Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Blogghaveri...igen?

Publicerad 2012-06-20 23:32:39 i Allmänt,

 
I samband med att blogg.se grundligt har ändrat på utseendet på insidan så har mitt arkiv med utkast till blogginlägg sjunkit från cirka 100 till 13. Jag skrev bland annat följande till supporten för en stund sedan:

Jag har använt blogg.se sedan oktober 2005 och har en väl inkörd URL: lae.blogg.se. Jag har alltså bloggat länge och mina inlägg är ibland skapade under väldigt lång tid. Från idé till publicering har det faktiskt ibland gått år. Så nu saknar jag väldigt mycket i mitt arkiv vad det gäller inlägg som bara" är utkast, f n ser jag bara 13 st...det var fyra eller fem sidor i det gamla systemet - m a o kanske upp emot ett hundratal utkast. Somliga av dessa har jag lagt mycket tid och research på och jag skulle bli väldigt ledsen om dessa nu är förlorade. Jag hoppas naturligtvis att så inte är fallet, men om så är...borde man inte i tid fått veta detta så man kunnat vidta åtgärder och spara ner på säker plats?

Flera av mina bloggprojekt tänkta för semestern är försvunna.

Man får hoppas på det bästa. Det kan bli svårt att ladda om om allt detta är...borta.
 
 
Uppdaterat 120621 kl 17.00
 
Svaret från supporten/kundtjänst:
 
Hej.
 
Det var pga. din blogg precis importerades och därför man kunde inte se alla inlägg.
 
Vi kan inte göra nånting åt dem gamla utkast eftersom där fanns en utgångsdatum för utkast (april) på den gamla systemet så vi kunde inte överföra dem.
 
Ha en bra dag,
 

Eh, va? Då kanske man bör på något vis berätta detta innan importeringen görs, så man har möjlighet att rädda några hundra timmars jobb...
 
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Swede

Publicerad 2012-06-21 04:13:14

Suck....

Postat av: Martin

Publicerad 2012-06-21 07:25:05

Upd är ett otyg, varför ändra på det som fungerar bra ??
Keeping my fingers crossed.

Btw, tappa inte sugen - världen är full av.....

/M

Postat av: Magnus

Publicerad 2012-06-21 12:58:40

Himla trist! Jag hoppas du får tillbaka dina utkast, i all rimlighets namn borde de finnas i deras backup om de letar tillräckligt.

Hälsningar

Magnus

Postat av: Lars Sundin

Publicerad 2012-06-21 13:40:22

Det var en hemsk sak du drabbats av. Hoppas det ordnar upp sig.

En av våra bästa flygbloggar försvann hux flux genom en knapptryckning av bloggisten, ett kommando som normalt är OK. Men icke nu. Och hans "blogghotell" kunde tragiskt nog inte hjälpa till. Sa dom.

Sudden, som är mer spontan i sitt skrivande

Postat av: Henry Wedberg

Publicerad 2012-06-21 20:03:13

"Ha en bra dag"... Suck. För övrigt lite märklig svenska i svaret.

Postat av: Andreas

Publicerad 2012-06-21 21:24:59

Jag hoppas att det löser sig. Jag uppskattar verkligen de utomordentligt intressanta flygartiklarna som du skriver.
Vill även önska dig en trevlig midsommar!

Postat av: chefsingenjören

Publicerad 2012-06-21 22:59:55

Tråkigt att höra. Tyvärr ett av tecknen i tiden. Det produceras mer information än någonsin förr och det sparas troligtvis mindre. Var finns de brev som kommande generationer ska göra släktforskning på? Jo, de är raderade på någon gammal e-mail-server. Var finns fotografierna på mormors far? Jo, de ligger på ett gammalt SD-kort som inte längre är kompatibelt med något existerande medium.

IT-samhället drabbas ideligen av IT-haverier. Trots att jag själv är IT-nörd så kör jag med analog teknik så mycket det bara går. T.ex har Outlookalmanackan inte ersatt min kalender. Den dag jag ska skriva mina memoarer så skall det finnas analog back-up!

Trevlig midsommar trots allt!

Postat av: F

Publicerad 2012-06-21 23:58:21

Tack för Er support! Så här, bland annat, skrev jag till en fellow blogger tidigare ikväll:

Ja, man tar sig för pannan av blogg.se....det verkar inte längre handla om att bygga en seriös bloggtjänst, det är (numera) inriktat på fjuttifiering och dagens outfitt-bloggar. Jag tar inte ifrån dem att hänga med och att man måste uppdatera programvara i basen, men för fan ge folk en ärlig chans att ta hand om sitt eventuella arbete som inte publicerats.

Ska ta mig en funderare på hur jag ska göra med bloggen under midsommar....

Trevlig midzummer!

Postat av: Magnus

Publicerad 2012-06-22 08:52:56

Jag tror inte du ska ge upp riktigt än. Det känns inte som om svaret du fick kom från vassaste kniven i lådan. Jag är ganska övertygad om att dina utkast finns i någon backup, det handlar bara om att hitta någon som engagerar sig hos blogg. Försök lite till, ofta kan det hjälpa få tag på någon lite högre upp på apberget hos ett företag.

Postat av: F

Publicerad 2012-06-22 15:08:52

Hmm, kollade detta: http://static.publishme.se/trunk/html/terms/se.html

Under punkt 7, Ansvarsbegränsning, kan man läsa följande:

Blogg Esse ansvarar inte för sådana skador - vare sig direkta eller indirekta - som orsakas av Blogg-tjänsterna, med undantag för om Blogg Esse orsakar medlem skada genom uppsåtligt agerande eller genom grov oaktsamhet.

Det som skett anser jag vara just grov oaktsamhet, då man inte meddelat om vad som skedde med Arkiv/utkast.

Postat av: Trygve

Publicerad 2012-06-27 11:21:49

Kjipe gerier Fredric. Veldig klønete gjort av din tilbyder. Dette bør absolutt kalles grov uaktsomhet! Men jeg har hørt at "bloggister" er svært tilpassningsvennlige og at de i motgang kommer sterkt tilbake med nye, (og muligens, bedre) blogginnlegg i tida fremover ;-)

Postat av: F

Publicerad 2012-06-27 11:38:50

Kan så vara, Trygve. Inget hört från supporten på blogg esse sedan den inklistrade texten i den uppdaterade delen av inlägget. Har mailat tre gånger, det blir väl till att ringa. Frågan är om det kommer att hjälpa?

Sedan är det frågan om att importera bloggen in i ett annat bloggverktyg. Det går nog, men är en process som är lite knivigare än vanligt - snart 7 års produktion och i stort sätt ett inlägg om dagen blir....rätt enormt...

Tyvärr så känns det nog nu som att this is it. Jag tömmer f n det lilla arkiv/utkast som finns med ett inlägg/dag.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela