Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Dagens fynd - 23

Publicerad 2012-03-29 14:33:23 i Dagens fynd,



Dagens fynd låg i brevlådan när jag kom hem: Boken Flyget på Bunge av Stefan Löfgren och Claes Martinsson.



Det berättas om det gamla gotländska krigsflygfältets historia med fokus på bilder, detta med en layout som är mycket smakfullt gjord. Det är en ren ögonfröjd att bläddra i boken och få ta del av Bungefältets 70-åriga tillvaro, genom beredskapen under andra världskriget, flyglottaskolans verksamhet på somrarna (ända fram till 1991), försäljningen till familjen Martinsson för tolv år sedan och vad det inneburit i utveckling med olika aktiviteter.

Jag kände att det var allt för länge sedan jag var där senast, i september 2003 om jag inte missminner mig. Borde med andra ord nu vara dags för ett återbesök på ESVB...



Det finns gott om unika bilder i boken. Här är bara ett exempel: Klemm Kl 35D/Sk 15C med FV-nr 5068 är väl det första man ser på bilden ovan. Inte nog med att flygplanet bär koden 48 på fenan, det är också märkt F 2-82 - men med kronmärke med gul ring - på kroppen! Denna Sk 15C godkändes efter levererans från Tyskland den 21 februari 1941, vilket kan ge en fingervisning om när bilden är tagen. Det är även ett och samma flygplan som jag tidigare bloggat om under rubriken AvArt: Klemm Kl 35DW SE-BHB.

Flyget på Bunge är väl värd sina 250 kronor, och det inkluderar även frakten. Kan beställas genom att sätta in summan på plusgiro 41 17 95-8 eller slå en signal till 070-550 68 86.



Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Norrhyttan

Publicerad 2012-03-29 15:55:12

Trevligt fält, trevlig familj. Jag hälsade på sommaren 2010 och fick en flygtur med Claes.

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-03-29 23:21:48

När blir det hang arund flyin på Bunge igen?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela