Airborne Mapping Ltd. - kvarlåtenskap
Mer bilder från Ulf Nylöfs digra fotoskatt. Här ovan ser vi honom framför gamla "Farmarruskan" (jo, det namnet fanns påmålat). Platsen är Sundbro flygfält en bit in på 60-talet och Ulf har även där tagit de övriga bilderna i detta inlägg.
Vad var nu "Farmarruskan" för flygplan? Jo, en Airspeed AS.10 Oxford Mk.I som bar civilregistreringen SE-BZU. Det hade från början tillverkats av Percival, och fick därför c/n PAC/719, åt engelska RAF där planet fick serial HM686. Efter krigsslutet hamnade denna Oxford i Danmark, den 5 december 1946 godkändes planet av danska flygvapnet (som totalt kom att operera ett 40-tal exemplar av typen). Fram till 1948 användes HM686 även som dansk identitet, då infördes ett nytt system för flyvåbnets typer och alla Oxford fick prefixet "21" - HM686 blev 21-217.
Den 23 april 1954 förklarades 21-217 som överflödig och blev till salu. Flygplanet köptes av Aero Nord Sweden AB, Stockholm, och interimsregistrerades SE-BZU den 15 maj. Fyra dagar senare ferryflögs det Kastrup - Torslanda. I mitten av juli registreras SE-BZU, men nu på AB Jordbruksflyg, Stockholm. Företagets flygverksamhet bedrevs med utgångspunkt från ägarens, Bertil Kihlgren, gods Kydingeholm utanför Alunda fram till 1958. Då flyttade även det till Uppsala/Sundbro.
"Även det" för det var på Sundbro som dotterbolaget Airborne Mapping Ltd. AB sedan ett tag huserade. Det hade bildats fyra år tidigare, hade kartfotografering på programmet och det var i denna del av "Jordbruksflygsfären" som SE-BZU hamnade. Det bör noteras att AB Jordbruksflyg under 50-talet annars var ledande inom sitt gebit, flygbesprutning, med ett skapligt antal Piper Cub och Super Cub. Man hade även hand om utbildningen av det nya arméflyget.
Dotterbolaget Airborne Mapping förde en rätt tuff tillvaro där man kämpade mot RAK:s eget flyg vad det gäller uppdrag inom landet. Men man satsade ändå rätt friskt: Som tidigare hintat i inlägget Männen på marken - 1 så slutade inte Saab 18 att flyga i och med att Flygvapnet gjorde det 1959. Två S 18A hade nämligen lånats ut av Kungliga Flygförvaltningen till AB Jordbruksflyg. Den ena, FV-nr 18131, registrerades SE-CFL den sista juni 1957 och kom att ersätta "Farmarruskan" SE-BZU hos Airborne Mapping Ltd. (flygplanet hade dock gällande lufvärdighet till juli 1959).
Sommaren 1959 kom ytterligare en Saab 18A till Sundbro. Detta var FV-nr 18157 som hade registreringen SE-CFO påmålad. Dock kom aldrig detta flygplan sättas in i Airborne Mappings produktion utan "degraderades" till reservdelsflygplan. Systerflygplanet SE-CFL hann i alla fall logga cirka 700 flygtimmar civilt.
Den sista mars 1960 meddelade luftfartsinpektionen att AB Jordbruksflyg från och med nästa dag inte skulle ha fortsatt tillstånd för luftfart i förvärvssyfte. Anledningen var bolagets dåliga ekonomiska situation och detta försatte Jordbruksflyg i en ohållbar situation, en konkurs blev oundviklig. I denna härva gick även dotterbolaget Airborne Mapping omkull. Den 16 juni 1960 löpte luftvärdigheten ut för SE-CFL och kom inte att förnyas...
Vad hände med SE-CFL? Jo, den ställdes upp i Sundbro utanför Uppsala jämte SE-CFO och bolagets första flygplan SE-BZU, där de fick stå till förfall en bra bit in på 60-talet. Anmärkningsvärt är att ingen då tänkte på att rädda åtminstone ett av flygplanen till eftervärlden. Flygplanen kom att skrotas och avfördes ur registret så sent som 1964.
Jag ska i senare inlägg återkomma för mer om Airborne Mapping. Se Om Airborne Mapping Ltd. AB och Mer om Airborne Mapping Ltd - Erik Holm berättar.
Det är väl med andra ord rimligt att anta att skrotningen av dessa flygplan skedde på Sundbro någongång mellan 1961 och -64. Och när man tänker på det, bör det likaså vara rimligt att tro att SE-CFL var den sista Saab 18 som flög..?
Enligt legenden var SE-CFL och -CFO med på listan över tänkbara stand-ins för Dornier Do 17 när man i mitten av 60-talet skulle ragga ihop flygplan till inspelningen av filmen Battle of Britain. Man hade då möjligen en lite föråldrad upplaga av det svenska civilregistret att tillgå, i alla fall kan man gissa det. Hamish Mahaddie, som hade jobbet att leta fram flygplan till filmen, var kanske bara något år för sent ute. Tänk om...