicerad 2012-10-09 17:21:33

MFI...... !!!

Yes yes yes, nu känner jag igen bloggen, F !


/M

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2012-10-09 17:30:15

Jag kom på en sak till som funderar över i texten. Jag tror aldrig att SAAB donerade SE-XCF till Linköpings Flygklubb. Jag vill minnas att det betalades en köpeskilling om än en symbolisk sådan. En kort tid efter övertagandet så uppdagades en spricka i huven som gjorde att den måste bytas. En nätt summa på SEK 50 000:- Att huven är bytt framgår på "Dykarns" bilder ovan.

Postat av: F

Publicerad 2012-10-09 22:23:35

Tack Håkan för most interesting info!

Vad det beträffar de silvervingarna på SE-FIN så fanns det ju då (1981) en uppsjö med vingar utan flygkroppar till MFI-15, så atte...

Postat av: Fredrik Reichel

Publicerad 2013-04-17 13:21:50

Så kul att läsa mer om mitt gamla jobb.
Var på MFI 1975-1980.
Sedan under 82-83 igen när det var MFI Malmö Forskning och Innovations AB.
Jag har en del bilder och just från bygget och utprovningen av kompositvingen.
Skriv om någon vill ha det till sig på något vis.
Mvh, Fredrik

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela