Agaton - 3
Först, läs gärna inläggen Agaton - 1 och Agaton - 2.
Som tidigare sagt ägde Knut Liljedahl en del flygplan genom åren - Avro 504 SE-ACC (1930-31) och De Havilland DH.80A Puss Moth SE-AFH (1952-58) har nämnts innan. Dessutom GV-38 SE-AHH (1951-58)...för att inte nämna engagemanget i firma Fiskflyg, Liljedahl & Lindberg, som hade Hawker Osprey SE-AYR (1947-48) och två DH.60T Moth Trainer, SE-AZW (1948) och SE-BFI (1947-48). Och naturligtvis Caudroun Pelican SE-AGA, också känd som "Agaton"...
Sommaren 1965 skickas ett brev undertecknat en Lennart Green, Wasagatan 4 i Malmberget, till Rutger von Essen (1914-77) på Skoklosters slott. Green har hört att von Essen vill köpa ett gammalt flygplan och erbjuder honom en del flygmatriel (1963 hade von Essen öppnat Sveriges första bilmuseum på Skokloster). Förutom SE-AGA offereras även två De Havilland DH.60 Moth, SE-BFI och OH-VKM, samt bland annat en LeBlond-motor (med största sannolikhet kommen från GV-38an SE-AHH).
Flygplanen köps av Rutger von Essen och det är alltså i mitten av 60-talet SE-AGA ankommer Stockholm i en godsvagn - inte som vi tidigare trott, cirka tio år tidigare. Antagligen tillsammans med de bägge Moth'arna. SE-BFI står idag utställd på flygvapenmuseum och OH-VKM finns på Malmö Tekniska Museum.
Nu är alltså frågan om Lennart Green hade köpt Pelican'en eller jobbade som Liljedahls "agent"? Ägarförhållanden för det icke luftvärdiga flygplanet är klargjorda från Rutger von Essen och framåt i tiden. Så var finns denne Lennart Green? Var blev han av?
Testade att ringa Hans Tammert i Kiruna. Nej, grundaren av Tammert Aero kunde inte minnas någon med detta namnet i flygsvängen i grannskapet under 60-talet. Nästa försök: Östen Tallberg i Gällivare. Han har ju ägt diverse flygplan genom åren. Kanske han vet något?
Vet Du något som kan ge klarhet i vem denne Lennart Green var och var han tog vägen?
Som tidigare sagt ägde Knut Liljedahl en del flygplan genom åren - Avro 504 SE-ACC (1930-31) och De Havilland DH.80A Puss Moth SE-AFH (1952-58) har nämnts innan. Dessutom GV-38 SE-AHH (1951-58)...för att inte nämna engagemanget i firma Fiskflyg, Liljedahl & Lindberg, som hade Hawker Osprey SE-AYR (1947-48) och två DH.60T Moth Trainer, SE-AZW (1948) och SE-BFI (1947-48). Och naturligtvis Caudroun Pelican SE-AGA, också känd som "Agaton"...
Sommaren 1965 skickas ett brev undertecknat en Lennart Green, Wasagatan 4 i Malmberget, till Rutger von Essen (1914-77) på Skoklosters slott. Green har hört att von Essen vill köpa ett gammalt flygplan och erbjuder honom en del flygmatriel (1963 hade von Essen öppnat Sveriges första bilmuseum på Skokloster). Förutom SE-AGA offereras även två De Havilland DH.60 Moth, SE-BFI och OH-VKM, samt bland annat en LeBlond-motor (med största sannolikhet kommen från GV-38an SE-AHH).
Flygplanen köps av Rutger von Essen och det är alltså i mitten av 60-talet SE-AGA ankommer Stockholm i en godsvagn - inte som vi tidigare trott, cirka tio år tidigare. Antagligen tillsammans med de bägge Moth'arna. SE-BFI står idag utställd på flygvapenmuseum och OH-VKM finns på Malmö Tekniska Museum.
Nu är alltså frågan om Lennart Green hade köpt Pelican'en eller jobbade som Liljedahls "agent"? Ägarförhållanden för det icke luftvärdiga flygplanet är klargjorda från Rutger von Essen och framåt i tiden. Så var finns denne Lennart Green? Var blev han av?
Testade att ringa Hans Tammert i Kiruna. Nej, grundaren av Tammert Aero kunde inte minnas någon med detta namnet i flygsvängen i grannskapet under 60-talet. Nästa försök: Östen Tallberg i Gällivare. Han har ju ägt diverse flygplan genom åren. Kanske han vet något?
Vet Du något som kan ge klarhet i vem denne Lennart Green var och var han tog vägen?