Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Lite om Tp 46

Publicerad 2012-03-12 15:33:00 i Propulärkultur,


Bild: Owe Gellermark, F 8, 1956.

Igår var det Lite om Tp 45 här på bloggen, idag följer jag upp med Lite om Tp 46. Bilderna i detta inlägg om flygvapnets Tp 46 De Havilland Dove kommer, om inte annat anges, ur The Åke file och The LIA file. Ett stor tack för er support! Med benäget tillstånd följer här en text publicerad i Kontakt 42 sommaren 1979.

Att Flygvapnet opererat DH Dove är snarare ett resultat av omständigheterna än ett uttalat behov av ett flygplan av den karaktären...

Faktum är att De Havilland i händelse att det svenska flygvapnet köpte jetjaktplanet Vampire "kunde tänka sig som en gåva låta en Dove följa med på köpet"...


Flygvapnet valde slutligen De Havilland Vampire vilken kom att bli J 28B följt av J 28B.



Att FV:s val av jaktflygplan skulle vara styrt av "den tänkta gåvan" är att dra en felaktigt slutsats. Att använda ordet muta är också fel även om det kan synas sanningen närmast. I själva verket var det något av köparens marknad efter kriget och för att effektuera eventuella order var det inte ovanligt att något lades på toppen s. a. s. I detta fallet en Dove!



Engelsmännen har f. ö. alltid haft en policy att försöka få med udda flygplan i "kontraktet" då det gällt export av krigsflygplan. För svensk del är väl "Pembroke-affären" i samband med köpet av J 34 Hunter ett talande exempel. Men Dove var att betrakta som en ren gåva...



Denna gåva till svenska flygvapnet levererades av De Havilland den 5 november 1947. Dagen därpå kom flygplanet till F 11...

Denna DH 104 Dove, vilken hade c/n 04076, fick i FV typbeteckningen Tp 46 och följdriktigt också FV-nummer 46001.


Den här bilden från Hamburg kommer ur Axel Carlesson arkiv, som numera finns på F 11 Museum. Det kan också vara läge att nämna att flygplanet hade under produktionen fått den engelska registreringen G-AIIZ reserverad.

Med hänsyn till production line och c/n borde kanske FV:s Tp 46 rätteligen benämnas DEVON men detta torde kanske ställa vedertagen uppfattning på kant. Vi kallar därför i fortsättningen flygplanet för Tp 46 Dove...Mk 1B.




Vid leveransen till FV och F 11 var flygplanet högglanspolerat med undantag av roderytorna som var dopade och täckta med aluminiumfärg. Nospartiet och stripen på kroppen var mörkt blå. Denna dekoration följde Tp 46:an genom åren i FV även då flygplanet senare helt målades med aluminiumfärg för att ge bättre skydd mot korrosion.

I början av juni 1955 fick 46001 en ny hemvist; F 9 Säve. Här kom Doven att organisatoriskt - likt alla "övriga flygplan" - tillhöra 3.division. Men redan 1 juni påföljande år flyttades Tp 46:an igen...


Bild: Arkiv Axel Carlesson, F 11 museum.

1956 överfördes Tp 46...till F 8 där det fortsatt gjorde tjänst som lätt transport- och VIP-flygplan (alltså ungefär samtidigt som Tp 45 45002 överfördes till F 2 i Hägernäs [min anm.]). I februari 1960 kom Tp 46:an slutgilitgt baseras vid F 21 i Luleå där det gjorde tjänst fram till våren 1967. Därefter avskrevs flygplanet ur FV:s organisation men historien om Tp 46 var inte slut för det...

Många av er vet vad som hände, för er andra får det bli lite av en cliff hanger, för jag avser vid ett senare tillfälle återkomma till denna duva...

Kommentarer

Postat av: Håkan

Publicerad 2012-03-12 19:15:35

Hej,



Jag var faktiskt och titta på "duvan" i somras när de höll på att avlägsna färgen på den.



mvh/Håkan

Postat av: F

Publicerad 2012-03-12 19:22:40

Inte denna "duva" inte, Håkan ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela