Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Moth SE-BFI hos Fisk-Flyg

Publicerad 2011-09-04 10:04:00 i Allmänt, Propulärkultur, Tiger Moth...och Moth,

de Havilland DH.60T Moth Trainer SE-BFI, före detta Sk 9 med FV-nr 558. Flygvapenidentiteten syns tydligt på bilden i större skick. Via Skoklosters motormuseum har detta flygplan idag hamnat på Flygvapenmuseum och står utställt med flottörer (Sk 9H).



Det här är en Moth! Jag säger till exempel inte "bara" Moth om en Tiger Moth, Fox Moth, Leopard Moth, Hornet Moth eller vad det månne vara. Möjligen skippar jag "förnamnet" när det gäller Gispy Moth eller Hermes Moth.

Fick för någon dag sedan ett kort mail från Rolf Broberg, vars mycket trevliga sajt jag puffat för tidigare. Självklart gör jag gärna detta igen, Rolf skriver:

Jag vill bara tipsa om att Erling Lindbergs son Kjell låtit skanna några bilder från 1947 där man ser Knut, Erling och några till och deras Mothar, främst SE-BFI. Se www.gustavsviksflygfalt.se/text/lindberg_kjell/Bilder_fran_Fisk-Flyg.htm

Om du råkar ha någon bild på Gustav Grym, vore det roligt att få den för jämförelser. Jag tänker fråga hans söner om det är han på näst sista bilden, och om han även hette eller kallades Tage.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2011-09-04 12:22:30

Restaureringen av SE-BFI till det skick den befinner sig i dag utfördes av Kalle "Flaps" Gustafsson, Nisse Häggkvist och Lennart Petersén. Undetecknad samt viss dykande personal fick vara med och göra litet okvalificerade jobb då och då. Renoveringen utfördes både på FVM och i Linköpings Flygklubbs lokaler.

Postat av: Rolf Broberg

Publicerad 2011-09-04 22:45:49

Mannen till höger lär inte alls likna Gustav Grym. Han har angetts som "Tage" i fotoalbumet men är inte Tage Lundkvist. Är det någon som känner igen ansiktet? Eller som vet någon mer med namnet Tage som flög i Gällivaretrakten 1947?

Postat av: stefan

Publicerad 2011-09-05 08:48:15

Det måte vara dom skidorna som står hemma. Lite mer längdskidaktiga än försvarets.

Postat av: Rolf Broberg

Publicerad 2012-08-03 22:55:57

Jag börjar tro att "Tage" på bilden ovan möjligen kan vara Tage Wahrgren. I en kommentar under samma bild på http://www.gustavsviksflygfalt.se/text/lindberg_kjell/Bilder_fran_Fisk-Flyg.htm utvecklar jag min hypotes. Textsök på Wahrgren så kommer ni till rätt rad.

Vad tror ni? Det finns inte händelsevis någon som har en bild på Tage Wahrgren att jämföra med? Eller som vet när han föddes och dog?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela