Från början var det frågan om Seneca II som fick polskbyggda Franklin F6A-350-motorer på 200 hästar. En förserie betecknades M.20.00 och fyra tillverkades, varpå M.20.01 följde som var de första i praktiken ihopsatta i Polen. Det första exemplaret i 01-serien provflögs i september 1982 (SP-PKE) och följdes av ytterligare fyra stycken. 1985 satte PZL även in ett par Franklin F6A-350C-motorer på 220 hästar i ett exemplar, denna edition blev döpt till M.20.02 och skulle väl på sätt och vis motsvara Seneca III.
Dock ställde motorvalet till problem och och man fick göra avbön, de polska motorerna kom inte fram i tillräckligt snabb takt. 1988 kom M.20.03, i och med den versionen blev man mer trogen det amerikanska orginalet när man installerade ett par
Continental TSIO/LTSIO-360-KB.
Avtalet mellan Piper och PZL förnyades i februari 1991 och Piper skulle leverera byggsatser till den den polska tillverkningslinan. Tänkt var även att andra Piper-modeller, inte bara Seneca, skulle sätta ihop i Polen. Men av detta blev det inte så mycket realiserat, samma år ställdes Piper under
Chapter 11 om jag inte minns fel.
Uppskattningsvis har ett 30-tal Mewa satts ihop och flera av dessa hamnade i, så att säga polsk "offentlig tjänst", till exempel som sambandsplan i flygvapnet, som havsövervakare eller ambulansflygplan. PZL saluförde även Mewa i Tyskland, Österrike och Sydafrika, fast då under namnet Gemini.
Med utgångspunkt i vad man fått från Piper utvecklade PZL under 80-talet ett militärt skolflygplan,
M.26 Iskierka. Man försökte även nå ut med M.26 på den amerikanska civila marknaden under namnet
Airwolf. Det verkar som man fick avsättning för några stycken i alla fall...
Den polsktillverkade Senecan var ett barn av
Gierek-regimens 1970-tal. Landet slöt egna handels- och samarbetsavtal avtal med väst, på samma vis som Rumänien gjorde, med Moskvas godkännade.
Nu ska man ha klart för sig att Seneca/Mewa inte var det enda projektet - det fanns mer i dealen i mitten av 70-talet mellan Piper och polska staten. Tänkt var också att polackerna skulle tillverka en commuter airliner baserad på Piper-komponenter.
Som ett led i detta transporterades prototypen till ett projekt som Piper lagt ner redan i slutet av 60-talet till Polen:
PA-35 Pocono N3535C.
Den tänkta PZL M.19 skulle fått ett par Pratt & Whitney PT6A-motorer, men den kom aldrig att lämna ritbordet. Dessutom planerades en förlängd version för cirka 30 passagerare som skulle saluföras som Pezetel 333P.
Istället kom produktionen av Antonov An-28 flyttades till
Mielec-fabriken 1978 och den typen har med åren utvecklats av PZL till M-28 Skytruck. Det är dock en annan historia, men där har vi i alla fall anledningen till att PA-35-prototypen nu lär stå och ruttna bort (?) i Polen. Nedan bild från wikipedia är från 1995.