Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Piper från Polen

Publicerad 2012-12-16 14:34:00 i Piper, Propulärkultur,

 
Det är kanske så allmänt känt att man tillverkat Piper PA-34 Seneca på licens i Polen, det under namnet PZL-Mielec M.20 Mewa. Detta exemplar som ligger utlagt för försäljning fick mig att titta närmare på maskinen. Minns bilder på Mewa i flygpressen under det sena 70-talet. En mörk höstkväll för några år sedan stötte jag på ett exemplar stående på Bromma (se bild ovan).

Från början var det frågan om Seneca II som fick polskbyggda Franklin F6A-350-motorer på 200 hästar. En förserie betecknades M.20.00 och fyra tillverkades, varpå M.20.01 följde som var de första i praktiken ihopsatta i Polen. Det första exemplaret i 01-serien provflögs i september 1982 (SP-PKE) och följdes av ytterligare fyra stycken. 1985 satte PZL även in ett par Franklin F6A-350C-motorer på 220 hästar i ett exemplar, denna edition blev döpt till M.20.02 och skulle väl på sätt och vis motsvara Seneca III.
 
 
Dock ställde motorvalet till problem och och man fick göra avbön, de polska motorerna kom inte fram i tillräckligt snabb takt. 1988 kom M.20.03, i och med den versionen blev man mer trogen det amerikanska orginalet när man installerade ett par Continental TSIO/LTSIO-360-KB.
 
Avtalet mellan Piper och PZL förnyades i februari 1991 och Piper skulle leverera byggsatser till den den polska tillverkningslinan. Tänkt var även att andra Piper-modeller, inte bara Seneca, skulle sätta ihop i Polen. Men av detta blev det inte så mycket realiserat, samma år ställdes Piper under Chapter 11 om jag inte minns fel.
 

Uppskattningsvis har ett 30-tal Mewa satts ihop och flera av dessa hamnade i, så att säga polsk "offentlig tjänst", till exempel som sambandsplan i flygvapnet, som havsövervakare eller ambulansflygplan. PZL saluförde även Mewa i Tyskland, Österrike och Sydafrika, fast då under namnet Gemini.
 
 
Med utgångspunkt i vad man fått från Piper utvecklade PZL under 80-talet ett militärt skolflygplan, M.26 Iskierka. Man försökte även nå ut med M.26 på den amerikanska civila marknaden under namnet Airwolf. Det verkar som man fick avsättning för några stycken i alla fall... 
 
  
Den polsktillverkade Senecan var ett barn av Gierek-regimens 1970-tal. Landet slöt egna handels- och samarbetsavtal avtal med väst, på samma vis som Rumänien gjorde, med Moskvas godkännade.
 
Nu ska man ha klart för sig att Seneca/Mewa inte var det enda projektet - det fanns mer i dealen i mitten av 70-talet mellan Piper och polska staten. Tänkt var också att polackerna skulle tillverka en commuter airliner baserad på Piper-komponenter. Som ett led i detta transporterades prototypen till ett projekt som Piper lagt ner redan i slutet av 60-talet till Polen: PA-35 Pocono N3535C.
 
 
Den tänkta PZL M.19 skulle fått ett par Pratt & Whitney PT6A-motorer, men den kom aldrig att lämna ritbordet. Dessutom planerades en förlängd version för cirka 30 passagerare som skulle saluföras som Pezetel 333P.



Istället kom produktionen av Antonov An-28 flyttades till Mielec-fabriken 1978 och den typen har  med åren utvecklats av PZL till M-28 Skytruck. Det är dock en annan historia, men där har vi i alla fall anledningen till att PA-35-prototypen nu lär stå och ruttna bort (?) i Polen. Nedan bild från wikipedia är från 1995.
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Martin

Publicerad 2012-12-16 16:05:53

PZL byggde ju även Rallye på någon typ av licens från Socata. Ryktades om kunkurs som gjorde att Socata tog tillbaka licensen mm. Någon som vet mer ??

/M

Postat av: Andreas

Publicerad 2012-12-16 19:50:36

Ang Rallye som polskbyggd,
Jag tror att den fick namnte Kolibri, men är osäker.

En annan intressant sak som jag märkt är att det fanns två logotyper på PZL.
Den ena med bokstäverna PZL samt en annan (förkommande i deras reklam i väst) nämligen "Pezetel" har nån mer än jag sett detta?

Postat av: F

Publicerad 2012-12-16 20:24:38

Jag ska nämna lite om Rallye för det finns en koppling till inlägget - de första polsktillverkade Rallye hade (polsktillverkade) Franklin-motorer ;P

När man ca 1978 gick över till TB-serien hos SOCATA tog PZL "Warszawa-Okęcie" (en helt annan inrättning än den som tog hand om Piper som var Mielec) över verktyg och jiggar etc. Under 80-talet tillverkades ett antal PZL-110, men det blev ingen vettig produkt förrän man satte en Lycoming O-320 i nosen och kallade Rallye'n för Koliber. Tillverkning av PZL-110 Koliber var ännu igång 2004, men efter det är jag osäker om fler har rullats ut från EADS PZL “Warszawa-Okęcie”.

Pezetel var den statliga polska försäljningsorganisationen som tog hand om export etc. Om jag fattat det rätt så uttalas dessutom PZL på polska just Pezetel :)

Postat av: Danne

Publicerad 2012-12-17 10:32:37

Vid ett besök på PZL i Reszow i ett annat ärende för snart 10 år sedan visade de stolt upp delar till Lycoming, tror det var apparathus och tråg. Kan möjligen varit några fler komponenter som legotillverkades där.
Franklinritningar och verktyg samt tillverkningsrättigheter var på väg att överföras till en f.d. anställd som skulle starta upp tillverkning igen. Försökte sälja in idén att nytillverka delar till 6A8-215-B9F, dvs Seabee-motorn. Intresset var inte överväldigande.

Postat av: F

Publicerad 2012-12-17 23:17:13

Danne, jag tror den f d anställde heter Roman Sadowski. Han har tagit över Franklin-programmet samt håller på att flytta tillbaka produktionen till USA. Se http://www.franklin-engines.com/node/54

Postat av: Danne

Publicerad 2012-12-18 07:48:52

Intressant. Hoppas det blir något av det hela.
Egentligen var det så att jag försökte få The Seabee Club att helt enkelt gå samman och beställa en batch av de delar som alltid var utslitna på alla motorer, ventiler, lyftare, vipparmsaxlar kamaxlar mm.
De var inte intresserade men Polackerna hade nog tillverkat om de fått betalt.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela